خبرگزاری کار ایران

رای‌گیری الکترونیکی؛ تخلف آیین نامه ای

تصمیم عجیب وزارت ورزش در آستانه مجمع انتخاباتی

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۰۸۵

اعلام زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری تقریبا آرامش نسبی را در آستانه برگزاری این رویداد در مجموعه وزنه‌برداری به‌وجود آورده بود اما انتشار خبر «رای‌گیری الکترونیکی» در مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری که قرار است روز یکشنبه 16 تیرماه 98 در آکادمی ملی المپیک برگزار شود، بار دیگر ذهن اعضای مجمع را با چالشی جدید و شائبه مهندسی انتخابات به شیوه مدرن درگیر کرد!

به گزارش ایلنا، در حالی ‌که انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی قرار است یکشنبه 16 تیرماه در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شود اما تصمیمی عجیب در آستانه برگزاری انتخابات باعث ایجاد شائبه و حاشیه شده است؛ تصمیمی که واقعا جالب و البته تعجب‌برانگیز است که چرا الان و در فاصله زمانی 6 روز مانده تا برگزاری این مجمع علنی شده و روی خروجی برخی رسانه‌های ورزشی بارگذاری شده و انتشار یافته است؟!

خبر منتشر شده گویا از زبان مسوولان برگزاری مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری بدین ترتیب نقل شده که قرار است مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری برای نخستین بار در تاریخ برگزاری مجامع ورزشی به صورت «رای‌گیری الکترونیکی» برگزار شود. خبری که حقیقتا تعجب اهالی وزنه‌برداری و اعضای مجمع وزنه‌برداری را به دنبال داشت! این موضوع یعنی رای‌گیری به صورت الکترونیکی اتفاقی عجیب و بودار به نظر می‌رسد که تا کنون مشابهش در مجامع انتخابی سابقه نداشته و برای نخستین بار قرار است به شکل آزمایشی و خیلی ناگهانی در مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری که سوای حاشیه جدید به‌وجود آمده این همه شائبه و حرف و حدیث به دنبال دارد، اجرا شود! نکته عجیب‌تر در این ماجرا پاسخگو نبودن، بی‌اعتنایی و عدم شفاف‌سازی دغدغه ایجاد شده برای اهالی وزنه‌برداری توسط مسوولان وزارت ورزش و برگزارکننده مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری در این خصوص است! اتفاقی تلخ برای این مجموعه که بار دیگر ذهن آنها را درگیر چالشی عجیب و غریب و جدید کرده است!

این تصمیم در حالی‌ تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات وزنه‌برداری مطرح شده که تا کنون و حتی در چند سال اخیر روال برگزاری مجامع به سبک و سیاق دیگری بوده است. دقیقا بر اساس ماده 13 آیین‌نامه انتخاباتی مجامع فدراسیون‌های ورزشی همواره بر اساس قانون مصوب رسم بر این بوده که رای‌گیری به صورت دستی و مخفیانه برگزار شده است. قانون در ماده 13 ثبت شده در آیین‌نامه مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی صراحتا اعلام کرده است: «رای‌گیری در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی به صورت کتبی، مخفی و حضوری در تعرفه‌های مشخصی که به امضای رییس و دبیر مجمع رسیده باشد، انجام می‌شود.» بنابراین اینکه به یکباره چه اتفاقی یا تغییر و تحولات پشت‌پرده‌ای رخ داده که مسوولان وزارت ورزش یک شبه به این نتیجه رسیده‌اند که روند معمول برگزاری مجامع انتخاباتی به سبک قانونی و قدیمی به درد نمی‌خورد و باید بدون اطلاع قبلی به اعضای مجمع و نیز انجام یک پروسه کارشناسی دقیق روی این پروژه پر حرف و حدیث آن را دستخوش تغییر کنند، حقیقتا تعجب‌برانگیز است!

همانطوری که گفتیم آیین‌نامه برگزاری مجامع صراحتا می‌گوید رای‌گیری در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی باید بدون هیچ تغییر و تحولی به صورت مخفی و دستی انجام شود اما حالا چرا و به چه دلیلی در آستانه انتخابات وزنه‌برداری که این همه حرف و حدیث و حاشیه‌های ریز و درشت را به دنبال دارد، مسوولان وزارت ورزش تصمیم می‌گیرند یک چنین پروژه پر از ابهام و بدتر از همه شائبه مهندسی الکترونیکی انتخابات وزنه‌برداری را به ضرر خود روی زبان‌ها بیندازند، جای سوال و تعجب دارد؟!

اصلا مسوولان وزارت ورزش این سیستم را‌ی‌گیری را کجا و چه زمانی، توسط چه نهاد و افرادی مورد ارزیابی و سنجش قرار داده‌اند تا از صحت و سلامت نتایج آن اطمینان داشته باشند و در نهایت باعث ایجاد حواشی مخرب و غیر قابل جبران در انتخابات پیش‌ رو برای اهالی وزنه‌برداری نشوند؟ فارغ از اینها این پروژه بی‌هویت و کارشناسی نشده از سوی کدام نهاد رسمی و قانونی ثالث نظارتی مجوز و تاییدیه گرفته که تا کنون هویت این نهاد علنی و رسانه‌ای نشده است؟

سوای همه این مواردی که ذکر شد، آیا اعضای مجمع که قرار است برای نخستین بار چنین پدیده‌ای را تجربه کنند، آشنایی و تخصص کافی برای رای دادن با چنین سیستمی را دارند و یا اصلا چه ضمانتی وجود دارد که به هنگام رای‌گیری، رای‌دهندگان با این پدیده نوظهور در مجمع انتخاباتی دچار خطا و اشتباه غیر قابل جبرانی نشوند؟

به هر حال اینطور به نظر می‌رسد که وزارت ورزش در تصمیمی عجولانه و کارشناسی نشده، بدون اعلام قبلی چنین اقدامی را انجام داده که احتمال دارد عواقب و لطمات جبران‌ناپذیری را در نهایت برای ورزش کشور و وزنه‌برداری ایران در پی داشته باشد. خصوصا اینکه در سال‌های اخیر همواره شائبه دخالت مسوولان وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و مهندسی کردن نتایج روی این وزارتخانه سایه انداخته که این اقدام نیز می‌تواند مورد نقد منتقدان دایمی مهندسی نتایج توسط وزارت ورزش قرار گیرد.

گزارش: رضا عباسپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز