خبرگزاری کار ایران

کشف یک پناهگاه با معماری دستکند در سیاهکل گیلان

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۶۴۵

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: یک پناهگاه با معماری دستکند در سیاهکل کشف شد.

به گزارش ایلنا از سیاهکل، شهرود امیر انتخابی  عنوان کرد : با توجه گزارش اهالی یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان سیاهکل مبنی بر احتمال وجود یک پناهگاه یا غار در بافت تاریخی روستا و پیگیری موضوع توسط استانداری گیلان، بازدید های اولیه از محل مورد نظر انجام شد و با توجه به شواهد موجود، مقرر شد مجوز های لازم از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای گمانه زنی و بازگشایی فضای مورد نظر اقدام شود.

در این راستا پس از اخذ مجوز های لازم، تیمی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به سرپرستی  شهرام رامین به محل مورد نظر اعزام شده که پس از کاوشِ یک گمانه و بازگشایی دهانه موجود با بقایای معماری یک پناهگاه دستکندِ ارزشمند مواجه شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این پناهگاه دستکند که در دل یک تپه طبیعی و در ملک شخصی یکی از اهالی روستا قرار دارد دارای مساحت تقریبی 390 مترمربع و طول تقریبی 98 متر است  و ارتفاع آن در بخش های مختلف ، متنوع بوده و از حدود یک متر در محدوده ورودی تا حدود 4 متر در بخش های میانی متغیر است. معماری فضای مکشوفه کاملاً دستکند بوده و از هیچ گونه مصالحی برای ایجاد فضا در ساخت آن استفاده نشده است و به نظر می رسد از آن به عنوان پناهگاه و مأمنی در مواقع اضطراری و خطر استفاده می‌شده است.

به گفته امیرانتخابی این دومین معماری دستکند است که از سال گذشته تاکنون در مناطق ییلاقی شهرستان سیاهکل، کشف شده است.

امیرانتخابی درباره قدمت این پناهگاه ادامه داد : شواهد اولیه و سطحی متعلق به دوره ایلخانی و تیموری در داخل پناهگاه، کشف شد، اما تعیین قدمت دقیق تر، نیازمندِ اجرای کاوش های باستان شناسی در این محدوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز