خبرگزاری کار ایران

بهمنی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

منابع مالی به‌جای تولید به سمت سفته‌بازی و بازار ارز و خودرو رفت/ مردم ما از مردم زمان حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) خیلی بهترند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۰۱۶

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم ما از مردم زمان حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) خیلی بهترند چراکه آن‌ها مملکت و امام خود را تنها گذاشتند اما مردم ما با همه مضایق و فشارها، تا اعلام کنیم در صحنه حاضرند.

محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تاثیرات تحریم بر گران بودن برخی اقلام اساسی مردم اظهار کرد: تحریم بالاخره برخی آثار و فشارهای اقتصادی را با خود به همراه دارد ولی مهم این است که ما بتوانیم تحریم‌ها را مدیریت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر در اثر تحریم‌ها فروش نفت ما کاهش پیدا کرد، باید بتوانیم بلافاصله ارز ناشی از کاهش صادرات را از طرق دیگر همچون صادرات تامین کنیم. اگر توانستیم تولیدات غیرنفتی خود را صادر کنیم، آن گاه است که می‌توانیم تحریم را مدیریت کنیم. برای صادرات هم باید توجه داشته باشیم که نظارت‌ها به نحوی باشد که ارز ناشی از آن صادرات به کشور برگردد.

رئیس‌ پیشین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: زمینه این نظارت به راحتی وجود دارد. آیا ما نمی‌توانیم از صادرکنندگان تعهد بگیریم که ارز ناشی از صادرات را بازگردانند؟ سال گذشته بین ۴۲ تا ۴۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم. از این میزان صادرات چقدر ارز به کشور وارد شده است؟ ۱۸ میلیارد؟ ۲۰ میلیارد؟

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: اگر این ۲۰ میلیارد دلار ارز به کشور بیاید می‌تواند بخشی از کمبود ارز ناشی از کاهش صادرات نفت را جبران کند. ایران منابع و معادن کم ندارد اما لازم است که مدیریت شود. منابع مالی را می‌توان به آب پشت سد تشبیه کرد که می‌تواند نجات‌بخش و نعمت آفرین و خسارت‌بار باشد به این نحو که اگر مدیریت شود و به درستی تخصیص داده شود، نیازها را برطرف می‌کند و اگر رها شود همه چیز را نابود می‌کند.

بهمنی گفت: منابع مالی ما به‌جای اینکه به تولید اختصاص پیدا کند، به سمت سفته‌بازی و بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن رفت و این باعث شده که مثل سیل همه این بازارها را به خسارت و زیان بکشاند.

وی با اشاره به افکار عمومی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشور گفت: مقصر ما مسئولان هستیم، این ما هستیم که باید مدیریت کنیم و برنامه دهیم. نباید بگذاریم این وضعیت برای مردم تشویش ایجاد کند. مردم گناهی ندارند، وقتی شما چیزی در دست ندارید چه تقصیری دارید؟ مردم منتظرند کالاهایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستشان برسد اما وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی بشود، ۱۰ هزار تومان طبیعی است که جنس هم با همان قیمت به دستشان می‌رسد.

این اقتصاددان یادآور شد: باید تاکید کنیم مردم در این قضیه نه تنها گناهی ندارند، بلکه مردمان بسیار خوبی هم  هستند. این مردم از مردم زمان حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) خیلی بهترند چراکه آن‌ها مملکت و امام خود را تنها گذاشتند اما مردم ما با همه مضایق و فشارها، تا اعلام کنیم در صحنه حاضرند. این مردم دیگر چه کنند؟ چه انتظاری از این مردم داریم؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برای اینکه کالاهای اساسی به دست مردم برسد، باید توزیع را به درستی انجام دهیم. اینکه می‌گویند ۱۴ میلیارد دلار اختصاص یافته برای تامین کالاهای اساسی چاره‌ساز نبوده، علتش نبود نظارت است که به درستی هم عمل نکردند.

بهمنی گفت:‌ اگر ۱۴ میلیارد دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان را به کالاهای اساسی مردم اختصاص دهیم مشکل این بخش حل می‌شود اما گاهی این قیمت افزایش پیدا می‌کند درنتیجه قیمت‌ کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز