خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

پایداری منابع آب و انرژی به الگوهای همکاری میان‌بخشی وابسته است

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۰۲۴

وزیر نیرو گفت: پایداری منابع آب و انرژی و به‌ویژه حکمرانی این منابع به الگوهای همکاری میان بخش‌های مختلف جامعه و ذی‌نفعان گوناگون بستگی دارد.

به‌گزارش ایلنا، رضا اردکانیان عصر امروز چهارشنبه در نشست‌ "سمن‌، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی" با حضور نمایندگان سمن‌هایی از سراسر کشور در وزارت نیرو افزود: امری که تا به این اندازه اجتماعی است فقط می‌تواند از مسیری که بر مشارکت مردم و اثرگذاری آنها در مراحل مختلف تصمیم‌گیری و اجرا تأکید دارد، پیش برود و به نتایج مطلوب برسد.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد، نیروی تشکل‌یافته و منسجم مردم هستند و بی‌گمان جلب مشارکت آنها و سامان دادن به الگوهای همکاری با سمن‌ها، الگوهای بهره‌برداری از منابع آب و انرژی را بهره‌ورتر ساخته و به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌کند.

اردکانیان با بیان اینکه رسیدن به تعامل و همکاری میان سمن‌ها و دولت از گفت‌وگو میان طرفین آغاز می‌شود، اظهار کرد: من به عنوان کسی که در همه چهار دهه گذشته از نزدیک یا دور با وزارت نیرو و مدیریت آن ارتباط داشته‌ام، اذعان می‌کنم این اولین باری است که عزمی جدی و معطوف به کسب دستاورد، با بینش نظری روشن و کاملاً جدی برای برقراری تعامل و گفت‌وگو میان وزارت نیرو و سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته است.

وی، گذار به دوران مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، تجربه‌اندوزی از گذشته، آگاه شدن بر ابعاد غیرفنی آب و انرژی، بالغ‌تر شدن جامعه مدنی ایران و توسعه سمن‌های فعال در زمینه محیط‌زیست، آب و انرژی؛ بلوغ بیشتر علوم اجتماعی آب و انرژی، و اقتضائات دیگری در ایران امروز را از جمله ضرورت‌های برقراری این گفتگو عنوان کرد و گفت: به‌رغم اذعان به چندین دهه دوری میان سمن‌ها و وزارت نیرو، امروز به‌طور جدی قصد داریم همکاری با سمن‌ها را گسترش دهیم.

وزیر نیرو راه‌اندازی مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی را اولین گام مهم در این مسیر دانست و افزود: تأسیس این مرکز و فعالیت‌هایی که امروز در آن انجام می‌شود – از جمله همین تعامل با سمن‌ها –حاصل اراده فردی یا سلیقه خاصی در مدیریت نیست، بلکه از ملزومات دوران جدید تلاش برای پایدارسازی منابع آب و انرژی است.

اردکانیان تصریح کرد: تلاش ما برای گفت‌وگو به این معناست که ابداً نگاهی ابزاری به سمن‌ها نداریم و امروز تلاش کردیم تا بیشتر سخن سمن‌ها را بشنویم و در تعامل با یکدیگر به دستور کار مشترک برسیم. عمیقاً به ضرورت کار میان‌بخش در حوزه آب معتقدم و تصور می‌کنم این رویکرد به حوزه انرژی نیز قابل تسری است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سمن‌ها می‌توانند حاملان بینش میان‌بخشی و همکاران اجرای آن باشند، گفت: سمن‌ها به‌دلیل آنکه در حوزه‌های مختلف فعال هستند و از آن جهت که بخشی‌نگری‌های ناشی از الزامات وظایف سازمانی آزاد هستند، ظرفیت بیشتری برای میان‌بخشی‌نگری دارند. این نعمتی است که ما در وزارت نیرو برای دوران مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، کاملاً قدر آن‌را می‌دانیم. ما کنار یکدیگر می‌توانیم برای ارتقای سواد آب و انرژی در جامعه ایران تلاش کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: مردمانی که نسبت به موهبت آب و انرژی در این کشور آگاهی بیشتری داشته باشند، قطعاً از اصلاحات سیاستی در این بخش نیز بیشتر حمایت خواهند کرد و برای اصلاح رفتار مصرف خود نیز آمادگی افزون‌تری خواهند داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه صریحاً پشتیبانی خودم از تشکیل کارگروهای متشکل از نمایندگان سمن‌ها و وزارت نیرو شرکت‌های مادر تخصصی برای فعالیت در زمینه‌های مورد توافق را اعلام می‌کنم، افزود: این کارگروه‌ها ایجاد می‌شود و با برنامه‌ای که آن هم مشارکتی تدوین خواهد شد، در همکاری با «مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» فعالیت‌ خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد تعامل شکل گرفته امروز، پیام بسیار مثبتی از رویکرد تعامل‌گرا به فعالان سمن‌های تخصصی محیط‌زیست، آب و انرژی منتقل کند تا بتوانیم بیش از گذشته دغدغه‌های مشترک برای رسیدن به توسعه پایدار در صنعت آب و انرژی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز