خبرگزاری کار ایران

چالش جدی برای ممنوعیت تیم‌های لیگ برتری؛ خط قرمز روی قراردادها

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۰۷۹

14 تیم لیگ برتری به جز تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن برای شرکت در لیگ نوزدهم با ممنوعیت ثبت قراردادهای جدید مواجه شده‌اند.

به گزارش ایلنا، یک چالش جدی دیگر که با وعده‌های اخیر روسای فدراسیون فوتبال مبنی بر جدیت و سختگیری مقابل ورود بدهکاران به لیگ، می‌تواند برگزاری لیگ را با مشکل مواجه کند.

جمشید نورشرق، رییس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در همین رابطه می‌گوید: «اعلام کرده‌ایم که ثبت قراردادهای بازیکنان و نقل و انتقالات جدید در سازمان لیگ و هیأت‌های فوتبال منوط به تسویه حساب کامل تعهدات باشگاه‌ها در فصل گذشته است و حتی با تسویه قسمتی از تعهدات تیم‌ها هم این مجوز صادر نمی‌شود. البته این حکم ممنوعیت و محرومیت نیست بلکه در حقیقت وقتی باشگاه‌ها می‌خواهند قرارداد جدید ثبت کنند، باید گواهی تسویه حساب را از کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اخذ کنند. این موضوع به نفع باشگاه‌ها هم هست که در حقیقت وضعیت مالی خود را روشن می‌کنند و برای آینده با مشکلات و دیون مختلف مواجه نمی‌شوند.»

نورشرق همچنین درباره صدور مجوز حرفه‌ای از سوی AFC برای تیم‌های حاضر در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، توضیح می‌دهد: «در راستای مجوز حرفه‌ای‌گری به دنبال اجرای این قوانین بازدارنده هستیم. شرایط و ضوابط باشگاه‌ها و روشن شدن وضعیت مالی و جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و انتقال از فصل فوتبال به فوتبال دیگری از عوامل منجر به احراز مجوز حرفه‌ای AFC می‌شود. به طور شفاف مطابق با ضوابط AFC و فیفا حرکت می‌کنیم.»

این صحبت‌ها اما همچنان با واکنش‌هایی از سوی اهالی فوتبال و رسانه‌ها همراه است که این روند را تکرار رویه‌ای می‌دانند که هر سال پیش از شروع لیگ مطرح می‌شود. باشگاه‌ها علی‌رغم همه تأکیدهایی که بر ممنوعیت ثبت قراردادهای‌شان دارند، باز هم بدون مشکل قراردادهای جدید را ثبت می‌کردند و وارد لیگ می‌شدند. مسوولان فدراسیون فوتبال اما تأکید دارند که این بار، داستان متفاوتی در پیش است.

فریبرز محمودزاده، مسوول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ در همین رابطه می‌گوید: «ما باید در فدراسیون فوتبال از نهادهای بالادستی مانند وزارت ورزش، فیفا و AFC تبعیت کنیم. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مانع حضور تیم‌ها نمی‌شوند، بلکه ثبت قرارداد بازیکنان جدید مدنظر است. بله، ما می‌پذیریم که پیش از این انعطاف به خرج می‌دادیم و کارها را برای حضور باشگاه‌ها تسهیل می‌کردیم و آقای تاج و بهاروند هم این موضوع را مطرح کرده‌اند اما این تسهیل کردن‌ها در نهایت به ضرر باشگاه‌ها و ساختار فوتبال می‌شد به همین دلیل این سختگیری‌ها را در دستور کار داریم تا باشگاه‌هایی که مشکلات حقوقی و موضوع عدم پرداخت مطالبات بازیکن و کادرفنی دارند، اقدام به جذب بازیکنان جدید نکنند. البته بازیکنان فصل‌های گذشته‌ باشگاه‌ها چه آنهایی که قرارداد مدت‌دار دارند و چه بازیکنانی که می‌خواهند تمدید کنند، مشکلی ندارند.»

مسوول کمیته نقل و انتقالات البته انعطاف سازمان لیگ در فصل‌های قبل را تأیید می‌کند: «بله ما انعطاف به خرج می‌دادیم اما در این فصل سختگیری بیشتر می‌شود و سعی می‌کنیم تسهیل نکنیم و از ثبت قرارداد بازیکنان جدید جلوگیری می‌کنیم. ما نمی‌توانیم مانع حضور تیم‌ها در لیگ شویم، الان از 16 تیم 14 تیم مشکل دارند و نمی‌توانیم با دو تیم لیگ را برگزار کنیم. ما با توجه به استانداردها و آیین‌نامه‌های فیفا برخورد می‌کنیم. به‌عنوان نمونه پرسپولیس از دو پنجره نقل‌وانتقالات بازیکنان جدید محروم بود، ولی می‌توانست کادرفنی جدیدش ثبت قرارداد داشته باشد. ما درباره بحث بازیکنان جدید سختگیری بیشتری می‌کنیم اما اگر باشگاه‌ها نتوانند مشکلات مالی‌شان را حل کنند ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان انجام نمی‌شود. از 16 تیم لیگ برتری، فقط تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن هیچ پرونده‌ای ندارند. پیکان و گل‌گهر در کمیته انضباطی پرونده ندارند، ولی در کمیته تعیین وضعیت مشکل دارند و این دو باشگاه باید از کمیته تعیین وضعیت مجوزشان را بگیرند.»

باشگاه‌های همیشه بدهکار لیگ ایران که حتی برای کسب مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با سندسازی توانسته‌‌اند، پسوند بدهکار را از کنار نام‌شان بردارند، با عزم راسخ فدراسیون فوتبال بعد از ورزشگاه‌ها، می‌توانند به جدی‌ترین چالش لیگ نوزدهم تبدیل شوند. حتی اگر ممانعتی برای حضور آنها در لیگ وجود نداشته باشد و آنها تنها برای ثبت قراردادهای جدید دچار مشکل باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز