خبرگزاری کار ایران

ایزدی مطرح کرد:

پژوهش‌های علمی درباره امام زادگان باید کاربردی باشد/ وجود 304 بقعه در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۶۰۶

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی گفت: پژوهش های علمی درباره امام زادگان باید کاربردی و با در نظر گرفتن نیازهای جامعه باشد.

به گزارش ایلنا از نیشابور ، حجت الاسلام جمال ایزدی در نشست علمی، پژوهشی امامزاده محمد محروق در مکان بقعه این امامزاده با بیان این مطلب افزود: پژوهش های زیادی در این حوزه انجام می گیرد ولی ثمرات فرهنگی و اجتماعی آن کم رنگ است.

وی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی ۳۰۴ بقعه وجود دارد که مدفن امامزادگان، بانوان و شخصیت های علمی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کنگره امامزاده غیاث الدین معروف به گنبد خشتی در مشهد برگزار شد، گفت: این کنگره مورد استقبال قرار گرفت و در نتیجه آن توجه زائران به این بقعه گمنام افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: امسال در دهه کرامت در استان خراسان رضوی ۲۰ همایش برگزار شد و نشست علمی پژوهشی امامزاده محروق مقدمه همایشی کشوری است که اوایل سال آینده برگزار می شود و فلسفه این نشست ها تکلیفی است که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند که باید امام زادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس گفت: باید مراقبت کنیم که خرافه و کذب بر ساحت قدسی امامزادگان حاکم نشود و یکی از رسالت های اداره اوقاف در این راستا جریان شناسی آثار اجتماعی امام زادگان در داخل و خارج از کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی در این‌ نشست افزود: امام زادگان پایگاه های موثر اجتماعی و فرهنگی هستند که ثمره شخصیت معنوی این بزرگان است.

وی با تاکید بر انجام تحقیقات دقیق پیرامون شجره امام زادگان در سراسر کشور چنین عنوان کرد: این در دستور کار بنیاد پژوهش های آستان قدس قرار دارد و نتیجه آن به محققان و عموم مردم ارائه خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: چهار هزار اثر پژوهشی در حوزه فقه و حدیث و بررسی جایگاه سادات توسط این بنیاد منتشر شده است.

رئیس اداره اوقاف نیشابور اظهار کرد: شهر نیشابور با آنکه شهر قلمدان های مرصع نام گرفته در عین حال شهر امام زادگان و از مهمترین کریدورهای زیارتی استان است.

حجت الاسلام صادق خلیلی در این نشست افزود: نیشابور با ۶۲ بقعه متبرکه و بیش از چهار میلیون زائر دارای موقعیت ویژه در استان خراسان رضوی است و زائرانی از ترکیه، هند، پاکستان دارد.

وی در ادامه بیان داشت: اداره اوقاف نیشابور و فیروزه دارای بیش از ۲ هزار موقوفه و بیش از ۱۱ هزار رقبه است و در بیش از ۴۰۰ روستا دارای موقوفات منفعتی است. 

امام جمعه نیشابور گفت: امام زادگان قطب معرفتی، اقتصادی و امنیتی هر منطقه ای و مورد توجه مردم هستند.

حجت الاسلام سید قاسم یعقوبی افزود: برگزاری این نشستها در تبیین و تشریح این فرصت های طلایی ضروری است که باید تبدیل به جریان فرهنگی گردد و مهمترین آثار آن حفاظت از دستاوردهای انقلاب است.

وی یادآور شد: همه ساله به این مناسبت در این ایام نماز جمعه در جوار بقعه امامزاده محروق برگزار می شود و امیدواریم امام زادگان مورد توجه علمی و فرهنگی قرار گیرند.

در پایان این نشست علمی، پژوهشی آیین رونمایی از کتاب ستاره ای بر مدار خورشید با حضور جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی استان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز