خبرگزاری کار ایران

مدیر شبکه بهداشت آبیک مطرح کرد؛

سکته قلبی علت 50 درصد مرگ و میر در آبیک/مردم بیماری خاموش را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۳۴۴

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: 50 درصد علت مرگ و میر طبق آمار سال 96 در شهرستان آبیک سکته قلبی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محسن چیت‌سازان در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک اظهار کرد: شیوع بیماری فشارخون بالا در کشور حدود 25 درصد و در شهرستان آبیک 24 درصد است.

وی به اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در شهرستان آبیک اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح تا 15 تیرماه در این شهرستان ادامه دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک جمعیت بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در این شهرستان را جمعیت هدف بالای 30 سال ذکر و خاطرنشان کرد: حدود 45 هزار نفر جمعیت بالای 30 سال در این شهرستان است که در روستاها و شهر خاکعلی بالای 80 درصد ازاین افراد به خانه‌های بهداشت مراجعه کرده و  فشار خونشان کنترل شده است.

چیت‌سازان تصریح کرد: شاخص‌های بسیج ملی کنترل فشار خون شیوع فشارخون بالا، میانگین فشار خون، میزان مصرف نمک و دسترسی به دارو و تکنولوژی مورد نیاز تشکیل می‌دهد.

وی توصیه ماکزیمم و مطلوب مصرف نمک را بین سه تا پنج درصد عنوان کرد و افزود: تمام انواع نمک یک فرمول دارند و مصرف بیش ازحد آنها موجب ایجاد فشار خون می‌شود.

این مسئول ادامه داد: عده‌ای سودجو با تبلیغات مصرف نمک دریا موجب می‌شوند سلامت مردم به خطر افتد این در حالی است که نمک دریا شاید املاح دیگری مانند منیزیم و روی داشته باشد که در بررسی‌های مختلف سطح‌سنجی شده و فاقد این املاح است و به دلیل اینکه پالایش نمی‌شود احتمال اینکه آلوده به جیوه و سرب و خطرساز هم باشد، وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک اضافه کرد: در سال 96 در شهرستان آبیک 500 نفر فوت کرده‌اند که علت مرگ و میر 250 نفر از این تعداد یعنی 50 درصد آنها سکته قلبی بوده است که می‌طلبد مردم فشار خون بالا را جدی بگیرند و در کنترل این بیماری خاموش کوتاهی نکنند.

چیت‌سازان خاطرنشان کرد: بیمار قلبی که از سکته نجات می‌یابد دچار نارسایی قلبی می‌شود و محکوم به بیماری است و باید مداوا و درمان شود.

وی بیان کرد: کاهش 10 کیلو از وزن موجب می‌شود از میزان فشار خون کاسته شود که از قوی‌ترین داروها هم قوی‌تر عمل می‌کند.

این مسئول افزود: برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا علاوه بر ورزش کردن، کاهش وزن، مصرف کم نمک بای داز مصرف دخانیات و سیگار هم پرهیز شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک ادامه داد: حتی کودکان هم مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند که لازم است جامعه پزشکی اندازه‌گیری فشار خون کودکان سه سال بالا را در دستور کار خود قرار دهند.

چیت‌سازان اضافه کرد: سکته‌های قلبی که ناشی از گرفتگی عروق است گاهی به علت استرش شدید و فشار خون بالا بدون اینگه گرفتگی عروق ایجاد شود فرد دچار سکته شود.

وی با بیان اینکه از هر چهار نفر یک نفر  مبتلا به فشار خون بالا است، خاطرنشان کرد: سکته قلبی در زیر 40 سال به دلیل شدت بالاتری که دارد، مرگ‌آور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز