خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گام بلند ایران برای ورود به یک بازار 180 میلیونی در اوج تحریم

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۳۸۸

طرح الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا در شرایطی امضا شد که ما در تحریم به سر می‌بریم و این خود پیامی به دنیا و خصوصا تحریم کنندگان مخابره می‌کند مبنی بر اینکه که دنیا، دنیای 50 سال قبل نیست، شرایط کشورها متفاوت است، کشورها برای خود اندیشه دارند و مسیر مشخص می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه، بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر است. همگرایی اقتصادی جهت گسترش و هماهنگی فعالیت‌های اقتصادی و نیز ایجاد اتحادیه گمرکی و فضای اقتصادی مشترک در میان کشورهای منطقه به منظور تسهیل روابط اقتصادی، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازارهای مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاست‌های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل از جمله اهداف آن تعریف شد.

در حال حاضر، اعضای اتحادیه اوراسیا روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان هستند، کشورهای تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام نیز از دیگر گزینه‌های احتمالی عضویت در این اتحادیه هستند و جمهوری اسلامی ایران به تازگی به این اتحادیه ملحق شده است.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موجبات درهم‌تنیدگی اقتصادی را فراهم می‌کند، علاوه بر این ثمرات اقتصادی، دستاوردهای سیاسی نیز خواهد داشت. ضمن اینکه اقتصاد ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز می‌توانند مکمل هم باشند. عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورمان را به بازارهای کشوهای عضو این اتحادیه که با اکثر آنها زمینه تاریخی و فرهنگی مشترک دارد، متصل می‌کند، ضمن اینکه با توجه به تحریم‌های اقتصادی ایران، ایجاد وابستگی متقابل از طریق عضویت در نهادها و اتحادیه‌های علی‌الخصوص اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌توان میزان آسیب‌پذیری اقتصادی کشور را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو پیگیری‌کننده الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا معتقد است: انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که متعاقب آن بیش از 800 قلم کالا مشمول کاهش تعرفه‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند جهش مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و روان سازی تجارت منطقه‌ای ایجاد کند.

او خاطرنشان می‌کند: انتظار می‌رود ایران بتواند از یک بازار ۱۸۰ میلیونی برای توسعه روابط اقتصادی عرضه کالا و محصولات به ویژه در شرایطی که ایران و روسیه تحت تحریم‌های غیرقانونی قرار دارند، بهره ببرد.  

مهرداد بائوج لاهوتی نیز با اشاره به الحاق ایران به موافقتنامه اورسیا به ایلنا گفت: ایجاد مناطق آزاد تجاری بین کشورهایی که با هم ارتباط دارند و الحاق ایران به این توافق گامی رو به جلو در زمینه دستاوردهای اقتصادی برای کشورمان خواهد بود.

او با بیان اینکه ما باید خیلی زودتر از اینها به موضوع پیوستن به توافقنامه اوراسیا توجه می‌کردیم، افزود: کشورهای همسایه  1000 میلیارد دلار واردات دارند اگر ما بتوانیم سهم خوبی از بازار وارداتی آنها بدست بیاوریم قطعا نقش موثری در اقتصاد کشورمان خواهد داشت. بعلاوه اینکه از نظر حمل و نقل هم همه شرایط زمینی، دریایی و هوایی فراهم است.

این نماینده مجلس با اشاره به تمایل کشورهای همسایه جهت افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران، اظهار داشت: اگر ما نیز این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنیم نقش موثری در اقتصاد کشور خواهد داشت.

او تاکید کرد: طرح الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا در شرایطی امضا شد که ما در تحریم به سر می‌بریم و این خود پیامی به دنیا و خصوصا تحریم کنندگان مخابره می‌کند مبنی بر اینکه که دنیا، دنیای 50 سال قبل نیست، شرایط کشورها متفاوت است، کشورها برای خود اندیشه دارند و مسیر مشخص می‌کنند.

لاهوتی یادآور شد: مهمترین پیام در شرایط تحریم این است که موفق نخواهند شد از مسیر اقتصاد به کشور ما لطمه وارد کنند، به طوری که رفت و آمدها و مراودات مقامات کشورها از جمله سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را نیز می‌توان موید این امر دانست.

او خاطرنشان کرد: دنیا به امریکا و چند کشور ایادی آنها خلاصه نشده، کشورهای مختلف دنیا افتخارشان این است که با ایران ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشند، در این بین کشورهای همسایه هم در اولویت هستند. مشابه این حرکت را در الحاق به اوراسیا، جهت سرمایه گذاری متقابل با عراق نیز به تصویب رساندیم که منجر به مستحکم‌تر شدن روابط اقتصادی با این کشور خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هر قدر روابط و بنیه اقتصادی کشور قوی‌تر شود در روابط سیاسی هم موثر واقع خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز