خبرگزاری کار ایران

اعلام حمایت استاندار گیلان برای رفع نیاز های قاسم آباد رودسر

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۸۲۴

استاندار گیلان در دیدار با رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی حمایت خود را برای رفع نیاز های قاسم آباد اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و مدیرکل با استاندار دیدار کردند .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در دیدار با استاندار در هفته صنایع دستی گفت: برای هفته صنایع دستی این اداره کل بیش از 80 برنامه در نظر گرفته که مهمترین آن را می توان اقدام به ثبت جهانی روستای قاسم آباد دانست و در همین راستا غادا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از روستای قاسم آیاد بازدید بعمل آورد. در ادامه فرزاد رشیدی معاون صنایع دستی استان گیلان به شرح اقدامات انجام گرفته جهت ثبت جهانی روستای قاسم آباد پرداخت و از حمایت مردم قاسم آباد و شوراهای اسلامی روستا ها به دلیل همکاری، حمایت و پشتیبانی از این اقدام تشکر کرد.

رشیدی با اعلام این خبر که تا کنون 38 شهر و روستا در جهان به ثبت جهانی رسیده و ایران 10 شهر و روستا ثبت جهانی دارد و در رتبه اول قرار دارد گفت: اگر روستای قاسم آباد ثبت جهانی شود 11مین روستا و شهر ثبت جهانی در کشور خواهد بود. در ادامه رئیس شورای ضمن تشکر از مهمان نوازی مردم گیلان گفت: پروپوزال خوبی تهیه شده است و این پروپوزال برای بررسی های بیشتر و اقدام به رئیس شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است.

غادا هیجاوی ادامه داد: نقش زنان و جوانان در تولید این دستبافته با توجه به اهداف این شورای در توانمند سازی زنان برای حفظ و گسترش این هنر بسیار موثر و مثبت می باشد و برای جهانی شدن مردم منطقه باید علاوه بر جهانی شدن محصول باید جهانی فکر کنند. هیجاوی در خصوص بازدید خود از روستای قاسم آباد گفت: وجود موزه مردم شناسی در این روستا که نشان دهنده ریشه و دیرینه این هنراست زیرا فرآیند ساخت چادر شب را از نقطه آغاز تا نقطه پایان نشان می دهد. فرهنگ مردم روستا که به صورت خود جوش این هنر بومی را سینه به سینه به نسل بعد انتقال می دهند می تواند الکویی برای روستا های دیگر جهان باشد. ضمن اینکه این ساختار اجتماعی می تواند تاثیر مستقیم بر ساختار اقتصادی منطقه داشته باشد و با ثبت جهانی این روستا می تواند زمینه تبادل تجربه با روستا ها و شهر های ثبت جهانی شده دیگرکشور ها را ایجاد کند.

وی در نهایت بیان داشت: حمایت‌های دولت می تواند بسیار کارگر باشد. استاندار گیلان در ادامه این جلسه با بیان اینکه آثار این ثبت جهانی فراتر از چادر شب و روستای قاسم آباد خواهد بود گفت: یکی از دشواری های موجود ایجاد انگیزه در مردم است که خوشبختانه این انگیزه در میان مردم قاسم آباد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان وجود دارد مصطفی سالاری در ادامه با اعلام حمایت کامل خود در رفع نیاز های موجود این روستا گفت: رفع موانع و ثبت این روستا باعث رونق گردشگری در این ناحیه خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه این هنر برای مردم است و ثبت این روستا نیز به نفع مردم خواهد بود از حمایت خود برای برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی و همچنین دوره های مرتیط با گردشگری، برگزاری رویدادها و جشنواره های مردم محور با هدف معرفی محصول ، تاسیس واحد های بومگردی در منطقه و همچنین تاسیس بازارچه های سنتی صنایع دستی و یا راه اندازی فروشگاه در محل کارگاه ها و همچنین ترویج ابریشم کشی سنتی و صنعتی خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز