خبرگزاری کار ایران

بررسی مزایا و معایب کار در تاکسی‌های اینترنتی

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۴۸۳

بازارکار در دهه‌های اخیر کشور به وسیله‌ی متولدین دهه‌ی شصت و هفتاد قرق شده است. این متولدین جمعیت زیادی را در کشور تشکیل می‌دهند؛ که می‌توان گفت با توجه به مسن شدن آنها، در هر بخشی برای برطرف کردن نیازهای طبیعیشان مشکلات زیادی در کشور ایجاد شده است.

ایلنا؛ از ابتدا زمانی که تحصیلات مدرسه‌ای متولدین این دو دهه به پایان رسید، برای ورود به دانشگاه با مشکلات زیادی مواجه بودند. بعد از اتمام دوران دانشگاه همه‌ی این افراد جویای کار بودند در حالی که زمان فارغ‌التحصیلی این افراد مصادف بود با تحریم‌ها و به سبب آن افزایش نرخ بیکاری.

از همین رو امروز با توجه به شرایط کاری موجود در بازارکار و از طرفی جمعیت زیاد جویای کار به خصوص در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ، کار در تاکسی‎های اینترنتی بیش از پیش در میان جوانان طرفدار پیدا کرده است.

حال آنکه با توجه به ترافیک موجود در کلان شهر‌ها و سختی کار بیش از حد برای رانندگان این تاکسی‌ها و همچنین افزایش استهلاک خوردوی آنها به دلیل استفاده‌ی مداوم از خودروها و به طبع کاهش میزان درآمد این رانندگان؛ کار در تاکسی‌های اینترنتی آیا صرفه‌ی اقتصادی دارد؟ آیا میزان درآمد شما با میزان زمانی که به آن اختصاص می‌دهید، مطابقت دارد؟ پاسخ این سوالات با شما. ما در این مقاله به بررسی شرایط لازم برای کار در این مراکز پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

بررسی نوع و قیمت خودرو

در شرایط کنونی و با توجه به افزایش چند برابری قیمت خودروها، چه داخلی و چه خارجی تنها گزینه‌ای که می‌توان به وسیله‌ی آن به انجام چنین کاری فکر کرد خودرو پراید است. قیمت پراید در بازار امروز افزایش فزاینده‌ای داشته است.

در گذشته بسیاری از خانواده‌ها با در‌آمد کم توانایی خرید این خودرو را داشتند و شاید یکی از ماشین‌هایی بود که اصطلاحا افراد بسیاری با آن راننده شده بودند. در حال حاضر پراید به خودرویی تبدیل شده است که کمتر کسی توانایی خرید آن یا حداقل توانایی خرید نو و صفر آن را داشته باشد. خودرو پراید مدل 90 با توجه به قیمت ارز، نسبتا سالم، قیمتی در حدود 28 میلیون تا 30 میلیون دارد.

پراید مدل 92 با قیمتی در حدود 32 تا 34 میلیون تومان در حال خرید و فروش است و پراید صفر مدل 98 قیمتی در حدود 45 میلیون تومان دارد. این بدین معنی است که اگر کسی که از دانشگاه تازه فارغ‌التحصیل شده است باید در حدود 30 میلیون تومان سرمایه داشته باشد تا بتواند در یکی از تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار شود و شما باید به این نکته توجه داشته باشید که امکان اشتغال در تاکسی‌های اینترنتی در بسیاری از شهر‌های کشور امکان پذیر نیست.

استهلاک خودرو

با توجه به تغییرات قیمت دلار امروز هزینه تعمیر و نگهداری خودروها بیش از پیش افزایش داشته است .هزینه تعمیرات و نگهداری وسایل نقلیه شامل هزینه خرید و تعویض روغن موتور و فیلتر‌ها است و همچنین موارد مصرفی خودرو شامل باتری خودرو و لاستیک‌ها می‌شود.

بررسی باتری خودرو

 با توجه به تغییرات در بازار ارز هزینه واردات و تولید باتری در کشور به ازای هر آمپر افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل قیمت باطری ماشین نیز طبعا افزایش پیدا می‌کند. باتری خودرو یکی از حساس‌ترین و شاید یکی از مهمترین موارد مصرفی هر خودرویی است که به دو نوع FM  و LM تقسیم بندی می‌شود. نوع LM که به عنوان باتری اسیدی شناخته می‌شود و نوع FM که به باتری اتمی معروف است.

باتری های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی از ماندگاری بالاتری برخوردار بوده و احتیاج به مراقبت آنچنانی ندارد اما در برابر دیسچارج‌های عمیق و زیاد، بسیاری از مواد خود را از دست داده و عملا کارایی آنها از بین می‌رود.

اما باتری‌های اسیدی یا LM در آب و هوای گرم کارایی بهتری دارد و با اضافه کردن آب باتری می‌توان از آن‌ها تا مدت‌ها استفاده کرد. باتری‌ها توان ایجاد جریان ابتدایی مناسب برای استارت خودروها را دارند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا موتور روشن شود معمولا بین 3 ثانیه تا 13 ثانیه است و باتری تنها برای این منظور ساخته شده‌اند.

بعد از آن با روشن شدن موتور و شارژ شدن دینام، برق خودرو از دینام تامین می‌شود. مواردی که ممکن است از طول عمر باتری‌ها بکاهد دشارژ عمیق باتری، گرما و وارد آمدن ضربه‌ است. ضربه ممکن است مواد تشکیل دهنده‌ی باتری را جا به جا کند، که این موضوع سبب بروز اتصال کوتاه در باتری می‌شود.

با توجه به اینکه باتری یکی از قطعات مهم در هر خودرویی محسوب می‌شود، اما جای نگرانی چندانی نیست، زیرا با توجه به قیمت آن برای خودروی پراید، هزینه‌ای که برای خرید باتری می‌شود حداقل به مدت 2 سال جواب گوی نیاز شما است و در طول 2 سال این هزینه سرشکن خواهد شد.

باتری مورد نیاز برای پراید 50 آمپر تا 60 آمپر است، قیمت این نوع باتری با توجه به شرکت سازنده‌ی آنها در بازار بین 250 هزارتومان تا 500 هزار تومان بوده و عمر مفید باتری خودرو در حدود دو سال است.

بررسی لاستیک خودرو

شاید بتوان گفت لاستیک خودرو در کنار موتورآن یکی از ستون‌های تشکیل دهنده هر خودرویی محسوب می‌شود. مواردی که در خرید لاستیک باید به آن‌ها توجه کرد تاریخ تولید لاستیک، سایز لاستیک، میزان تحمل بار آن و میزان سرعت مجاز آن است.

همچنین برند و کشور سازنده‌ی لاستیک از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود. در ادامه به مواردی برای نگهداری و آشنایی با انواع لاستیک اشاره میکنیم که میتواند در کار در تاکسی های اینترنتی مفید واقع شود.

1- تاریخ تولید لاستیک به صورت یک عدد 4 رقمی که شامل سال و ماه تولید آن است در کنار لاستیک خودرو نوشته شده می‌شود.

2- سایز لاستیک باید متناسب با نوع خودرو شما باشد. سایز لاستیک از 165 برای خودرو‌های داخلی مانند پراید آغاز می‌شود و تا 195 برای اکثر خودروهای تولید داخل استفاده می‌شود.

3- بار مجاز لاستیک میزان حداکثر وزنی است که لاستیک‌ها با توجه به فشار بادی که درون آنها است، می‌توانند تحمل کنند. بار مجاز برای لاستیک‌های پراید با فشار باد 76 معادل 400 کیلوگرم است.

4- سرعت مجاز هر لاستیک میزان فشاری است که هر لاستیک می‌تواند به مدت 10 دقیقه با حداکثر سرعت آن را تحمل کند. این میزان فشار با حروف الفبای انگلیسی مشخص می‌شود. برای خودروی پراید این حرف H است که اگر میزان بار ماشین و باد لاستیک‌ها استاندارد باشد می‌تواند تا حدود 320 کیلومتر در ساعت سرعت و فشار را تحمل کند.

قیمت لاستیک مناسب برای پراید با توجه به شرکت سازنده‌ی آن بین 300 هزار تومان تا 950 هزارتومان متغیراست. عمر مفید لاستیک چیزی در حدود 90 هزار کیلومتر است. با توجه به کارکرد ماشین باید بین سال دوم تا سوم نسبت به تعویض لاستیک ماشین اقدام شود.

همچنین با گران شدن تقریبا همه‌ی لوازم و موارد مصرفی اتومبیل، قیمت لاستیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. حال با توجه به اینکه این هزینه در طول 2 تا 3 سال سرشکن خواهد شد پس جای نگرانی چندانی نخواهد بود.

مواردی که مورد بررسی قرار گرفت، گوشه ای از قطعات استهلاکی خودرو را هدف قرار داد، اما مواردی دیگر مانند دیسک و صفحه، تعویض روغن گیرباکس و جلوبندی میتواند خود سبب بروز هزینه به شکل مقطعی شود، با توجه به شرایطی که در بالا به آنها پرداختیم؛ این سوال مطرح است که آیا کار در تاکسی‌های اینترنتی به صرفه است یا خیر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز