خبرگزاری کار ایران

با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۶۲۱

فوتبال و فوتسال ایران در سال 97 پر اتفاق و پر افتخار بود.

به گزارش ایلنا، سال 97 درحالی به پایان رسید که فوتبال و فوتسال ایران، آبستن حوادث بسیار زیادی بود. فوتبال آقایان، فوتسال مردان و زنان و فوتبال ساحلی در متن این حوادث و رویدادها بودند که حواشی فراوانی را هم به دنبال داشتند. با موفقیت برخی از آنها خوشحال شدیم و با ناکامی بعضی دیگر همچنان حسرت می‌خوریم. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات این سال می‌اندازیم.

 

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

سرخ‌پوشان تهرانی برای اولین‌بار در تاریخ لیگ برتر موفق شدند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و تعداد فتوحات‌شان را در این رقابت‌ها را به عدد 4 برسانند تا هم از رقیب سنتی خود پیشی بگیرند و هم فاصله خود با سپاهان را به حداقل برسانند. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در پایان رقابت‌های فصل 97-96 توانستند با 64 امتیاز و 9 امتیاز بیشتر نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده یعنی ذوب‌آهن به‌عنوان نخست دست پیدا کنند و نشان بدهند در لیگ فعلا حریفی ندارند. سرخ‌پوشان در هفته بیست‌وهفتم و در ورزشگاه ثامن مشهد به دیدار پدیده رفتند و با تک‌گل وحید امیری در دقیقه 77 سه امتیاز را به دست آوردند و در فاصله سه هفته تا پایان عنوان قهرمانی خود را قطعی کردند. در این دوره از بازی‌ها، علی علیپور هم عنوان ‌آقای گلی را به دست آورد. تیم‌های ذوب‌آهن و استقلال هم به رده‌های دوم و سوم بسنده کردند. در پایین جدول هم نفت تهران به اتفاق سیاه‌جامگان راهی لیگ یک شد.

 

فتح جام‌حذفی توسط استقلال تهران

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، چند روز بعد از فتح بزرگ آبی‌ها در جام‌حذفی همراه شد. استقلال با هدایت وینفرد شفر موفق شد به اولین جام خود دست پیدا کند. آنها در اولین گام با هدایت علیرضا منصوریان توانستند با نتیجه 2-1 از سد گل‌گهر سیرجان بگذرند و به دور بعدی برسند؛ جایی که با هدایت وینفرد شفر موفق شدند نساجی را 2-1 از پیش رو بردارند. آبی‌پوشان در یک‌چهارم نهایی با 3 گل میهمان لیگ یکی خود یعنی ایران‌جوان بوشهر را شکست دادند و راهی نیمه‌نهایی شدند. سخت‌ترین جدال آبی‌پوشان در آبادان بود که موفق شدند شاگردان فراز کمالوند را با نتیجه 2-1 مغلوب کنند و به دیدار 13 اردیبهشت برسند. گل قهرمانی استقلال در خرمشهر توسط مامه تیام، ستاره سنگالی‌شان به ثمر رسید و باعث شد آنها همچنان پرافتخارترین تیم این مسابقات باشند. بازیکنی که کمتر از یک ماه بعد این تیم را ترک کرد. استقلال در فصل بعد از رقابت‌های جام‌حذفی در مرحله یک‌هشتم نهایی به سایپا باخت و از گردونه مسابقات حذف شد.

 

تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

خردادماه از راه رسید. تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش برای اولین‌بار به دو جام‌جهانی متوالی رسید. هم‌گروهی با اسپانیا، پرتغال و مراکش گواه سخت‌بودن کار تیم ملی برای خودنمایی را می‌داد. لیست نهایی با حاشیه‌های فراوان همراه بود. سیدجلال حسینی و ووریا غفوری مهم‌ترین بازیکنانی بودند که در جمع 23 نفر پایانی جایی نداشتند و همراه تیم به روسیه سفر نکردند. بازی اول مقابل مراکش بود؛ دیداری که برای ایران خوب شروع نشد اما در ادامه همه‌چیز به تعادل کشیده شد. خود را برای یک تساوی آماده کرده بودیم که عزیز بوهدوز، مدافع تیم آفریقایی، به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا ملی‌پوشان برای اولین‌بار در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها به برتری برسند. جدال بعدی مقابل اسپانیا بود؛ تیمی که سه روز قبل از مسابقات سرمربی خود لوپتگی را از دست داده بود و با فرناندو هیرو به جام پا گذاشته بود. آنها پس از تساوی 3-3 مقابل پرتغال، برابر ایران به مشکل خوردند اما روی گل اتفاقی دیگو کاستا در نیمه دوم 3 امتیاز را به دست آوردند. گل سعید عزت‌اللهی در منطقه آفساید و همچنین لایی وحید امیری به جرارد پیکه از به‌یادماندنی‌ترین اتفاقات بازی با لاروخا بود. نهایتا سومین جدال ملی‌پوشان از راه رسید. جنگ کی‌روش و هموطنانش که درنهایت برنده نداشت. ابتدا کوارشما با یک شوت بیرون پا تیم اروپایی را پیش انداخت اما کریم انصاری‌فرد در دقایق پایانی از روی نقطه پنالتی همه‌چیز را به تساوی کشاند. موقعیت تک‌به‌تک مهدی طارمی که در دقیقه 94 از دست رفت جزء حسرت‌های بزرگ جام 2018 برای ایران بود. نهایتا کار ملی‌پوشان با 4 امتیاز و قرارگرفتن در رده سوم تمام شد. تنها دوره‌ای که تا لحظه آخر برای اول شدن هم شانس داشتیم اما این اتفاق رخ نداد.

 

قهرمانی تیم فوتسال مس سونگون در آسیا

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

21 مردادماه امسال بود که تیم مس سونگون به‌عنوان نماینده فوتسال ایران توانست به فینال جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا کند. این تیم در اندونزی و در بازی نهایی به مصاف تای سون‌نام ویتنام رفت و با نتیجه 4-2 به پیروزی رسید تا بعد از سه سال دوباره یک نماینده ایران بر بام آسیا بایستد. فرهاد فخیم (دو گل)، حسین طیبی و علی‌اصغر حسن‌زاده برای مس در این بازی گلزنی کردند. این بازی در نیمه نخست با نتیجه ۲-۲ تمام شده بود، عنوان آقای گلی این مسابقات هم به مهدی جاوید بازیکن ایرانی تیم بانک بیروت با ۱۲ گل رسید. نتایج مس سونگون در این دوره از بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا به این ترتیب بود:

مرحله گروهی

مس ۹ - سیپار تاجیکستان ۲

مس ۹ - AGMK ازبکستان ۱

مس ۳ - بانک بیروت ۱

مرحله یک‌چهارم نهایی

مس ۸ - ارم قرقیزستان ۳

مرحله نیمه‌نهایی

مس۳ - نفت الوسط عراق ۲

فینال

مس ۴ - تای سون‌نام ویتنام ۲

 

تاریخ‌سازی جهانبخش در آسیا و برایتون

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

فصل 2018-2017 اردیوژه هلند، برای فوتبال ایران حامل یک خبر خوب بود و آن هم آقای گلی علیرضا جهانبخش در این دوره بود. ستاره گیلکی تیم ملی ایران موفق شد در رقابتی سنگین با چند ستاره لیگ هلند با 21 گل به اولین ‌آقای گل آسیایی در لیگ‌های معتبر اروپایی تبدیل شود. ستاره شماره 7 آلکمار در بازی آخر تیمش مقابل زووله هت‌تریک کرد و با قدرت عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. او در پایان فصل و پس از کش‌و‌قوس‌ها و شایعات فراوان به لیگ برتر انگلستان و باشگاه برایتون رفت. انتقال علیرضا به این تیم رکورد نقل‌وانتقالات را در آلکمار و برایتون شکست. او با 17 میلیون پوند به جمع جزیره‌نشینان اضافه شد.

 

قهرمانی دوباره تیم فوتسال بانوان ایران در آسیا

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

دیدار فینال فوتسال بانوان جام ملت‌های آسیا از ساعت ۱۵:30 بین ایران و ژاپن برگزار شد و تیم ملی کشورمان توانست با نتیجه پرگل ۵ بر ۲ حریفش را شکست بدهد و به‌عنوان قهرمانی دست یابد. در این بازی سارا شیربیگی (سه‌بار)، فرشته کریمی و فهیمه زارعی برای ایران گلزنی کردند تا تیم ملی بانوان کشورمان برای دومین دوره پیاپی قهرمانی را از آن خود کند. این مسابقه در نیمه نخست با اشتباهات متوالی بازیکنان دو تیم و با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت. در نیمه دوم اما این تیم کشورمان بود که برتری‌اش را بر حریف دیکته کرد و دقایق توفانی را رقم زد. ابتدا سارا شیربیگی در دقیقه ۲۷ ایران را به گل اول رساند. سه دقیقه بعد فرشته کریمی ایران را به گل دوم رساند. سپس درخشش شیربیگی ادامه یافت و او به صورت متوالی در دقیقه ۳۰ و ۳۱ دو گل دیگر وارد دروازه ژاپن کرد. ژاپنی‌ها در همان دقیقه ۳۱ یکی از گل‌ها را جبران کردند ولی در دقیقه ۳۶ زارعی روی یک حرکت زیبا گل پنجم ایران را به ثمر رساند. در ثانیه‌های پایانی ژاپن گل دوم را هم وارد دروازه ایران کرد تا این مسابقه درنهایت با نتیجه ۵ بر ۲ به سود ایران خاتمه یابد.

 

افتخار بزرگ برای فوتبال ساحلی

 با 7 اتفاق ویژه فوتبال ایران در سال 97 (گزارش)

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بعد از آنکه در مرحله اول جام بین‌قاره‌ای امارات برابر آمریکا (۸ بر یک)، تاهیتی (۴ بر ۲) و روسیه (۳ بر ۲) به سه پیروزی متوالی رسید و به‌عنوان صدرنشین گروه B به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد، در دیدار ماقبل پایانی این رقابت‌ها به مصاف ملی‌پوشان ساحلی مصر رفت که این تیم را نیز با نتیجه ۳ بر یک شکست داد و فینالیست شد. ساحلی‌بازان ایران در دقیقه ۴ با ضربه مصطفی کیانی به گل رسیدند ولی لحظاتی بعد هم روی پاس امیرحسین اکبری و ضربه تمام‌کننده محمد معصومی‌زاده، شاگردان اوکتاویو به گل دوم رسیدند.

اما قبل از پایان نیمه اول، حمید بهزادپور دروازه‌بان ایران با شوت تماشایی دروازه تیم روسیه را باز کرد تا همانند دیدار مرحله گروهی موفق به انجام این کار برابر روس‌ها شده باشد. در دقیقه ۱۳ تیم روسیه یکی از گل‌های خورده را جبران کرد ولی پیش از پایان نیمه دوم باز هم معصومی‌زاده دروازه خالی حریف را گشود تا تیم ملی ساحلی ایران با برتری ۴ بر یک راهی تایم سوم شود. پوپوروتنی، بازیکن باتجربه روسیه در دقیقه ۳۱ گل دوم تیمش را در موقعیت مناسبی به ثمر رساند ولی درنهایت این ساحلی‌بازان فوتبال ایران بودند که به برتری ۴ بر ۲ رسیدند و به مقام قهرمانی جام بین‌قاره‌ای امارات دست یافتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز