خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران:

ایران همواره برای گسترش عدالت و بهبود وضعیت کارگران تلاش می‌کند/ تحریم اقتصادی منجر به نقض حقوق بشر در کشورهای هدف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۳۳۲

نماینده کارگران ایران در کنفرانس سازمان بین‌المللی کار گفت: از آثار مخرب تحریم‌ها می‌توان به کاهش تولید، مشکلات تهیه واردات مواد اولیه صنایع و نیز سرمایه‌گذاری اشاره کرد. برخی کشورهای شریک تحاری ایران نیز با چالش‌های گسترده‌ای در معاملات خود مواجه هستند.

فتح اللهی با تبریک صدمین سالگرد سازمان بین‌المللی کار (ILO) و یکصد و هشتمین کنفرانس به نمایندگان کشورهای عضو، کارگران و کارفرمایان اظهار داشت: مساعی مدیرکل محترم و تلاش‌های مستمر دبیرخانه سازمان بین‌المللی کار طی سال گذشته در راه تدوین نقشه راه آینده کار و بزرگداشت سده ILO قابل تقدیر است.

وی افزود: گزارش مدیرکل محترم در خصوص آینده کار و تبیین اهداف مربوطه بر اساس توصیه‌های مندرج و پیش‌نویس اعلامیه سده که طی بررسی‌های کارشناسان سازمان تبیین شده نیازمند تعمیق شرکای سه‌جانبه است. آینده کار با خود تغییر و تحولات چشم‌گیری به همراه دارد که زندگی، معیشت کارگران، مردم و کودکان را متأثر می‌کند. انسان‌محور بودن این مهم، شکل‌گیری مجدد مشاغل و از بین رفتن برخی از آنها کارگران را بر آن می‌دارد، برای به‌روز نمودن مهارت‌های خود و دستیابی به مشاغل بهتر و کیفی‌تر تلاش بیشتری کنند.

نماینده کارگران ایران در کنفرانس سازمان بین‌المللی کار خاطرنشان کرد: آنان به آموزش مادام‌العمر نیاز دارند و به حمایت‌های همه‌جانبه اجتماعی و البته باید بتوانند تغییرات تکنولوژیک و تحولات آن را بپذیرند و خود را تغییرات لازم در سبک زندگی‌شان تغییر دهند و مهارت‌های نوین کسب و کار را فراگیرند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: پیشرفت‌های فناوری از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک شغل‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. لذا کارگران فاقد مهارت در این میان با چالش‌های عمده‌ای مواجه می‌شوند.

او ادامه داد: علاوه بر این کارگران کشور من از تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه رنج می‌برند. دولت متبوع من همواره برای گسترش عدالت و بهبود وضعیت کارگران تلاش می‌کند اما متاسفانه به دلیل تاثیر تحریم‌ها وضعیت کارگران در کشور من مطلوب نیست.

فتح‌اللهی گفت: از آثار مخرب تحریم‌ها می‌توان به کاهش تولید، مشکلات تهیه واردات مواد اولیه صنایع و نیز سرمایه‌گذاری سایر کشورها اشاره کرد. برخی کشورهای شریک تحاری ایران نیز با چالش‌های گسترده‌ای در معاملات خود مواجه هستند.

نماینده کارگران ایران در کنفرانس سازمان بین‌المللی کار افزود: مهم‌ترین مولفه تولید و اشتغال به دلیل تحریم به شدت تضعیف شده است. تحریم اقتصادی منجر به نقض حقوق بشر در کشورهای هدف و نقض حقوق آنان می‌شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: تاثیر تحریم و جنگ‌ها موجب رشد فقر است و با عنایت به رویکرد و آینده انسان‌محور و با تکیه بر توصیه‌های اعلامی سده و به منظور تحقق اهداف کار شایسته و توسعه پایدار پیشنهاداتی داریم از جمله تدوین برنامه‌های منطق با شرایط ملت‌های عضو برای پیش‌بینی توانایی مهارتی کارگران و توسعه هوش مصنوعی، تغییر روند کسب و کارها به سوی مهارت‌محوری و بررسی کارشناسی تغییرات آب‌هوایی و زیست‌محیطی مناطق مختلف و محیط‌های کار مناسب، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای یادگیری مادام‌العمر افراد از کودکی تا بزرگسالی، فراگیر نمودن مدل‌های جدید آموزشی و مهارتی برای تمامی کارگران، مخصوصاً کارگران مناطق محروم و کشورهای درگیر جنگ و تحریم، ارایه تضمین‌های جامع و تعاریف نوین از مزد، ساعات کار و محیط کار امن و حمایت‌های اجتماعی گستردهو ارایه کمک‌های آموزشی و فنی به کشورهای عضو، خصوصاً کشورهایی که به دلیل تمایلات سیاسی مانند ایران تحریم شده‌اند.

این فعال کارگری تاکید کرد: آموزش کودکان و مهاجرین، سالمندان و معلولین و با توجه به پیر شدن کشورها، تقویت برنامه‌ها برای شمولیت بیشتر افراد معلول برای مطابقت بیشتر با پیامدهای کشورهای جدید، توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی، منع همه جانبه انواع خشونت در محیط کار مشارکت آنان در فراگیری مهارتهای نوین و پیاده‌سازی دستور کار آینده روشن از دیگر پیشنهادات می‌تواند باشد.

فتح‌اللهی افزود: در این مسیر برنامه‌ریزی برای حمایت کارگران شاغل در بخش اقتصاد غیررسمی، ایجاد پلتفورم‌های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتالی و مراقبت بر اقتصاد نوظهور بسیار اهمیت دارد.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: اگرچه کارگران فلسطینی و یمنی از پتانسیل و ظرفیت‌های مناسبی برخوردارند، لیکن به دلیل جنگ و تخاصم از خانه‌های خود رانده شده و یا شغل خود را از دست داده‌اند. که با توجه به موازین حقوق بشری و فاجعه تحمیل شده بر کارگران این مناطق، باید به آنها توجه کرده و از حقوق آنها حمایت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز