خبرگزاری کار ایران

آیا در افزایش حقوق کارمندان «قانون» رعایت شد؟ / مزدبگیران دولت، نگران بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۴۳۳

نوبخت می‌گوید برای همه کارمندان ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ۱۰ درصد لحاظ شده است؛ اما کارمندان نگران بازنشستگی هستند؛ آیا ۴۰۰ هزار تومان در تعیین مستمری به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماه پایانی سال گذشته، زمان جدال دولت و مجلس بر سر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت بود؛ در نهایت، نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه ۹۸، ۲۰ درصدِ پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه را عقب زدند و دولت را ملزم به افزایش حقوق کارمندان به میزان ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ۱۰ درصد کردند.

حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: قانون در پرداخت‌ها رعایت شده است.

محمدباقر نوبخت می‌گوید: قانون بودجه بسیار روشن است طبق این قانون باید از محل ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه ابتدا ۴۰۰ هزار تومان به هر یک از کارکنان دولت با هر میزان حقوق دریافتی، توزیع و باقی مانده این بودجه نیز تا ۱۰ درصد پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا کارمندی هست که رقم ۴۰۰ هزار تومان افزایش را به حقوقش اضافه نکرده باشیم؟ افزود: فروردین امسال گفته بودند که این افزایش در حقوق برخی نیست که من با صدور بخشنامه‌ای تاکید و حتی در مصاحبه‌ای اعلام کردم که همه دستگاه‌ها حتی به شکل علی‌الحساب که شده این رقم ۴۰۰ هزار تومانی را میان همه کارکنان دولت توزیع کنند.

نوبخت گفت: طبق بند ی از تبصره ۱۲ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پس از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به حقوق کارمندان، هرچه باقی ماند تا ۱۰ درصد نیز به آنان پرداخت شود در این قانون حرفی از پرداخت پلکانی، صعودی یا سقوطی نیست و ما عین متن قانون را اجرا می‌کنیم.

ضریبی برای بازنشستگی

موضوع بعدی، دل‌نگرانی بابت محاسبه مستمری بازنشستگی است؛ ۴۰۰ هزار تومان اگر به صورت «ضریب» در فیش حقوقی کارمندان لحاظ نشود، در زمان محاسبه مستمری بازنشستگی به صورت یک مزایای مزدی به آن نگاه خواهد شد و در محاسبه مستمری به حساب نخواهد آمد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه نیز می‌گوید: در بند ۱۵۸ که به دولت ابلاغ شد و درباره آن در مجلس اختلاف هست آمده است که رقم ۴۰۰ هزار تومان را به صورت ضریب در نظر بگیریم که اتفاقا به نفع کارکنان دولت است زیرا اگر افزایش حقوق بدون ضریب باشد در دوره بازنشستگی آنان محاسبه نمی‌شود.

نوبخت تاکید کرد: پرداخت اضافه حقوق کارمندان باید با ضریب باشد تا هم در پاداش و هم در حقوق بازنشستگان تاثیر ایجاد کند.

حال کارمندان دولت نگران این هستند که آیا اعمال ضریبی ۴۰۰ هزار تومان برای همه انجام خواهد شد یا نه؛ اگر ۴۰۰ هزار تومان به عنوان زائده نقدی دستمزد باقی بماند، در بازنشستگی، کمیت کارمندان لنگ خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز