خبرگزاری کار ایران

محمد سالاری مطرح کرد:

جایگاه و ماموریت‌های احزاب در ایران تنزل پیدا کرده/ضرورت آسیب‌شناسی نهاد شوراهای شهر و روستا

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۷۸۰

محمد سالاری گفت: احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در راستای تعمیق مردم سالاری و تحقق جمهوریت نظام، نقش جدی‌تری را ایفا کنند.

به گزارش ایلنا، همایش ارزیابی چهار دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران توسط کمیته مدیریت شهری حزب همبستگی ایران اسلامی، با سخنرانی محسن هاشمی رفسنجانی، سید ابراهیم امینی، محمد سالاری، احمد مسجد جامعی، آرش حسینی‌میلانی، محمد جواد حق‌شناس و با حضور تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس، مدیران شهری، فعالان سیاسی و جمع کثیری از شورایاران محلات شهر تهران و نیز با حضور دبیرکل و تعدادی از اعضای حزب همبستگی برگزار شد.

قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی در این همایش گفت: هدف اصلی ایجاد نهاد شورایاری و مهم تر از آن مدیریت محله، توسعه، گسترش و سازماندهی مشارکت‌های اجتماعی در شهر تهران است. شورای اول شهر تهران مبدع این ایده و رویکرد متعالی بود که در دوره‌های بعدی نیز علی‌رغم وجود فراز و فرودها، این نهاد مورد حمایت شورا و شهرداران وقت قرار گرفت.

وی ادامه داد: حال سوال اینجاست که امروز که در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها قرار داریم، آیا شورای اصلاح‌طلب پنجم بعد از گذشت حدود ۲۱ ماه از فعالیت خود، آسیب‌شناسی و ارزیابی جامع و کاملی مبتنی بر رویکردهای علمی، پژوهشی و کارشناسی انجام داده که اکنون می‌خواهد انتخابات بزرگترین نهاد مدنی و محلی کشور را برگزار کند؟

سالاری با بیان اینکه اشکال عدم ارزیابی و آسیب شناسی درباره نهاد شوراهای شهر و روستا نیز صدق می‌کند، اظهار داشت: بعد از اینکه قانون شوراهای‌شهر و روستا در راستای تعمیق دموکراسی و نهادینه کردن مردم سالاری و مشارکت‌دهی آحاد مردم در دولت اصلاحات عملیاتی شد و اکنون پنجمین دوره این شوراها سپری می‌شود، متاسفانه هنوز این نهاد مورد آسیب‌شناسی و ارزیایی و در نهایت بازنگری و اصلاح قرار نگرفته و هنوز هم امور آن بر مدار همان اختیارات محدود قانون شوراها پیش می‌رود، در حالی‌که بارها و بارها موضوع ضرورت آسیب‌شناسی نهاد شوراهای شهر و روستا از سوی صاحب‌نظران و مسئولان مطرح شده است.

قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به هدف برگزاری این همایش گفت: حزب همبستگی به‌عنوان اولین حزب دارای مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب (پس از دوم خرداد سال ۷۶) که بنیانگذاران و موسسین آن نیز تماماً برخاسته از پارلمان هستند، مبتنی بر این رویکرد که اداره و تعیین سرنوشت کشور باید براساس دموکراسی و مردم سالاری با رویکرد از پایین به بالا باشد، اقدام به برگزاری این همایش کرده است. ما معتقدیم از جمله مهمترین ماموریت‌های تشکل‌های سیاسی تبیین مفهوم و محتوای مشارکت اجتماعی در راستای تعمیق دموکراسی و پرداختن به موضوعات اجتماعی و ماموریت‌های فرهنگی، اقتصادی، هنری و … است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما جایگاه و ماموریت‌های احزاب تنزل پیدا کرده و صرفاً محدود به پروژه انتخابات شده است، در صورتی که مهم ترین مسئولیت و رسالت احزاب به عنوان حلقه واسط مردم و دولت و حاکمیت پرداختن به ماموریت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و… نیز است. یک حزب و جریان سیاسی باید در حوزه‌های مختلف برنامه ارائه دهد و زمانی که آن برنامه به جایگاه تصمیم‌گیری رسید برای حل مشکلات، مبتنی بر آن برنامه، پاسخگو باشد لذا ما مبتنی بر چنین رویکردی نسبت به برگزاری این همایش اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: احزاب و تشکل های سیاسی با توجه به جایگاهی که در قدرت و تصمیم گیری‌ها دارند باید در راستای تعمیق دموکراسی و مردم سالاری و تحقق جمهوریت نظام، نسبت به قانونی کردن جایگاه شورای محلات و شورایاری‌ها و تحقق حکمرانی مطلوب مبتنی بر مشارکت اجتماعی، نقش جدی تری را ایفا کنند. برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی به مفهوم سیاسی کردن نهاد مدنی شورایاری نیست بلکه در راستای کمک به تحقق کنشگری‌های مدنی است.

سالاری درباره دیدگاه‌های حاکم بر حوزه اداره عمومی جامعه و شهر اظهار داشت: بعضاً هنوز نگاه از بالا به پایین و اینکه تمام کارها و تصمیم گیری‌ها باید توسط حکومت یا دولت و به‌صورت تحکمی صورت گیرد، وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این در صورتی است که اساس انقلاب اسلامی مبتنی بر این دیدگاه شکل گرفت که باید آحاد مردم در اداره جامعه، کشور، شهر و روستاها نقش اصلی را داشته باشند و به همین دلیل انقلاب ما، مردمی‌ترین انقلاب معاصر بود که توسط آحاد مردم شکل گرفت و مبتنی بر این دیدگاه شورای اول شهر تهران تصمیم گرفت که در راستای اختیارات ناشی از قانون شوراها نسبت به ایجاد تشکل های مردم نهاد برای پیشبرد وظایف خود در راستای توسعه و پیشرفت و عمران و آبادانی و ارائه خدمات در شهر تهران اقدام کند.

وی با بیان اینکه هرچند در قانون اساسی ما به تشکیل شورای محله تاکید شده اما ساختار و نحوه عملیاتی شدن آن مغفول مانده، گفت: اکنون با توجه به وجود همراهی و همفکری در نهاد مدیریت‌شهری و حضور شهردار تهران در دولت و قرابت فکری مدیریت‌شهری با دولت و مجلس، اگر ما اصلاح طلبان نتوانیم برای قانونی کردن نهاد شورایاری و شورای محلات اقدام موثری انجام دهیم، قطعاً توسط مردم مورد مواخذه جدی قرار خواهیم گرفت. البته همکاران ما در شورای عالی استان‌ها با همفکری شورای‌شهر تهران و ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در این خصوص طرحی را تدوین کرده‌اند و به دولت ارائه شده که امیدواریم در این دوره به نتیجه نهایی برسد.

رییس هیات نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها در ادامه با تاکید بر لزوم ارزیابی و آسیب شناسی نهاد شورایاری اظهار داشت: ۴ دوره از فعالیت این نهاد مدنی گذشته است اما باید پرسید آیا الگوی مدیریت محله ای که در تهران در حال اجراست الگوی مطلوبی است؟ متاسفانه باید بگوییم نهاد شورایاری علی رغم تاثیرگذاری های بسیار ارزشمندی که در سطح محلات شهر تهران تاکنون داشته است اما الگوی ملاک عمل و موجود تا رسیدن به الگوی مطلوب مدیریت محله فاصله زیادی دارد.

سالاری ادامه داد: امروز جوامع شهری و سیاستگذاران به این نتیجه رسیده اند که اداره جوامع به خصوص جوامع شهری با وجود مجموعه گسترده ای از مشکلات بدون مشارکت ذی نفعان، تشکل های مردم نهاد و تشکل های حرفه ای، اصناف و مردم امکان پذیر نیست اما نهاد شورایاری و الگوی مدیریت محله در این ۴ دوره تا چه حد توانسته سایر گروه های مرجع، حرفه ای و مردم نهاد را در این فرایند مشارکت دهد؟ آیا تمایلی که شورایاران پیدا کرده اند که جزئی از ساختار شهرداری تهران باشد الگوی مطلوبی است؟ مولفات حکمروایی مطلوب چیست؟

وی با بیان اینکه موضوع تحقق گفتمان حق به شهر، پرداختن به حقوق شهروندی، ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری شهروندی از موضوعاتی است که جریان اصلاح طلب و شورای فعلی و مدیریت شهری بر آن تاکید می کنند گفت: ما پس از این حجم از برگزاری نشست ها، جلسات و بازدیدهای میدانی تا چه میزان توانسته ایم در ارتقا مسئولیت پذیری شهروندی موفق باشیم؟ لذا در این خصوص باید شاخص هایی را ارائه دهیم و بررسی کنیم که شورایاران تا چه میزان در کاهش انحرافات و فرهنگساز موثر بوده اند؟ گفتمان حق به شهر زمانی تحقق پیدا می کند که ما دایره اختیارات آحاد جامعه و معتمدین آنها که شورایاران هستند را افزایش دهیم.

سالاری افزود: آیا نگاه ما به عنوان مدیریت شهری یک نگاه مدنی برای مشارکت مردم در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری هاست یا صرفاً جنبه تزئینی دارد؟ سرمایه اجتماعی گروه های مرجع تغییرات زیادی داشته آیا بررسی کرده ایم سرمایه اجتماعی مدیریت محله و شورایاری در جامعه و میزان اعتماد مردم به شورایاری و یا شورا چقدر است؟ چه دستاوردهایی این نهاد مدنی و شورایاری و نقاط ضعف و اشکالاتی داشته است؟ ورود شورایاری ها به موضوعات مالی آیا رویکرد درستی بوده است؟ این سوالات باید مبتنی بر رویکرد علمی وکارشناسی بررسی شود و امیدواریم همکاران ما نسبت به پاسخگویی به این سوالات در این همایش اقدام کنند.

وی در پایان از جمله ابعاد ارزیابی نهاد شورایاری و الگوی مشارکت اجتماعی موجود را شامل ۱- شناخت بهتر ظرفیت های ایجاد شده، ۲- احصاء اشکالات و چالش های این الگو، ۳- ریل گذاری واقع بینانه برای نحوه اقدام در آینده و ۴ – اقدام برای نهادینه کردن جایگاه حقوقی و قانونی شورا برشمرد و برای ارزیابی ابعاد مذکور به منظر های متعدد در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: قطعاً باید این آسیب شناسی‌ها در راستای تعیین تکلیف نحوه تحقق اهداف نهاد شورایاری از نگاه شهروندان، مدیریت شهری، خود شورایاران و مهمتر از همه از منظر مراجع علمی، کارشناسی و پژوهشی معتبر انجام پذیرد و مشخص شود که در نهایت جایگاه مدیریت محله در شاخص هایی نظری فرهنگ‌سازی مشارکت در جامعه، نهادسازی و سازماندهی مشارکت، هنجارهای قانونی و ضوابط و مقررات و ساختار و سخت‌افزار مورد نیاز برای رسیدن به هدف نهادینه کردن مشارکت عمومی و اجتماعی و اینکه اراده مجریان و مسئولین مدیریت شهری در این خصوص چگونه است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز