خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار در گفت‌وگو با ایلنا:

ایمن‌سازی پل‌های تهران در دستور کار است/مسائله فنی خاصی در گود برج میلاد وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۵۰

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: تمامی پل‌های تهران که بیش از ۷۰۰ پل را شامل می‌شوند به طور دائم در حال پایش و کنترل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ سرانجام عملیات نهایی جمع آوری پل ۴۵ ساله گیشا از هفته گذشته در منطقه ۲ تهران آغاز شد. پلی که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های شهری تهران و نمادی از توسعه شهرسازی شناخته می‌شود، ‌اما با افزایش عبور وسائل نقلیه از روی آن نه دیگر گره‌ای از بار ترافیکی منطقه باز می‌کرد و نه از ایمنی لازم برخوردار بود.

در نتیجه شهرداری تهران پس از بررسی‌های فنی و تایید ناایمن بودن سازه‌های این پل،‌ نسبت به انتقال آن به مکانی دیگر، بازسازی و بازگشت آن به محل اصلی اقدام کرد، اما عملیات برداشت آن ترافیک سنگینی را ایجاد کرده است. اتفاقی که با اعتراض ساکنان اطراف این محدوده مواجه شده است. مردم منطقه ۲ تهران و محدوده‌های اطراف پل گیشا، نسبت به نبود اطلاع‌رسانی کافی در این منطقه و ترافیک سنگینی که این روزها در محدوده اطراف پل گیشا ایجاد شده است، گلایه‌مند هستند.

صفا صبوری ‌(معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: پل گیشا ماجرای پر غصه‌ای دارد. این پل دیگر به لحاظ ایمنی قابل استفاده نبود و عرض آن نیز برای عبور و مرور خودروها کم بود؛ این پل تنها دو خط عبوری دارد، ‌در حالی که ما در این منطقه به ۵ خط عبوری نیاز داریم و دیگر ‌جوابگوی تردد در این منطقه نبود،‌ در نتیجه نیازمند اصلاح ترافیکی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پل گیشا مطابق با آئین‌نامه‌های دنیا، دیگر ایمن نبود، تصریح کرد: در ابتدا برای ایمن سازی آن بررسی‌هایی صورت گرفت،‌ اما به این دلیل که مسیر به خط عبوری نیز نیاز داشت،‌ در نتیجه تنها مساله ایمن‌سازی در میان نبود و تصمیم بر جمع‌آوری پل و احداث زیرگذر گرفته شد.

صبوری در ادامه افزود: اما در دوره جدید و با تشخیص شهردار،‌ استفاده دوباره از این پل به عنوان پل عابر پیاده در دستور کار قرار گرفت تا این نشانه شهری و یادگاری صنعتی تهران کاملا منهدم نشود. در نتیجه جمع‌آوری، بهسازی و تبدیل آن به پل عابر و نصب مجدد در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به امکاناتی که در پل جدید قرار است تعبیه شود، افزود: کافی شاپ،‌ محل بازی کودکان از جمله امکاناتی است که بر روی پل راه‌اندازی می‌شود و بخش‌هایی از پل نیز سرپوشیده خواهد شد. با این کار یادگار پل گیشا به عنوان یکی از نشانه های شهری تهران حفظ خواهد شد. در نتیجه قرار بر این شد زیرگذر در منطقه احداث‌‌ و پل گیشا جمع آوری‌، ترمیم و ۵۵۰۰ متر مربع از آن مجددا نصب شود.

او در ادامه با بیان این نکته که ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده است، افزود: این ۴۰ درصد بدون نیاز به ایجاد محدودیت ترافیکی اجرا شد،‌ اما از این پس کار بر روی بدنه اصلی پل است. ‌اکنون برای اجرای بقیه پروژه احداث زیرگذر و بهسازی باید پل جمع‌آوری شود تا مابقی کار صورت گیرد.

‌معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره ترافیکی که در پی جمع‌آوری پل در منطقه ایجاد شده است، تصریح کرد: مسلما اجرای این کار ترافیک و مزاحمت‌هایی در پی دارد و از مردم طی چندین مرحله عذرخواهی شده است،‌ اما بار حمل و نقلی را که پل گیشا با این حجم گسترده از شرق به غرب و بالعکس ایجاد می کرده،‌ به باقی شبکه حمل و نقل منطقه وارد کرده‌ایم.

وی ضمن عذرخواهی از مردم برای ترافیک و شلوغی که در منطقه ایجاد شده است، افزود: از آنها می‌خواهیم طی این مدت ۱۱ ماهه که سعی برآن است تا فشرده‌تر و در زمان کمتری یعنی تا انتهای سال جاری انجام شود‌، این شرایط را تحمل و با ما همراهی داشته باشند.

صبوری با بیان اینکه مشابه این اتفاق در شهر تهران تکرار شده است، افزود: احداث پل صدر نیز محدودیت‌هایی را برای مردم ایجاد کرد. اجرای این قبیل پروژه‌ها تا زمانی که زیرساخت‌ها در شهر کامل نیست،‌ حتما مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بهترین موقعیت زمانی برای جمع‌آوری پل در نظر گرفته شده است‌، به زمان اتمام مدارس و دانشگاه‌های محدوده اطراف پل گیشا اشاره کرد و گفت: در کمترین حجم ترافیک پل گیشا هستیم و  بهترین زمان برای آغاز اجرای این طرح انتخاب شده است.

وی با بیان این نکته که اپلیکیشن‌های مسیریاب پس از چند روز مسیرهای کم ترافیک را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، گفت: اپلیکیشن‌ها پس از مسدودشدن پل هنوز به‌روز رسانی نشده‌اند و به نظر من مردم مسیر خود را پیدا می‌کنند،‌ اگرچه در روزهای ابتدایی سردرگمی‌هایی در پیدا کردن مسیر حرکت وجود دارد. باید به این نکته اذعان کرد که حتما در این منطقه ترافیک خواهیم داشت،‌ اما باید توجه کنیم که رسیدن به آینده‌ای بهتر تحمل این شرایط را قابل پذیرش می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مراحلی که اکنون در حال اجرای آن هستیم از صفر نیست،‌ نزدیک به ۴۰ درصد آن از قبل پیش رفته است و برداشتن سازه‌های پل در ادامه ۶۵۰ درصد باقی پل است. اما اطلاع‌رسانی به مردم به دقتی که اکنون بیان کردم نیست که نقص ما است و باید بیشتر برای مردم توضیح داده شود. در آغاز پروژه‌های این چنینی پیدا کردن مسیرهای جایگزین زمانبر است،‌ اما ابزارهای کمکی از جمله اپلیکیشن‌ها در این بین به کمک ما خواهند آمد،‌ اگرچه هنوز به دلیل آپدیت نبودن نتوانسته‌ایم از کمک آنها استفاده کنیم.

وی درباره نوع اپلیکیشن‌هایی که قرار است به کمک مردم در پیدا کردن مسیرهای جایگزین بیاید به گوگل مپ و ویز اشاره کرد و گفت: با کمک این اپلیکیشن‌ها مساله ترافیک با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های اطراف منطقه و کاهش تردد در شهر مقداری بهتر خواهد شد.

صبوری با بیان اینکه این آشفتگی پایان خواهد یافت، تصریح کرد: اگرچه مزاحمت‌هایی برای مردم وجود دارد،‌ اما آنها مسیرهای خود را پیدا می‌کنند ولی باید به هدف نیز نگاه کرد.

وی درباره نارضایتی مردم از ضعف در اطلاع‌رسانی به ساکنان محله‌های اطراف پل و  کم‌ بودن اطلاع‌رسانی افزود: اطلاع‌رسانی از حدود یک ماه پیش آغاز شده است و حداقل ۵۰ مورد نصب بنر در محله های اطراف انجام شده است. همچنین  با استفاده از تابلوهای الکترونیکی شهر نیز نسبت به بسته شدن پل نصر و استفاده از مسیرهای جایگزین اطلاع‌رسانی شده است.  از طرفی نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در چند مرحله درباره مسدودشدن پل نصر مصاحبه کرده‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره حجم ترافیکی که از مهر ماه و همراه با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های حاضر در اطراف محدوده پل گیشا به منطقه وارد خواهد شد و تدابیر مدیریتی که برای آن درنظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: جمع‌آوری پل گیشا در حدود دو ماه به طول خواهد انجامید. در تلاش هستیم قسمت‌های رویی پروژه را تا ابتدای مهر ماه درست کنیم و تنها بخش زیرین پل باقی بماند.

 ‌وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات سطح بالایی پروژه به غیر از قسمت‌های زیرگذر یعنی عبور از دو طرف جلال آل احمد به سمت شهید گمنام  و به سمت چمران‌ و یک قسمت حرکت ماشین‌ها بر روی چمران و اطراف آن را در تلاش هستیم تا ابتدای مهرماه برطرف کنیم و  غیر از اتصال شرق به غرب، بقیه مسیرها تا اول مهر آماده شود که به این ترتیب بخشی از ترافیک حل می‌شود و بخشی از ترافیک که به سمت شرق به غرب است،‌ تا پایان سال برطرف خواهد شد.

صبوری در ادامه به تلاش نیروی انتظامی در تسهیل ترافیک منطقه اشاره کرد و گفت: پلیس در تلاش است تا مسیرهای جایگزین را برای مردم تسهیل کند،‌ برای امسال دوربین ثبت تخلف ورود به محدوده جدید ترافیک در امیرآباد بمنظور سهولت در عبور و مرور مردم خاموش شد و تمامی مسئولان ذی‌ربط در تلاش هستند تا آسیب را به حداقل برسانند.

وی درباره پل‌های مشابه گیشا در تهران که مساله ناایمن بودن برای آنها مطرح است و ایمن‌سازی آنها نیز گفت: به طور دائم در حال ایمن سازی پل‌های تهران هستیم،‌ و این مساله برنامه دائمی شهرداری تهران است. برای مثال در سال گذشته پل کریمخان بهسازی لرزه‌ای شد و پی عمیق برای آن احداث و پل از رویه فلزی به رویه بتنی تبدیل شد. امسال نیز بهسازی لرزه‌ای ۱۰ پل در دستورکار حوزه عمرانی شهرداری قرار دارد. تمامی پل‌های تهران که بیش از ۷۰۰ پل را شامل می شوند به طور دائم در حال پایش و کنترل هستند.

وی در انتها درباره وضعیت گود برج میلاد و ناایمن بودن آن گفت: این گود مشکل خاصی ندارد و در حال پایش و کنترل است. مذاکرات مدیریتی آن در حال انجام است و مسائله فنی خاصی در گود برج میلاد وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز