خبرگزاری کار ایران

کارشناسان اقتصادی بررسی کردند؛

سهم کمک‌های مالی قطر در کاهش بحران مالی در کرانه باختری و نوار غزه

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۴۰۱

کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که ارائه کمک ۴۸۰ میلیون دلاری قطر برای حمایت از غزه و کرانه باختری به دنبال کاهش بار مالی بر دوش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین است اما در صورت ادامه بحران موجود بین دو طرف مانع سقوط و انفجار نمی‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ دولت قطر پیش از این اعلام کرده بود که «تمیم بن حمد آل ثانی» مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار برای کمک به اهالی نوار غزه و کرانه باختری اختصاص می‌دهد. 

در این حال کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اقدام قطر برای ارائه این کمک ۴۸۰ میلیون دلاری در راستای حمایت یکسان از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین است اما آنها در عین حال آنها هشدار داده‌اند که اگر تنش و بحران بین دو طرف مذکور ادامه یابد، ارائه این کمک‌ها کمک چندانی نکرده و مانع فروپاشی و سقوط نمی‌شود. 

 وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد که این مبلغ برای حمایت از برادران فلسطینی و کمک به آنان با توجه به شرایط سختی پرداخت می‌شود که رژیم اشغالگر تحمیل کرده است.

این وزارتخانه تأکید کرد که حمایت مذکور از پیوند برادری و رابط دینی و قومی دو ملت قطر و فلسطین ریشه می‌گیرد.

«نصر عبدالکریم» کارشناس اقتصادی در این باره گفت: «حمایت قطر به خزانه تشکیلات خودگردان به صورت مستقیم کمک نخواهد کرد چرا که حمایت دوحه با هدف حمایت از بخش‌های آموزشی و بهداشتی صورت می‌گیرد اما در تأمین هزینه‌های تشکیلات در این دو بخش کمک خواهد کرد».

وی در ادامه افزود: «خزانه تشکیلات از کمبود نقدینگی به میزان ۲۰۰ میلیون دلار در ماه رنج می‌برد و این اموال حتما نمی‌تواند چنین کمبودی را جبران کند به ویژه اینکه اگر در در دوره‌های زمانی مختلف در طول یک سال توزیع شود، به میانگین ۲۵ میلیون دلار در ماه می‌رسد. 

عبدالکریم در ادامه افزود که نکته مهم در اینجا اینکه آیا ارائه این اموال در چارچوب توافق غیر آشکاری صورت می‌گیرد که زمینه دریافت اموال مسود شده فلسطین در چارچوب توافقی گسترده‌تر با اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند؟

وی در ادامه توضیح داد: «موضوع به طور کامل روشن نیست اما شاید این موضوع در چارچوب راهکارهای پیشنهادی به منظور جبران اموال کسر شده مطرح شده باشد». 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد که حمایت قطر در سایه شرایط حساس و بحران واقعی تشکیلات خود گردان و مؤسسه‌های آن صورت می‌گیرد. بنابراین این اقدام قطر از آن جهت که دیگران را نیز به ارائه کمک مالی تشویق می‌کند، قابل احترام است. 

در همین راستا «هانی حبیب» تحلیلگر سیاسی نیز گفت‌: «حمایت قطر در قالب ساختار فعلی آن پیش از این برنامه‌ریزی شده بود و در چارچوب حمایت از آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی» (انروا) به دنبال توقف حمایت آمریکا قرار می‌گیرد».

وی در ادامه افزود: »این حمایت قطر احتمالا بحران اقتصادی را کاهش می‌دهد اما راهکار اصلی حل بحران با دریافت حمایت مالی از این کشور و آن کشور محقق نمی‌شود بلکه راهکار اصلی باید با بازگشت وحدت به فلسطین محقق شود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز