خبرگزاری کار ایران

موج اعتراض به VAR ؛ این دیگر فوتبال نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۲۸۸

اعتراض، خشم و بی اعتمادی؛ هواداران، بازیکنان و داوران سابق در انتقاد از سیستم کمک داور ویدئویی بوندس‌لیگا متحد هستند بعد از تصمیمات بحث‌برانگیزی که در رقابت‌های این هفته گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کریستین اشترایش مربی فرایبورگ گفت: «ما کاملا در مسیر غلط حرکت می‌کنیم، باید دو، سه گام به عقب برداریم تا به فوتبال برسیم. همه فکر می‌کردند با استفاده از تکنولوژی همه چیز روبه‌راه می‌شود اما پشت تکنولوژی هم انسان است. نمی‌تواند اینطور ادامه پیدا کند، این دیگر فوتبال نیست.»

بازی‌های هفته قبل بوندس‌لیگا یک بار دیگر انتقادات به این عضو جدید خانواده فوتبال در آلمان را بیشتر کرد. لوسین فاوره مربی دورتموند گفت بازیکنان باید دست‌های‌شان را ببرند تا پنالتی ندهند؛ پنالتی ناشی از هند جولین ویگل در باخت 4 بر 2 تیمش مقابل شالکه در دربی روهر نقش موثری داشت و او گفت: «این بزرگترین رسوایی فوتبال در سال‌های اخیر است.»

علیه فرایبورگ هم یک پنالتی جنجالی گرفته شد که لایپزیگ را به پیروزی 2 بر یک رساند، بعد هم مقابل فورتونا دوسلدورف یانیک هاربر سختگیرانه اخراج شد. اشترایش البته گله‌ای از داور نداشت: «داورها هم نمی‌دانند باید چه کنند. آنها تحت چنان فشاری هستند که شما نمی‌توانید تقصیر اتفاقات را به گردن آنها بیندازید.»

تا قبل از بازی‌های این هفته، بیشترین پنالتی ناشی از هند در تاریخ 56 ساله بوندس‌لیگا گرفته شد. 29 پنالتی که خیلی بیشتر از متوسط 11/7  پنالتی است و با رکورد قبلی یعنی 23 پنالتی در فصل 1968-1967 فاصله قابل توجهی دارد؛ هنوز هم سه بازی باقی مانده بود.

ناکارآمدی VAR در جام حذفی هم به چشم آمد. بایرن‌مونیخ با یک پنالتی نابجا وردربرمن را 3 بر 2 شکست داد و به فینال راه یافت تا جایی که یوخن دریز که مسوول VAR در فدراسیون فوتبال آلمان است، به نادرستی تصمیم اعتراف کرد.

آنچه ناراحتی هواداران را از تصمیمات غلط کمک داور ویدئویی بیشتر می‌کند، تاخیرهایی است که در بازی به وجود می‌آید و ترمزی است که در مقابل احساسات شکل می‌گیرد

البته لوتز میشاییل فرولیش رییس بخش داوران فدراسیون فوتبال آلمان از عملکرد داوران حمایت کرده و آنان را تابع قوانین توصیف کرده: «درک نمی‌کنم چرا برخی می‌خواهند از ابهام در تفسیر قوانین حرف بزنند یا اصرار دارند دیگر کسی نمی‌داند خطای هند چیست.» اما سه تصمیم مذکور در مونیخ، برلین و برمن دوباره این بحث را راه انداخته که VAR به طور کامل برداشته شود. بنرهایی هم در مخالفت با استفاده از این تکنولوژی در ورزشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

بازیکنان اشتوتگارت به شدت عصبانی شدند از اینکه خطای هند کریم رکیک، مدافع هرتابرلین گرفته نشد، مارکوس مرک داور سرشناس آلمانی در توصیف این خطا گفت: «آشکارترین هند در چند هفته اخیر بود.»

جروم بواتنگ هم در بازی با هانوفر پنالتی داد در حالی که توپ از فاصله نزدیک زده شد و دست او به بدنش چسبیده بود. این بار حتی کمک داور ویدئویی هم مداخله کرد.

در برخورد توپ با دست ماریو گوتزه در تساوی 2 بر 2 دورتموند با برمن هم VAR مداخله کرد و پنالتی گرفته نشد در حالی که هواداران میزبان به شدت معترض بودند. فلورین کوفلت مربی برمن گفت: «پنالتی مثل روز روشن بود. من اتهامی را متوجه داوران نمی‌کنم، آنها خودشان هم دیگر نمی‌دانند در چه شرایطی باید سوت بزنند.» دریز اعتراف کرد باید برای اشتوتگارت پنالتی گرفته می‌شد اما داور VAR که یکی از بهترین‌های داوری آلمان است، این صحنه را از دست داده. او همچنین خطای بواتنگ را پنالتی ندانست هرچند تصمیم داور در مورد گوتزه را صحیح توصیف کرد. او گفت: «داورها انسان هستند، ماشین نیستند.»

فرانک باومن مدیر ورزشی برمن هم گفت: «هرچه بیشتر درباره تکنولوژی صحبت شود، ابهام داوران درباره کارشان بیشتر می‌شود.»

شاید فصل آینده که برای نخستین بار از این تکنولوژی در دسته دوم لیگ آلمان هم استفاده شود، گله و شکایات بیشتری در انتظارمان است.

منبع: AP

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز