خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

رنج مردمان شیوند و شرِ طرح شیلات!/ پیامدهای آبگیری سد کارون ۳

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۹۵۸

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: نخستین نشست هم اندیشی انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با جمعی از اهالی و بزرگان روستای شیوند با موضوع پیامدهای محیط زیستی و اجتماعی طرح شیلات این روستا در شهر ایذه و به صرف افطار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، هژیر کیانی اظهار کرد: در این نشست که نخبگان، بزرگان و اهالی فرهنگ این دیار زیبا شرکت داشتند در خصوص مسائل متعددی که سال هاست مردمان شریف این دیار را رنج می دهد بحث و تبادل نظر انجام شد.

پیامدهای آبگیری سد کارون ۳

وی افزود: طرح شیلات روستای شیوند به دلیل جا نمایی غیر کارشناسی سال هاست که علاوه بر رنج طاقت فرسای پیامدهای آبگیری سد کارون۳، معیشت مردم این روستا با بیش از ۲۵۰۰ نفر جمعیت، که از طریق اقتصاد باغداری و دامداری اداره می شود را با تهدیدات و مشکلات جدی رو برو ساخته است.

کیانی تصریح کرد: رهاسازی پسآب آلوده این طرح شیلات و انتشار بوی بد تمام باغ ها و محیط روستای زیبا و کم نظیر شیوند را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آلایندگی های آب و هوا و خاک و بر هم زدن روند طبیعی زندگی مردم که در سایه سار باغات انار کم نظیر شیوند زندگی توام با آرامشی را سپری می کرده اند، از بعد روانی نیز بر مردم روستا اثرات منفی گذاشته است و به نوعی تمامی سرمایه های این روستا و آرامش مردم تحت تاثیر سودجویی یک جریان قرار ‌گرفته است!

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه روندکنونی با هیچ ارزیابی محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی سنخیت ندارد، خاطرنشان کرد: همه ی دارایی های شیوند و مردمان نجیبش تحت تاثیر سوداگری شیلات به نام توسعه روستا و به کام یک جریان است!

وی ادامه داد: موضوعی که کاملا ناعادلانه به مردم روستا تحمیل شده است.

لزوم تسریع در اجرای حکم فضایی

 کیانی بیان کرد: اگر‌چه دستگاه محترم قضایی به این موضوع ورود نموده و تمامی دستگاه های متولی با تداوم این طرح که در زندگی مردم اخلال ایجاد نموده است نیز مخالفت کرده اند! ولیکن می طلبد مسئولین محترم دستگاه قضایی در روند اجرای حکم تسریع نمایند تا مردم روستای شیوند را از شَر شیلات رها نمایند تا اندکی از آلام و رنج سالیان شیلات و سدسازی در امان بمانند.

وی عنوان کرد: انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در راستای گفتمان "آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری محیط زیستی" مبتنی بر " سند ملی حفاظت از محیط زیست کشور" و "اصل پنجاهم قانون اساسی" این موضوع را از طریق کمیته حقوقی پیگیری می نماید.

برگزاری گردهمایی در روستای شیوند در تشریح پیامدهای طرح شیلات

کیانی بیان کرد: مقرر شد گردهمایی بزرگی در روستای شیوند با هدف تشریح پیامدهای جبران ناپذیر محیط زیستی، بهداشتی، روانی، اجتماعی و اقتصادی طرح شیلات شیوند در روزهای آینده برگزار شود.

وی در پایان تاکید کرد: طرحی که چنانچه مسئولین اراده کنند به راحتی می‌توان آن را جابجا یا تغییر کاربری داده و روستای زیبای شیوند و آب جاری آبشاری که سالانه هزاران گردشگر و علاقمند را از سراسر ایران و خوزستان به سمت خود جذب می کند، از چنگال انحصار گرایانه طرح شیلات رها نمود و آرامش روانی و محیط زیست سالم را به مردم و باغات بازگرداند.

رنج مردمان شیوند و شرِ طرح شیلات!/  پیامدهای آبگیری سد کارون ۳

رنج مردمان شیوند و شرِ طرح شیلات!/  پیامدهای آبگیری سد کارون ۳

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز