خبرگزاری کار ایران

ظریف در مصاحبه با نیویورک‌تایمز:

من و خانواده‌ام هیچ دارایی در خارج از ایران نداریم/ دیر یا زود به حرفه تدریس بازمی‌گردم

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۴۳۸

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نیویورک تایمز با تاکید بر پایبندی ایران به برجام، گفت که هیچ نوع مالکیتی در خارج از ایران ندارد که مورد تحریم واقع شود.

به گزارش ایلنا، «محمد جواد ظریف» در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز در مورد برجام  گفت: برجام بهترین توافق ممکن در مساله هسته‌ای بود که به نگرانی‌های اصلی همه توجه می‌کرد. در برجام با چشم باز در مورد آنچه که ممکن بود و نبود، مذاکره شد و ما چیزی را نادیده نگرفتیم. ما واقعیت را قبول کردیم که نمی‌توانیم تمام اختلافاتمان را در این توافق حل کنیم و توافق کردیم که آنها را کنار بگذاریم.

وی در ادامه گفت: مهم است که توجه داشته باشید، برخلاف اعتراض‌های عمومی مخالفان برجام از هر دوطرف، برجام بر اساس اعتماد ایجاد نشده است. در واقع براساس عدم اعتماد صریح متقابل بود. به همین دلیل است که خیلی طولانی و دقیق است. پاراگراف ۳۶ برجام یک نمونه واضح است که ما در این توافق با آگاهی به اینکه نمی‌توانیم کامل به تعهدات غرب اعتماد کنیم، مذاکره کرده‌ایم.

ظریف افزود: در حال حاضر از این گزینه در توافق استفاده می‌کنیم که می‌تواند جلوی نابودی کامل این توافق را بگیرد که به ضرر منافع همه از جمله آمریکا خواهد بود.

ظریف در مورد پایبندی ایران به برجام گفت: تا زمانی که طرف‌های باقی مانده (روسیه، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و اتحادیه اروپا) به تعهداتشان عمل کنند، ما به تعهداتمان پایبند می‌مانیم. بقا یا نابودی برجام به توانایی و تمایل همه طرف‌ها برای سرمایه‌گذاری در تعهداتشان بستگی دارد. به طور خلاصه، یک توافق چندجانبه نمی‌تواند یک طرفه اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وقایع اخیر، موقعیت شغلی او را به عنوان بالاترین مقام دیپلمات ایرانی به خطر انداخته است، اظهار کرد: من همیشه دوست داشته‌ام که حرفه من تدریس باشد. زود یا دیر به این کار باز می‌گردم و تجارب بیشتری را با دانشجویانم به اشتراک خواهم گذاشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در مورد اینکه مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، گفت: هرکسی که من را می‌شناسد، می‌داند که من یا خانواده‌ام هیچ نوع دارایی در خارج از ایران نداریم.من به شخصه حتی یک حساب بانکی در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تعهد من است. بنابراین هیچ مشکلی شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم. من فکر می‌کنم که تنها اثر و احتمالاً تنها هدف این اقدام احتمالی، محدود کردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و من شک دارم که برای کسی مفید باشد. یقینا این امر امکان تصمیم‌گیری آگاهانه در واشنگتن را محدود می‌کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد این که تندروها او را با شخصیت فیلمی فانتزی در سال ۱۹۷۰ مقایسه می‌کنند و در این مورد لطیفه‌های زیادی می‌سازند گفت: من آن فیلم را ندیده‌ام اما اگر باعث خنده مردم می‌شود پس نشان می‌دهد که من مفید هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز