خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان:

خوزستان مخازن آبی جنگلی برای اطفاء حریق ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۰۱۱

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اکثر استان های کشور به جز خوزستان، مخازن آبی جنگلی برای اطفاء حریق دارند که این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، در جلسه ای که به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان در سه سال گذشته با چهار ابر بحران که اولین آن گرد و غبار است مواجه بوده و تا قبل از پیام مقام معظم رهبری و مصوبه تاریخی  دولت  در سال 96 کار آنچنانی برای مقابله با آن نشده بود.

وی افزود: حدود 60 هزار هکتار در سال 96 مالچ پاشی شده و هم اکنون نیز این اقدام همراه با مهال کاری و آب اندازی ادامه دارد.

حاجی زاده با اشاره به بارش های  بی سابقه سال گذشته و ابتدای سال جاری، تصریح کرد: خشکسالی ابر بحران دیگر خوزستان بود به طوری که شهرهای شمالی و جنوبی استان  در تنش بی آبی قرار گرفتند. که از این بحران با بارش های بی سابقه و همراهی و همکاری مردم، مسئولان وتدابیر استاندار به عنوان نماینده عالی دولت نیز عبور کردیم.

وی ادامه داد: ابربحران دیگر استان آتش سوزی است که در سال 96 در حدود 50 درصد آتش سوزی های کشور به ویژه آتش سوزی های جنگل ها، مراتع، بیشه زارها و آتش سوزی های صنعتی  مربوط به استان خوزستان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: ابربحران سیلاب دیگر بحرانی بود که در سال 97 – 98 گریبان گیر خوزستان شد. البته در کنار این بحران ها پس از زلزله کرمانشاه زمین لرزه های متعددی را نیز در مناطق مختلف استان به ویژه در مناطق شعیبیه و گوریه شوشتر تجربه کرد که جلسات مکرری در شورای هماهنگی مدیریت بحران بدین منظور برگزار شد و هلال احمر بیش از 800 چادر در میان خانوارها توزیع کرد که در این زمینه پیشگیری به عمل آید.

حاجی زاده با اشاره به اینکه استان خوزستان سه سال است که در شرایط بحران مدیریت می شود، بیان کرد: این بحران ها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند به طور مثال علت سیلاب اخیر لایروبی نشدن رودخانه ها، عدم استحکام بخشی و بازسازی سیل بندها و تجاوزهای صورت گرفته به بستر رودخانه ها بوده که جدی نگرفته ایم و مهمتر از همه پکیج سدهایی که در سه حوضه آبریز استان می بایست احداث می شد را کامل نکردیم و هرکسی تریبون به دست گرفت سد سازی را زیر سوال برد.

وی ضمن اشاره به اینکه در سیلاب اخیر سدها نعمت بزرگی برای استان بودند، ادامه داد: اگر مساله خسارات را فاکتور بگیریم آبی با ای سی زیر هزار، از کوه های زاگرس به دریا رفته است؛ در حالی که این آب می توانست مایه ارز آوری کشور باشد مایه رنج و زحمت و خسارت شد؛ اگر سد بختیاری بر روی رودخانه دز احداث میشد قطعا مشکلات ما کمتر بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه با وجود احداث ۵ سد در حوزه آبریز کارون، سیلاب در این حوزه به راحتی مدیریت شد، گفت: ولی در حوزه های سدهای کرخه و دز به علت کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز موجب ایجاد چنین بحرانی شد.

حاجی زاده با بیان اینکه در اکثر استانها مخازن آبی جنگلی احداث شده، ولی در خوزستان این کار هنوز انجام نشده است، عنوان کرد: وقتی آتش سوزی رخ می دهد مردم برای اطفای حریق به آب نیاز دارند، ولی امکانات آن فراهم نیست؛ ما حتی برای برداشت آب بالگردهای آتشنشان نیز مشکل داریم؛ چرا که باید از روی دریاچه سدها آب برداشت کنند و مخزنی در نزدیکی محل آتش سوزی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد و تصمیم گیری های امروز مدیران استان قطعا در بروز بحران های آینده تأثیرگذار خواهد بود، تاکید کرد: تا دیر نشده است باید در این حوزه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: در وهله اول باید از مردم تشکر کرد ،چرا که اگر همراهی مردم نبود امروز با افتخار کارنامه مثبت در بحث عدم تلفات جانی در سیل بی سابقه را ارائه نمی کردیم؛ البته مسئولان نیز همدلی خوبی داشتند، دهیاران، بخشداران، شهرداران و فرمانداران که بار سنگین کار بر دوش آنها بوده و در کنار آنها اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، نیروهای مسلح، شرکت های خصوصی و دولتی و اصحاب رسانه همه پای کار بودند و  هشدارها و اخطارهای اداره کل مدیریت بحران نیز مؤثر بود.

حاجی زاده در ادامه با اشاره به اینکه براساس گزارش های رسیده از آتش سوزی های سال ۹۶ که میران بالایی نیز داشته، اما عرصه های کمتری نسبت به سالهای 95 و قبل تر دچار آتشسوزی شده است، گفت: تاکنون  در حدود ۳ میلیارد تومان تجهیزات در حوزه اطفای حریق خریداری شده و در ۲ مرحله به فرمانداری های شهرستان ها تحویل داده شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: باید سالن های چند منظوره مدیریت بحران شهرستان ها به کاربری اصلی خود بازگردنند، البته اغلب سالن ها به کاربری اصلی بازگشته اند به جز سه الی چهار شهرستان که این موضوع پذیرفته نیست.

حاجی زاده ادامه داد: سالن های چند منظوره شهرستان های رامهرمز و گتوند به عنوان سالن های چند منظوره نمونه شناخته شده اند شایسته است که استان و دیگر شهرستان ها از این دو سالن الگو برداری کنند.

 وی با اشاره به موضوع  5 درصد اعتبارات تملک دارایی در قانون مدیریت بحران، اظهار کرد: این موضوع باید در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان ها از طریق فرمانداری ها پیگیری شود تابرای مقابله با بحران ها از آن استفاده کنند.

حاجی زاده با تاکید بر لزوم آموزش همگانی براساس سند چهار ساله جامع مدیریت، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای همه فرمانداری ها وسایل مورد نیاز برای اتاق مانیتورینگ مدیریت بحران ارسال شده، ولی تا کنون و پس از سیل بجز شهرستان رامهرمز هیچ شهرستانی اقدام به راه اندازی  نکرده است، تاکید می کنم بقیه شهرستانها باید نسبت به راه اندازی اتاق مانیتورینگ تا پایان ماه رمضان اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اداره کل امور شهری و شوراها  نسبت به موظف نمودن شهرداری ها در خصوص همکاری در بحث اطفای حریق اقدام کنند.

وی افزود: اداره کل امور روستایی، دهیاری‌های مجهز به آتش نشانی را در اطفای حریق مکلف کند و دهستان های بزرگ نیز برای این موضوع پیگیری کنند. همچنین جهاد کشاورزی وضعیت آتش سوزی مزارع را مدیریت و کنترل کند.

حاجی زاده بیان کرد: منابع طبیعی جلسه ای در حوزه زاگرس برای اطفای حریق برگزار کند و به شهرستان های مورد نیاز سفر کند؛ همچنین اطفاء حریق هوایی باید جدی گرفته شود، چرا که امسال آمار آتش سوزی ها بالا است و همه مناطق تقریبا به بیشه زار تبدیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پایان تاکید کرد: در شهرستان ها، فرمانداران ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و آمادگی و مقابله با حریق را تشکیل داده و از سازمان های مردم نهاد در این موضوع دعوت به همکاری نمایند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز