خبرگزاری کار ایران

سرخابی‌ها و مساله همیشگی خصوصی سازی

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۰۶۹

روز گذشته جلسه ای با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، امیرحسین فتحی و ایرج عرب مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، موضوعی است که سال‌هاست بحث آن مطرح شده اما هنوز به نتیجه لازم نرسیده است. با این حال، وزارت ورزش و جوانان با همکاری سازمان خصوصی سازی، این بار جدی‌تر از همیشه به دنبال آن است که این اتفاق بیفتد.

در همین خصوص، روز گذشته جلسه ای با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، امیرحسین فتحی و ایرج عرب مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، محمدرضا داورزنی و ژاله فرامرزیان، معاونان سلطانی فر و افشین داوری مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاهداری وزارت ورزش تشکیل شد.

در ابتدای این نشست، سلطانی فر با تأکید بر اجرای مصوبات دولت و مجلس مبنی بر واگذاری هر چه سریع‌تر این دو باشگاه توسط سازمان خصوصی سازی که مجری و متولی آن است، گفت: «تمامی عوامل ذیربط و مدیران مسئول در این حوزه و خصوصاً مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موظف هستند همه گونه همکاری لازم را با سازمان خصوصی داشته باشند تا این واگذاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.»

در این جلسه مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کردند تمامی اسناد و مدارک و گزارش‌های مالی و حقوقی درخواست شده توسط کارشناسان و مدیران سازمان خصوصی سازی عیناً در اختیار آنها قرار گرفته و تا زمان واگذاری دو باشگاه این روند با جدیت و سرعت ادامه خواهد داشت.

ضمن اینکه در این نشست با دستور وزیر ورزش مقرر شد محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارتخانه مسئولیت نظارت و پیگیری مصوبات شورای واگذاری و همکاری دو باشگاه با سازمان خصوصی سازی را برعهده داشته باشد. گفتنی است، عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بدون هیچ کدام از دارایی‌هایشان، در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان (هر کدام بالای 500 میلیارد تومان) پیش‌بینی قیمت‌گذاری شده است.

داوری: تمامی مستندات واگذاری سرخابی‌ها را به خصوصی‌سازی ارائه داده ایم

افشین داوری در خصوص جلسه واگذاری استقلال و پرسپولیس که دیروز در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اینچنین به خبرنگار «ایران» توضیح داد:«خصوصی سازی، موضوعی است که وزارت ورزش اصرار دارد هر چه سریع‌تر انجام شود و واگذاری صورت بگیرد. از وقتی که قانون تکلیف کرده، وزارت تمام تلاشش را انجام داده و مکاتبات لازم را انجام داده و تمام مواردی که راجع به مستندسازی و موارد مشابه این دو باشگاه است را هم به مجلس شورای اسلامی و سازمان خصوصی سازی ارائه داده و مقدمات را فراهم کرده تا دو باشگاه واگذار شود و آمادگی کامل در این رابطه وجود دارد. البته مشروط به این که تمام موارد قانونی رعایت و ابلاغ شود.»

مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاهداری وزارت ورزش و جوانان، درباره اینکه سرخابی‌ها بدهی‌هایی از جمله بدهی مالیاتی داشته اند و آیا این مشکل حل شده؟ گفت: «الان هم این بدهی‌ها وجود دارد. یعنی همه باشگاه‌ها بدهی مالیاتی دارند و اطلاعات لازم و اوراق بهادار در این باره هم ارائه شده و کسی که خریدار است، کاملاً می‌فهمد که این دو باشگاه به چه مقدار بدهی دارند.» او درباره اینکه چه زمانی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس پیش بینی شده، گفت: «این موضوع اصلاً دست ما نیست. حوزه وزارت تمام کارهایی را که باید می‌کرده را به صورت کامل انجام داده و به مراجع ذی صلاح ارسال کرده و حتی تأییدیه ارسال را هم گرفته است.»

با تمام این اوصاف، نمی‌توان فراموش کرد که بسیاری از مردم و هواداران فوتبال به واگذاری این دو باشگاه خوشبین نیستند. چه بسا دو مزایده ناکام در سال‌های 93 و 94 هم مزید بر علت شده است. در این میان چند مسئول پیشین ورزش مدعی شدند که سرخابی‌ها هیچ گاه واگذار نخواهند شد چون مورد امنیتی دارد. واکنش داوری به این مسأله چنین است: «این‌ها مواردی است که باید درباره آنها صحبت شود. ما از مرداد سال گذشته جلسات متعددی را در این خصوص برگزار کرده‌ایم و دقیقاً آیتم به آیتم مباحثی که در جلسات بررسی شده را داریم و صورتجلسه شده است. مثل مواردی که متقاضی یا متقاضیان چه شرایطی باید داشته باشند. این‌ها مواردی است که از طرف ما طرح نشده و از طرف سازمان خصوصی سازی پیش بینی شده و برابر با دستور العمل‌هایی که خودشان دارند، کار انجام خواهد شد. این دوستان تخصصی کار می‌کنند و تاکنون چندین و چند مورد خصوصی سازی صورت گرفته است. در این مورد هم شکل و نحوه واگذاری برعهده یک بخش است و یک بخش مقدمات و مستندات را برای ارائه به متقاضی احتمالی تدارک می‌بیند.» مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاهداری وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه واگذاری باید تا قبل از شهریور ماه سال جاری صورت بگیرد، گفت:« این زمانی است که قانون تعیین کرده و به سازمان خصوصی سازی ابلاغ شده و ما هم کاملاً آماده‌ایم که این اتفاق بیفتد.»

شفافیت مالی سرخابی‌ها؛ بیش از 90 درصد

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، ارائه مدارکی که این سازمان جهت خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس خواسته بوده را تأیید کرد. جعفر سبحانی به «ایران» گفت: «مدارک درخواستی 3، 4 ماه است که دریافت شده و سازمان هم به کارشناسان ارائه داده و آنها هم در حال قیمت گذاری هستند.» او که سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی نیز است، درباره این که آیا ممکن است مدارک تحویل شده نواقصی داشته باشد که در روند کار خلل ایجاد کند، چنین توضیح داد: «ممکن است که نقصی وجود داشته باشد و ما موارد را به وزارت ورزش و جوانان گفته ایم. البته نسبت به دوره قبل که پرونده واگذاری دو باشگاه در جریان بود، صورت جلسات مالی بسیار بهتر ارائه شده است. شاید آن موقع زیر 5 درصد شفافیت مالی در صورت جلسات مالی وجود داشت ولی الان این آمار به بالای 90 درصد رسیده است. مدارک مالی، مجمع مالی و عمومی باشگاه‌ها ارائه شده و سازمان خصوصی‌سازی هم مطابق با تمام صورت جلساتی که ارائه می‌دهد، این مدارک را به کارشناس برای قیمت گذاری می‌دهد و الان هم این مهم برای دو باشگاه در حال صورت گرفتن و قیمت گذاری است.»

وی ادامه داد:« نکته ای که در این میان به وجود آمد، این است که ما و وزارت ورزش یا به عبارتی دولت متصور بودیم که این موضوع مانند دوره قبل از طریق مزایده اتفاق خواهد افتاد ولی در قانون بودجه سال 98 که در مجلس مطرح شده، اعلام کردند که سازمان بورس و وزارت ورزش، مقدمات حضور این دو باشگاه را در بورس فراهم کنند. به این صورت که 5 درصد ابتدا کشف قیمت شود و 51 درصد به صورت بلوکی و بقیه هم به صورت سهام خرد واگذار شود. حالا اینکه این اتفاق می‌افتد یا نه، الان نمی شود نظر داد.» سبحانی درباره اینکه قیمت گذاری به چه صورت در حال انجام است؟ گفت: «قیمت گذاری تا اندازه‌ای صورت گرفته ولی چون به اتمام نرسیده و ما آن قیمت گذاری را بر مبنای مزایده پیش برده بودیم، الان نمی‌شود به صورت دقیق نظر داد و ممکن است دچار ابهام شود. چرا که وقتی قانون مجلس می‌گوید که واگذاری را در بورس ببرید، شکل کار عوض می‌شود.» این که چه شخص یا کارگروهی موضوع واگذاری دو باشگاه مطرح پایتخت را پیش می‌برد، سوالی بود که سبحانی در پاسخ به آن گفت:« این کار را کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌دهد.»

سخنگوی سازمان خصوصی درباره اینکه آیا باز هم اهلیت متقاضیان جزو موارد اصلی است، گفت: «این هم موضوعی است که هیأت واگذاری باید معین کند. تعیین اهلیت و تعیین قیمت در واگذاری شرکت‌ها با هیأت واگذاری است و هنوز در این خصوص جلسه‌ای تشکیل نداده است.»

او درباره اینکه سرنوشت بدهی‌های دو باشگاه به چه صورت خواهد شد هم این توضیح را داد: «بدهی‌ها و دارایی‌ها با هم است. در دوره قبل که سال 93 و 94 واگذاری دو باشگاه را دنبال می‌کردیم، بدهی‌ها اصلاً مشخص نبود و نتوانستیم به این تشخیص برسیم که دو باشگاه چقدر بدهی دارند و خیلی وضع مبهم بود. هیأت مدیره اصلاً صورت جلسه مالی نمی‌داد و آن موقع تنها راهی که به ذهن‌مان رسید این بود که دارایی دو باشگاه را واگذار می‌کنیم و بدهی‌ها می‌ماند برای شخصی که بدهی دارد. در آن دوره قرار بود که یک هیأت تسویه تشکیل بدهیم و یک فرجه 6، 5 ماهه اعلام کنیم و بگوییم هر کسی که از استقلال و پرسپولیس طلبی دارد، مستندات خودش را به این هیأت ارائه کند و اگر آن مستندات مسجل شد، از محل خزانه و دولت بدهی‌ها پرداخت شود. آن موقع ما بدهی و دارایی را از هم جدا کرده بودیم ولی الان بدهی و دارایی با هم است. یعنی هر کسی که باشگاه را می‌خرد، هر رقمی در بورس تعیین شود، بدهی و دارایی با هم هست. حالا این بدهی می‌تواند به تأمین اجتماعی باشد، می‌تواند مالیاتی باشد، بدهی به هتل‌های محل اقامت تیم‌ها باشد یا بدهی به ورزشگاه‌ها یا بازیکنان یا کادر فنی.»

گرچه پیش از این اعلام شد که سرخابی‌ها تا شهریور 98 واگذار می‌شوند اما سبحانی تأکید می‌کند شاید این اتفاق نیفتد: «مجلس با صراحت گفته که سازمان بورس و وزارت ورزش، باید مقدمات حضور دو باشگاه در بورس و فرابورس را مهیا کنند اما اینکه تا آن موقع این اتفاق می‌افتد یا نه و با قوانین بورس منطبق می‌شوند یا نه، نمی‌توانیم الان نظر بدهیم. اگر از این طریق موفقیت آمیز بود که هیچ ولی اگر نبود، شاید دوباره تصمیم بگیرند که مزایده برگزار شود یا شکل دیگری که باید تا شهریورماه تحمل کنیم.» وی یادآور شد: «همه بنگاه‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌کند، مزایده است ولی اگر نماد شرکتی در بورس باز باشد، برای آن دیگر مزایده برگزار نمی‌کنیم ولی خود من هم نمی‌د‌انم که اگر این دو باشگاه زیان ده باشند، آیا بورس می‌تواند آنها را بپذیرد یا نه. البته اگر از طریق فرابورس عرضه شوند، همه چیز شفاف است و افراد از طریق کارگزاری‌ها می‌توانند قیمت پیشنهادی‌شان را بدهند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز