خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

اجازه نخواهم داد که کسی ترمز تولید داخل باشد

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۴۹۹

وزیر بهداشت گفت: ساختار باید به گونه ‌ای باشد که در نظام بوروکراتیک سازمان غذا و دارو، ترمزی برای تولیدکنندگان وجود نداشته باشد.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی در مراسم افتتاح محصولات دارویی شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: به گفته تئودور شولتز، اقتصاددان آمریکایی، "هزینه کردن در زمینه آموزش، هزینه محسوب نمی شود، بلکه سرمایه گذاری است، به شرط آنکه بتوان، اثرات این سرمایه گذاری را حداکثر ٣ تا ٥ سال بعد، در اقتصاد ملی اندازه گیری کرد." و امروز، جای خرسندی است که دانش آموختگان دانشگاه های این مملکت در خلق ثروت ملی، اینگونه نقش آفرینی می کنند.

نمکی افزود: در سال ۷۰ که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، واکسن هپاتیت را به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه کردیم، در آن زمان فقط موسسه های رازی و پاستور در این حوزه فعالیت می‌ کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۹۰ سال است که ما در منطقه، واکسن ‌تولید می ‌کنیم، ادامه داد: زمانی که می‌ خواستیم واکسن سازی را توسعه دهیم، آمریکایی ‌ها و اروپایی ها می‌ گفتند کشورهایی که بتواند واکسن بسازند می‌ توانند بمب میکروبی نیز درست کنند! به همین بهانه، قیمت پایینی را برای واکسن ‌ها در دنیا ایجاد کرده بودند تا تولید واکسن در داخل کشور ما به صرفه نباشد و به جای تولید، واکسن را از آن کشورها وارد کنیم و بعد که وابسته به واکسن تولیدی آنها شدیم، قیمت ها را بالا ببرند.

نمکی افزود: من در آن زمان ۲۰ کشور منطقه را دعوت کرده و بحث واکسن سازی را پیگیری کردیم. در آن زمان با سرمایه بزرگی به نام پرفسور میرشمسی در بازدید از انستیتو رازی آشنا شدم که هنوز در رازی با روش نیمه صنعتی سرم مار و عقرب تولید می‌ کردند. درحالی که برای تولید سرم ضد مار و ضد عقرب باید از سم مار و عقرب داخل کشور استفاده شود و تا آن زمان هرچه سرم ضد مار و عقرب وارد می شد، بی تاثیر بود. در آن زمان مرحوم میرشمسی به من گفت که حتی پول خوراک اسب ‌هایمان هم در نمی آید. من در آن زمان ریسک کردم و برخلاف مقررات، قیمت‌هایشان را ۹ برابر بالا برده و ۹ میلیون دلار از ارز بهداشت را به پروفسور میرشمسی دادم تا تولید برایشان به صرفه شود. بعد از این هم پنج بورس به نام پروفسور میرشمسی، ایجاد کردیم تا دانشجویان را برای آموزش در حوزه واکسن‌ سازی اعزام کنیم. اما متاسفانه انستیتو رازی راهی که مورد نظر بود، نپیمود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همواره حامی تولید داخل و مخالف با رانت واردات بوده ام. البته با رانت تولید هم اگر سلامت مردم به خطر بیفتد در خواهیم افتاد. 

وزیر بهداشت گفت: زمانی که قرار بود واکسیناسیون MR به شبکه واکسیناسیون کشور افزوده شود، به 40 میلیون دوز واکسن نیاز داشتیم، یک واکسن سازی در هند را پیدا کردیم و توانستیم این نیاز 40 میلیونی را برطرف کنیم، اما بسیار شرمسار شدیم که چرا ما با سابقه ۱۰۰ ساله در حوزه واکسن سازی، باید از یک شرکت واکسن سازی هندی با سابقه ۱۵ ساله، واکسن مورد نیازمان را تامین کنیم. حتی امروز که روی ساخت واکسن روتاویروس و پونوموکوک کار می‌ کنیم، باز هم هندی‌ها و کوبایی‌ها به کمک می ‌آیند. بنابراین افتخارآمیز است که در حال حاضر، واکسن سازی در بخش خصوصی راه اندازی می شود. به عنوان وزیر بهداشت، این سند افتخار را در تاریخ مملکت ستودنی می ‌بینیم.

حمایت از سازندگان واکسن‌ ها و ضد سم‌ ها

 نمکی در ادامه سخنان خود درخصوص واکسن طاعون نشخوارگان کوچک، گفت: طاعون نشخوارگان کوچک در دو - سه سال گذشته بزرگترین آسیب را به حیات وحش ما زده است و تعداد زیادی بز، قوچ و میش که گنجینه های ذخایر ژنتیک تنوع زیستی کشور محسوب می شوند، نابود شدند. سازمان دامپزشکی هم اعلام کرده بود که نتوانستیم واکسن آن را دریافت کنیم. حال باید پرسید چرا شرکت رازی آن را نساخته است. تولید این واکسن را در شرکت دانش بنیان ارج می ‌نهم و در برابر تمام افرادی که به عرصه پر اهمیت ساخت واکسن و ضد سم‌ ها ورود کردند، سر تعطیم فرود می آورم و قطعا از آنها حمایت خواهیم کرد.

چگونگی ورود داروهای جدید به فهرست دارویی کشور

وزیر بهداشت در پاسخ به مطالبه شرکت‌های دانش بنیان، مبنی بر تسهیل ورود داروهای تولیدی جدید به فهرست دارویی کشور، گفت: در هیچ کجای دنیا هر دارویی را به راحتی وارد فهرست دارویی ‌شان نمی‌کنند، اگر بخواهند دارویی را وارد لیست کنند، آن را به راحتی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌ دهند، بلکه میزان تاثیر دارو، بازدهی اقتصادی آن و منابع مالی خودشان را مد نظر قرار می دهند. به عنوان وزیر بهداشت باید با ارزان‌ ترین و موثرترین شیوه ممکن، نظام سلامت را اداره کنم.

نمکی ادامه داد: در حال حاضر، سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی بالای ۹ است. اما باز هم سهم محدودی داریم و نمی ‌توانیم بیش از سهم مان خرج کنیم و در عین حال باید نظام سلامت را با کیفیت اداره کنیم. در این راستا برای ورود داروهایی جدید به فهرست دارویی کشور، باید دقت کنیم و ببینیم که این دارو چقدر اثربخشی دارد و چقدر با منابع مالی ما سازگار است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال، شما باید از وزیر بهداشت انتظار داشته باشید که نظام بوروکراتیک را تسهیل کند تا در برابر تولیدکنندگان سد قرار ندهند، به هیچ وجه اجازه نخواهم داد که کسی ترمز تولید داخل باشد. همچنین اجازه ورود داروهایی مشابه تولیدات شما را هم نمی‌ دهم. ساختار باید به گونه ‌ای باشد که در نظام بوروکراتیک سازمان غذا و دارو، ترمزی برای تولیدکنندگان وجود نداشته باشد.

نمکی در پایان گفت: به رییس سازمان غذا و دارو  هم ابلاغ کرده‌ ام که راه را به طور یکسان و مشابه برای تمام تولیدکنندگان باز کند. اما تولیدکنندگان انتظار نداشته باشند که هر دارویی که تولید شد به نظام دولتی و بیمه ‌ای راه پیدا کند؛ چراکه حتما باید صرفه اقتصادی آن محصول و میزان اثربخشی اش را بسنجیم.

گفتنی است، در این مراسم از خط تولید نسل سوم پادزهر مار و عقرب و واکسن ضد طاعون نشخوارکنندگان کوچک که توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز