خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

سدی که راه گلوی کودک ایذه ای را بست/ مرگ در آغوش پدر/ ضجه‌های مردم پایانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۵۲۳

این روزها جان آدمیزاد در کشاکش اشتباهات عدیده انسانی ارزان شده؛ نه مسافران هوایی، دریایی و زمینی، امیدی به بازگشت به سرمنزل خویش دارند و نه بیماران با رهسپار شدن به بیمارستان ها، امیدی به بهبودی و شفا!

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، این روزها وقتی حتی سرما می‌خوری از ترس تزریق داروی اشتباه و یا تشخیص نادرست، ترجیح می‌دهی در منزل بمانی تا لباس آخرت به تنت نکنند و این نگرانی در میان خانواده‌هایی که کودک دارند، دو چندان است.

اگر حوادث غیر مترقبه و اشتباهات انسانی تو را نکشند، قطعا راه های غیر ایمن حساب تو را خواهند رسید. نکته قابل توجه این است که حواس‌مان نیست هنوز روستاهایی وجود دارند که برای تامین انرژی کشور نه تنها مسیرهای پر خطر قدیمی‌شان را اصلاح نکرده اند، بلکه با احداث سدها و پروژه های عمرانی، آن مسیرها را مسدود و امیدشان را به خدا داده اند.

چه بسیار روستاهایی که سالهاست در وعده و وعید مسئولان‌شان روز را شب و شب را صبح کرده اند که شاید فردا روز، فلان پل ارتباطی افتتاح و یا فلان جاده آباد شود. سالهاست از آبگیری سد کارون ۳ واقع در شهرستان ایذه می‌گذرد، از آن زمان تا کنون، نه تنها پلی بر روی دریاچه این سد برای عبور مردم ساده دل روستاهای غریبی ها، سادات حسینی و....،و عشایر منطقه احداث نشده، بلکه امید آنها تنها به ۳ بارج نصفه نیمه است که گاه و بیگاه خراب می‌شوند و مردمِ در محاصره آب، فقط صبوری می‌کنند.

اما صبوری هم حدی دارد؛ وقتی پای جان کودکی در میان باشد که نفس هایش به شماره افتاده و فرصت طلایی زنده ماندنش در دست راه های ناساخته مسئولینی بی درد است. برخی مسئولینی که هر بار برای فعال نشان دادن پرونده عملکردشان اقدام به افتتاح پروژه هایی می‌کنند که هنوز تکمیل نیست و مردم را حواله می‌دهند به چراغ نفتی!!!!!.

 حدود ۱۵ سال از آبگیری سد کارون ۳ می‌گذرد، ولی متاسفانه مسئولین متولی با اهمال کاری هنوز نتوانسته اند پل کابلی ۳ بلوطک بر روی دریاچه سد را راه اندازی کنند این‌در حالی است که ۱۴ اسفند سال ۹۷ خبر گشایش این پل در پی سفر اردکانیان ، وزیر نیرو رسانه‌ای شده بود.

مردم می‌گویند: اگر پل کابلی ۳ بلوطک، برای تردد آماده نیست، چرا افتتاحش را در بوق و کرنا کردند؟ آنان نمی‌دانند که مسئولان برای درخشان کردن کارنامه اعمال‌شان دست به چه کارهایی می‌زنند و با جان آدمیزاد چه ها که نمی‌کنند. اگر پل آماده بود، اگر بارج سالم بود و تسمه پاره نمی‌کرد، اگر اورژانس هوایی به داد کودک نفس بریده بر روی آب می رسید و هزاران اگرهای دیگر...، اکنون شاهد ضجه پدر و مادر داغدار نبودیم. پدری که در گفت وگو با خبرنگار ایلنا تاکید می‌کند: ما دادمان به جایی نمی‌رسد، شما صدای ما باشید.

فرزندم سابقه هیچ بیماری نداشت

خداداد حسینی که اهل روستای سادات حسینی در ۲۰ کیلومتری شهر دهدز است در حالیکه بغض راه گلویش را میفشارد، می‌گوید: هیچ کس غم از دست دادن فرزند را نبیند، خیلی سخت است. فرزندم سابقه هیچ بیماری نداشت، تا پاسی از شب با هم بازی کردیم و شب را کنار من و مادرش خوابید؛ صبح که بیدار شدم به دلیل گرما از همراه کردنش با خود برای رفتن به دهدز پشیمان شدم.

او ادامه داد: کار کوچکی در دهدز داشتم که باید میرفتم؛ تازه رسیده بودم که بچه هایم تماس گرفتند که کودکم بالا آورده، گفتم همراه برادرم (عموی کودک) به درمانگاه که امکانات اندکی دارد، بروند.

حسینی اضافه کرد: داروی ضد تهوع به او تزریق می‌کنند و به خانه برگشته و فرزندم می‌خوابد که دوباره حالش بد شده و تشنج می‌کند و با آمبولانس به دهدز اعزام می‌شود‌.

پدر داغدیده این کودک ۳ ساله، گفت: تنها مسیر ارتباطی ما، بارج ها هستند که معمولا خراب و فرسوده اند. نیم ساعت طول می‌کشد تا بارج از سمت دیگر دریاچه به سوی روستا بیاید. پس از حرکت، هنوز زمانی نگذشته بوده که تسمه موتور بارج خراب شده و یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا یک قایق شخصی برای انتقال کودک خردسالم برسد. حتی قایق اورژانسی هم در دریاچه نبود که به داد فرزندم برسد.

او ادامه داد: کمک های اولیه را از او جدا می‌کنند و پس از رسیدن به آنسوی دریاچه، او را به وسیله وانت و پراید به سمت دهدز حرکت می‌دهند تا من با آمبولانس در میانه راه به آنها رسیدم.

حسینی تصریح کرد: اما وقتی کودکم را در آغوش کشیدم، دیگر مُرده بود و جسد او را به بیمارستان دهدز رساندیم و آنها هیچ کاری برای او نمی‌توانستند انجام دهند. او در پایان تاکید کرد: صدای ما را به مسئولان کشور برسانید، شنبه یا یکشنبه برای اعتراض و شکایت به دادگاه مراجعه می‌کنم.

سید مراد حسینی، امام جمعه سابق شهر دهدز و از بستگان کودک فوت شده، نیز به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: کسی به حال مردم رسیدگی نمی‌کند، این اولین باری نیست که به دلیل عدم دسترسی به راه، جان اهالی این مناطق به خطر می افتد. یکبار مینی بوس حامل ۱۴ نفر در دریاچه افتاد و غرق شد و چندین بار دیگر نیز اتفاقاتی این چنین افتاده اما رسانه ای نشده است.

وی ادامه داد: قبلا بارج های جایگزین برای زمانیکه بارج ها خراب می شدند، بودند. اما اکنون تنها ۳ بارج روی دریاچه فعال است که سالم هم نیستند. امام جمعه سابق دهدز خاطر نشان کرد: وزارت نیرو کوتاهی می‌کند، قبل از ساخت سد، پل داشتیم و مسیر جاده ها باز بود. پس از افتتاح سد کارون ۳، متاسفانه بجای اینکه برای مردم منفعتی به همراه داشته باشد، خسارت، مرگ و تهدید را برای اهالی به ارمغان آورده است.

حسینی اضافه کرد: متاسفانه بحث افتتاح پل را سیاسی کردند و در حالیکه تکمیل نبود خبر افتتاح آن را در بوق و کرنا کردند و همه رسانه ها دروغ بزرگ وزارت نیرو را پوشش دادند ولی عملا پل کابلی ۳ بلوطک راه اندازی نشده و تردد از روی آن انجام نمی شود، اگر پل افتتاح شده بود که دیگر نیازی به استفاده از بارج نبود.

مردم از این اتفاق عصبانی هستند

امام جمعه سابق شهر دهدز تاکید کرد: مردم خیلی عصبانی و ناراحت هستند، جوانان روستا می‌خواستند با جنازه کودک مقابل فرمانداری تجمع کنند که با پا در میانی ما و ریش سفیدان منطقه این اقدام به طور موقت متوقف شد، اما بزودی می‌خواهند با تجمع، علل این حادثه را پیگیری کنند.

علل حادثه در دست بررسی است

سیامک عباسپور، مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق در خصوص علت خرابی و تاخیر بارج دریاچه سد کارون ۳، توضیح داد: البته اینکه علت فوت این کودک تاخیر بر روی دریاچه بوده باشد، هنوز اثبات نشده و بررسی ها در حال انجام است و هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

وی کل زمان از دست رفته از لحظه خرابی بارج تا رسیدن قایق اورژانس را ۱۰ دقیقه خواند و افزود: با توجه به اینکه حرکت بارج ها بر روی آب کُند است، باید اعلام می‌کردند که به قایق اورژانس نیاز دارند که اگر گفته بودند حتما در اختیار آنها قرار داده می شد.

عباسپور در خصوص ادعای پدر کودک متوفی، مبنی بر اینکه قایق اورژانسی برای امداد وجود نداشت، خاطر نشان کرد: قایقی که کودک را منتقل کرد، قایق اورژانس بود؛ درست است که قایق شخصی بود ولی قرارداد استیجاری برای اقدامات اورژانسی با ما داشت که در مواقع لزوم حاضر شود.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق تاکید کرد: باید پل کابلی ۳ بلوطک و همچنین جاده های دسترسی و تونل ها توسط شرکت آب نیرو راه اندازی شود، چرا که بارج، یک وسیله مکانیکی است و خراب شدن این وسایل اجتناب ناپذیر اند. هرچند ما در کوتاهترین زمان ممکن در جهت رفع خرابی ها اقدام می‌کنیم.

عباسپور با اشاره به اینکه بارج مورد نظر دو هفته پیش تعمیر و در مسیر قرار گرفته بود، عنوان کرد: باید پل و جاده های دسترسی راه اندازی شوند تا ریسک خطرات جابجایی روی آب کاهش پیدا کند.

شایان ذکر است؛ پسر بچه ۳ ساله به نام سید محمد (سپهر) حسینی اهل روستای سادات حسینی در ۲۰ کیلومتری شهر دهدز، چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه در پی بروز مشکلات تنفسی و تشنج، قبل از رسیدن به بیمارستان دهدز جان باخت و علت مرگ وی توسط بیمارستان دهدز نامعلوم اعلام شده است.

گفتنی است؛ خبر افتتاح پل کابلی ۳ بلوطک در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۷ در پی سفر اردکانیان وزیر نیرو به استان خوزستان رسانه ای شده بود.

همچنین سد کارون ۳ یکی از بزرگترین سدهای کشور است که روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران احداث شده و نیروگاه این سد با تولید سالیانه ۴ میلیارد و ۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی، یکی از بزرگترین نیروگاه های برق آبی کشور به شمار می رود که اکنون نه تنها مایه آسایش مردم منطقه نشده بلکه به عنوان داغی بزرگ بر دل اهالی سنگینی می‌کند.

در ادامه پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، فرماندار شهرستان ایذه، بخشدار دهدز و خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی حاضر به پاسخگویی نشدند که این مساله، خود جای ابهام دارد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز