خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مشکلی در تامین آفت‌کش‌ ملخ نداریم/ تمام آفت‌کش‌های مورد استفاده کیفی هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۸۹

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین آفت‌کش‌ها برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم نداریم، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور در سه ماهه ابتدای سال 80 درصد نیاز سالیانه کشور به سموم و آفت‌کش‌ها را تامین کرده است.

سعیده نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اختلال دو ماهه تامین سموم و آفت‌کش‌ها در پایان سال گذشته، اظهار کرد: این اختلال کوتاه‌مدت به دلیل مشکلات نقل و انتقال ارز رخ داد که با فراخوان از فعالان بخش خصوصی تولید و واردات سموم و آفت‌کش‌ها مرتفع شد.

وی ادامه داد: این اختلال دو ماهه در تامین سموم موجب شد تا ما توجه بیشتری به توان داخلی داشته باشیم و از ظرفیت‌های داخلی بهره ‌ببریم.

نوربخش با تاکید بر اینکه علی‌رغم مشکلات پیش‌آمده تا امروز بخش عمده انواع سموم و آفت‌کش‌های مورد نیاز کشور تامین شده است، افزود: نیاز سالانه کشور به انواع سموم و آفت‌کش‌ها 25 تا حداکثر 30 هزار تن است که در سه ماهه اول سال ما موفق به ترخیص 24 هزار تن آن، معادل 80 درصد نیاز کشور شده‌ایم.

وی درباره تامین سموم لازم برای مبارزه با آفت ملخ‌ نیز گفت: سموم مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بیش از نیاز فراهم است و هیچ مشکلی در  این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: هر ساله با توجه به شرایط آب و هوایی جمعیت برخی از آفت افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل سازمان حفظ نباتات، سموم مورد نیاز را پیش‌‌بینی و برای تامین آن اقدام می‌کند.

نوربخش همچنین درباره کیفیت سموم مورد استفاده برای مبارزه با ملخ‌ها گفت: در حال حاضر سه سم؛ دلتامترین، سومیتون و مالاتیون در کشور برای مبارزه با انواع ملخ‌های بومی و مهاجم استفاده می‌شود که همگی آن‌ها مورد تائید سازمان فائو قرار دارد.

وی تاکید کرد: سخت‌گیری سازمان حفظ نباتات برای اطمینان از کیفیت سموم بسیار زیاد است به نحوی که با افزایش نیاز به سموم ملخ‌کش تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید این سموم کرده‌اند. بیشتر آن‌ها دو مرحله مهم از تست کیفیت را با موفقیت طی کردند، اما چون نتوانستند آخرین مرحله از تست ما را با موفقیت بگذرانند تا امروز به آن‌ها اجازه تولید و توزیع نداده‌ایم.

نوربخش گفت: در مورد سموم وارداتی نیز سختگیری‌ها به همین شدت است. نمونه‌گیری از سموم و آفت‌کش‌ها در گمرک و انبار شرکت‌ها انجام می‌گیرد تا کم‌خطر بودن آن ها 100 درصد تائید شود.

مدیر کل دفتر آفتکش‌های سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیاز کشور سموم ضد عفونی گندم است از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده و واردکننده خواست در تامین این سموم سازمان حفظ نباتات کشور را یاری کنند.

نوربخش همچنین از کشاورزان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل در استفاده از سموم به ویژه آفت‌کش‌های ملخ موضوع را به اطلاع کارشناسان حفظ نباتات حاضر در منطقه برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز