خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

خسارت سیل به خرماکاران سیستان و بلوچستان/ سیل‌بند بسازید تا آسیب سیل کم شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۳۴۸

ترکش باران‌های موسمی جنوب آسیا به استان‌های جنوبی و شرقی ایران نیز اصابت کرده و در روز‌های اخیر شاهد بارندگی‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بخش‌هایی از کرمان بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال ۹۸ با باران‌های سیل‌آسایی شروع شد که بیش از ۲۰ استان کشور را درگیر کرد. با پایان ماه اول سال، سیل فراگیر که به خسارت‌های زیادی به بار آور و جان ده‌ها نفر از شهروندان را در استان‌های مختلف گرفت، اگرچه نه به شدت سابق، اما بعد از آن هر از گاهی شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی بودیم که در مواردی خساراتی به بار آورد و حتی قربانی گرفت.

اخیرا باران‌های موسمی در جنوب آسیا سیل‌آسا شده و در کشوری مانند هند حدود ۴۰ کشته به جا گذاشته است. این باران‌ها تاثیر تخریبی بر برخی مناطق ایران نیز داشته است، چنانکه اخبار رسیده از جان باختن سه نفر در سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع سیل حکایت دارد.

۴۰ روستا درگیر سیل

سیل اخیر بیش از هر جا در سیستان و بلوچستان خسارت به بار آورده است.

دوم مرداد مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر بارش‌های ناشی از پدیده آب و هوایی مونسون درگیر سیلاب هستند.

رسول راشکی با اشاره به اینکه تاکنون به ۳۳۳ خانوار در ۳۳ روستای درگیر سیلاب در شهرستان‌های سراوان، نیکشهر و ایرانشهر توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شده است، افزود: همزمان با بروز بارندگی‌های رگباری در جنوب استان نیروهای امدادی در آماده باش کامل قرار گرفتند.

آنطور که ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده در روستای «پاگ» از توابع بخش «بزمان» شهرستان ایرانشهر مادری ۴۵ ساله به همراه پسر ۱۱ ساله خود به دلیل عدم توجه به سیلابی بودن رودخانه در سیل گرفتار شدند و هر دو نفر جان خود را از دست دادند. همچنین پسر بچه‌ای هشت ساله در روستای «شادی گور» نیز گرفتار جریان آب رودخانه «کاجو» شد و جان خود را از دست داد.

خسارت به کشاورزان

بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شده و آنطور که رئیس نظام صنفی کشاورزی این استان به خبرنگار ایلنا می‌گوید بارندگی‌های شدید به نخلستان‌های استان به ویژه در ایران شهر خسارت وارد کرده و خرما‌ها در حال ریختن هستند.

نورشاه ملازهی (رئیس نظام صنفی کشاورزی سیستان و بلوچستان) عنوان می‌کند: در روز‌های اخیر شاهد بارش‌های سیل‌آسایی بودیم که به ویژه در ایرانشهر شدت بیشتری داشت و به سیلابی شدن رودخانه‌ها منجر شد.

او با تاکید بر اینکه این بارندگی‌ها برخی از نخلستان‌های ایرانشهر را تخریب کرده، می‌گوید: خرما یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی استان است و شرایط قیمتی به گونه‌ای بود که کشاورزان سیستان و بلوچستان امیدوار بودند بعد از مدت‌ها سود مناسبی از کار خود ببرند.

ملازهی ادامه می‌دهد: به دلیل نوسانات قیمتی، قیمت هر کیلو خرما تا ۳۵ هزار تومان هم رسید. بعد از آن صادرات خرما به صورت موقت ممنوع شد که این اتفاق باعث کاهش قیمت این محصول شد و قیمت فروش تا حد ۱۸ هزار تومان هم افت کرد. با این همه، همچنان فروش خرما به صرفه است، اما نگرانیم که بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر که به محصولات کشاورزان خسارت وارد کرده، امید آنها را ناامید کند.

او با بیان اینکه کشاورزی شغل اصلی مردم سیستان و بلوچستان است و بسیاری از ساکنان مناطق مختلف این استان از این طریق امرار معاش می‌کنند، می‌گوید: حوادث طبیعی در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به ما وارد کرده است. ما قبلا به دلیل خشکسالی دچار مشکلات عدیده بودیم و حالا در شرایطی که مشکلات آبی همچنان وجود دارد، با مواردی مثل سیل و طوفان مواجهیم که به بخش کشاورزی ضرر می‌زند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند: بخشی از خسارت‌های طبیعی اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توان از بخشی از خسارت‌ها جلوگیری کرد. برای مثال با ایجاد سیل‌بند و ساخت سد نه تنها می‌شود جلو سیل را گرفت که می‌توان ذخایر آبی استان را تقویت کرد.

او با بیان اینکه برآوردی از خسارت‌های سیل اخیر صورت نگرفته، ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت ارزیابی‌های لازم انجام گرفته و خسارت‌های کشاورزان جبران شود.

خسارت‌های سیل اجتناب‌ناپذیر است

در سالی که به نظر می‌رسید سال پر برکت کشاورزان است، حوادث طبیعی خسارت‌هایی را به بار آورد و در مناطقی امید کشاورزان را ناامید کرد. سیل‌های ماه اول امسال و سیل‌های موردی در ماه‌های سپری شده از سال جدید لزوم اندیشیدن تمهیداتی برای مقابله با خسارت‌های حوادث طبیعی را ضروری می‌کند.

 ۲۹ تیر امسال سیدمحمد موسوی، مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال خسارت سیل در بخش کشاورزی کشور ۱۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد بوده است.

این خسارت‌ها در حالی به بخش کشاورزی وارد شده که می‌شد با اندیشیدن تمهیداتی نظیر ایجاد سیل‌بند‌های مناسب و ساخت سد‌هایی که از سیلابی شدن رودخانه‌های جلوگیری می‌کنند، حداقل از میزانی از این خسارت‌ها کاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز