خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه اوتاوا در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت اقتصادی و سیاسی اروپای فعلی، بهشت احزاب افراطی و ناسیونالیست است/ همه از افتضاح برگزیت خسته شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۸۳۸

استاد علوم سیاسی دانشگاه اوتاوا گفت: نباید امید واهی به بهبود اوضاع داشت. شرایطی که باعث رشد راست افراطی شد، همچنان به قوت تمام پای بر جاست و حتی اگر در هلند هم اوضاع به همین شکل باقی بماند باز هم نمی‌توان گفت که ورق برگشته است. هلند در پارلمان اروپا تنها ۲۶ کرسی دارد!

پروفسور «آندره لیکورس» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اوتاوا است. حوزه کاری او ناسیونالیسم، فدرالیسم و سیاست تطبیقی اروپا را در بر می‌گیرد. 

 

پروفسور «آندره لیکورس» با اشاره به آغاز انتخابات پارلمان اروپا و گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج آن به خبرنگار ایلنا گفت: راستش هیچ پیش‌بینی مشخصی نمی‌شود درباره نتیجه انتخابات کرد. باید تا روز یکشنبه و پایان رای‌گیری در ایتالیا صبر کرد. پس از پایان ماراتون انتخاباتی می‌توان چشم به اعلام نتایج داشت. البته نتایج اولیه‌ای هم اعلام شده، اما نباید زیاد عجله کرد. باید دید یکشنبه اوضاع به چه صورت پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به تهدید پیروزی احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا ادامه داد: وضعیت اقتصادی و سیاسی اروپای فعلی، بهشت احزاب افراطی و ناسیونالیست است. نابرابری‌های اقتصادی، دیوان‌سالاری بسیار و موج گسترده پناهجویان بهترین فرصت برای احزاب ناسیونالیست بود تا بر طبل عقایدشان بکوبند و مردم را به خود جلب کنند. فضای غالب بیشتر نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که احزاب راست افراطی بیشترین بخت را برای پیروزی دارند.

وی در ادامه افزود: اما همیشه می‌توان امید به معجزه داشت، مانند نمونه اخیر در هلند. پیش از انتخابات تمام نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی حزب راست افراطی «تشکل دموکراسی» داشت. رهبر این حزب از مخالفان سرسخت حضور هلند از اتحادیه اروپا است و یکی از آن دسته افراطیانی است که موج مهاجران را عامل سقوط ارزش‌های مسیحی قلمداد می‌کند. در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حزب متبوع او ۱۵ درصد از حزب «مارک روته»، نخست‌وزیر هلند جلوتر بود. اما نتایج اولیه انتخابات در این کشور نشان داد که سوسیال‌دموکرات‌ها در حزب کارگر توانسته‌اند در بازشماری اولیه پیشتاز باشند.

لیکورس در ادامه گفت: آیا این بدان معناست که راست افراطی شکست خورده است؟ نه! قطعا نه! اولا که این نتایج اولیه انتخابات است و باید تا یکشنبه صبر کرد. دوم آن‌که هیچ مشخص نیست که دیگر کشورها نیز از مدل هلند پیروی کنند. برای مثال بریتانیا همچنان در چنگ هواداران سرسخت بریتانیا است و این قضیه برگزیت از قرار معلوم هیچ پایان خوشی قرار نیست داشته باشد.

راستش همه دیگر از این افتضاح خسته شده‌اند؛ چه مردم اروپا، چه مردم بریتانیا و چه اتحادیه اروپا. راستش فکر کنم تنها کسی که هنوز با علاقه این ماجرا را دنبال می‌کند همین طرفداران دوآتشه افراطی ناسیونالیسم باشند. اما نباید امید واهی به بهبود اوضاع داشت. شرایطی که باعث رشد راست افراطی شد همچنان به قوت تمام پای بر جاست و حتی اگر در هلند هم اوضاع به همین شکل باقی بماند، باز هم نمی‌توان گفت که ورق برگشته است. هلند در پارلمان اروپا تنها ۲۶ کرسی دارد!

وی در پاسخ به تاثیر نتایج انتخابات پارلمان اروپا بر بن‌بست برگزیت گفت: تا جایی که من می‌دانم «نایجل فاراژ»، سیاست‌مدار تندرو دست‌راستی، می‌تواند در این انتخابات آرای بالایی را کسب کند. حال تاثیر این قضیه بر سر برگزیت را باید دید! در حال حاضر استعفای «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. همان‌طور که گفتم، همه تقریبا از این ماجرا خسته شده‌اند! در این میان حزب کارگر بریتانیا نیز چندان قوی کار نکرده است. زدوبندها و بی‌کنشی این حزب باعث شده که وضعیت از آنچه بود، وخیم‌تر شود. باید دید که در صورت استعفای ترزا می اوضاع به چه صورت پیش می‌رود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اوتاوا با اشاره به شرایطی که به پا گرفتن احزاب راست افراطی در اروپا منجر شده است گفت: راستش به نظر من کاملا منطقی بود که چنین شود. اوضاع جهان در چند سال گذشته تغییر بسیاری کرده است. خب، این تغییرات مردم عادی را می‌ترساند. کسی دوست ندارد روند معمول زندگی‌اش تغییر پیدا کند. احزاب مترقی هیچ راه‌حلی پیش پای مردم نگذاشتند و از آن سو، راست‌های افراطی و ناسیونالیست‌ها هستند که برای مردم مثل یک ماشین زمان عمل می‌کنند. فکرش را بکنید که یک نفر بیاید به شما بگوید که می‌تواند اوضاع را به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش برگرداند، زمانی‌که اروپا برای اروپایی‌ها بود، پناهجوها وارد این قاره نشده بودند و دولت رفاه در اکثر کشورها حاکم بود. خب، خیال دلچسبی است، نه؟ منطق راست افراطی هم درست همین است!

 آندره لیکورس با اشاره به سرنوشت کرسی‌های بریتانیا در پارلمان اروپا در صورت خروج این کشور از اتحادیه گفت: به گمان من فعلا هیچ چیزی مشخص نیست. احتمال این‌که همه‌پرسی دوم درباره برگزیت برگزار شود هر روز قوی‌تر می‌شود. معلوم هم نیست که در صورت برگزاری همه‌پرسی دوم باز هم مردم به خروج از اتحادیه رای دهند. اما اگر چنین شود و بریتانیا بالاخره بتواند از اتحادیه بیرون برود، به احتمال زیاد این کرسی‌ها در بین دیگر کشورها تقسیم می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز