خبرگزاری کار ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با ایلنا:

توکیو علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است/در هفته‌های اخیر شاهد حضور مدیران بلندپایه شرکت‌های ژاپنی در ایران بودیم/ ژاپنی‌ها بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های مشترک هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۹۲۸

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ژاپنی‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک هستند و بهتر می‌توان به آنها تکیه کرد. آنها در تصمیم‌گیری کند و بسیار محافظه کار هستند اما اگر در پروژه جلو بیایند تا آخر آن پیش بروند.

علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: برداشت شخصی من این است که وقتی برای اولین بار نفر اول یک کشور به صورت مشخص اعلام می‌کند که هدف آن از سفر به ایران پادرمیانی برای کاهش تنش در منطقه است این یک سیگنال مثبت به کشور است.ما در سال‌های گذشته میانجی‌گران مختلفی همچون عمان و سایر کشورها داشتیم اما حتی وقتی سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران می‌آمد هیچ گاه به این صراحت اعلام نمی کرد که هدف سفر او میانجی‌گری برای کاهش تنش است غیر از این، حضور نخست وزیر ژاپن در ایران برای افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

کلاهی در  خصوص رابطه تجاری ایران و ژاپن در ۴۰ سال اخیر گفت: استراتژی ژاپن بر روی منافع اقتصادی و هماهنگی با آمریکا تعریف شده است و این کشور تمام سیاست‌های خارجی، نظامی و تجاری خود را با آمریکا هماهنگ می‌کند. هرچند ژاپن یک کشور قوی در حوزه اقتصادی است اما استراتژی سیاسی خود را اینگونه تعریف کرده است. با این وجود در هفته‌های اخیر شاهد حضور مدیران بلندپایه چند شرکت ژاپنی در ایران بودیم به طوری که مدیر شرکت کورسی که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بحث فولاد است در ایران حضور دارد.

عضو هیات ریسه کنگره جهانی کابل افزود: ژاپن علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است و اکنون نیز این کشور سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی انجام داده است به خصوص در حوزه‌هایی که نیاز به تکنولوژی بالایی دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ما پس از برجام به دنبال تاسیس یک شرکت مشترک در زمینه تولید کابل دریایی بودیم  در حالی که خیلی راحت این پروژه را  با عربستان انجام داده یا در حوزه استارتاپ، سرمایه گذاری مشترک با صندوق سرمایه‌گذاری عربستان انجام داده است. به طور کلی اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها شرکای قابل اطمینان‌تری نسبت به سایر کشورها هستند ضمن اینکه تکنولوژی بهتری دارند.

کلاهی اظهار داشت: ایران از سالها قبل برنامه داشت که به عنوان هاب آلومینیوم منطقه مطرح شود و حتی کارخانه ایرالکو یا همان  آلومینیوم اراک در قزوین توسط آمریکا با این هدف احداث شد اما برخی می‌گویند در بخش نوسازی، کارشناسان چینی وقتی به ایران آمدند شروع به کپی برداری از تکنولوژی ۵۰ سال پیش آمریکایی‌ها در اراک کردند این در حالی است که کشورهایی که با ژاپن سرمایه گذاری مشترک و همکاری داشتند همیشه به این امر اذعان داشتند که ژاپنی ها خیلی راحت تر به انتقال تکنولوژی و فناوری تن می‌دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص ظرفیت همکاری ایران با ژاپن گفت: ژاپن در بخش برق و فناوری و اکثر حوزه‌های صنعتی دارای برند مخصوص به خود است اما مهم‌تر از آن نظام مدیریتی است. این کشور در بخش مدیریت و بهره‌وری اکنون رتبه یک دنیا را دارد.

وی افزود: انجمن فارغ التحصیلان ایران و ژاپن با یارانه دولت ژاپن برخی از مدیران را به کارگاه‌های چند هفته‌ای در ژاپن می‌فرستد که من دو نفر از مدیران خود را در این کارگاه‌ها فرستادم و وقتی آنها برگشتند کاملا متحول شده بودند و ایده‌های جدید با حداکثر بهره‌وری را داشتند.

وی گفت: چالش امروز ما در رشد و توسعه مدیریت است. بهره‌وری علاوه بر نیاز به تکنولوژی بخش اعظمی از آن به مدیریت بستگی دارد. در ۵۰ سال اخیر مطابق گزارش‌های جهانی رفاه و ثروت مردم افزایش داشته است در ایران فقط به نفت وابسته‌ایم اما سایر کشورها که نفت ندارند فقط با اتکا به صادرات و بالا بردن بهره‌وری توانستنه‌اند وضعیت مردم خود را بهبود ببخشند اما وقتی ما در کشور  به کارگر نمی‌توانیم بیشتر از ۱۰۰ دلار بدهیم نباید انتظار بهره وری بالا داشته باشیم.

کلاهی افزود: به طور کلی ژاپنی‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک هستند و بهتر می‌توان به آنها تکیه کرد. آنها در تصمیم‌گیری کند و بسیار محافظه کار هستند اما اگر در پروژه جلو بیایند تا آخر آن پیش بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز