خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست: معامله قرن شامل تشکیل دولت فلسطین نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۳۴۲

روزنامه واشنگتن پست امروز- دوشنبه- گزارش داد که طرح صلح دولت آمریکا مشهور به معامله قرن شامل تشکیل دولت فلسطینی نمی‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، روزنامه واشنگتن پست آمریکا امروز - دوشنبه- در گزارشی نوشت که طرح آمریکا برای صلح بین اسرائیل و فلسطین مشهور به «معامله قرن» به تشکیل دولت فلسطین تصریح نداشته و فقط برخی پیشنهادهای عملی برای بهبود زندگی اقتصادی مردم فلسطین را دربر می‌گیرد اما تشکیل یک دولت فلسطینی کوچک در کنار اسرائیل را تضمین نمی‌کند.

به گزارش این روزنامه، احتمالا مفاد معامله قرن پس از تکمیل ساختار آن طی دو سال گذشته توسط گروه کوچکی از معاونان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مانند «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ و «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه کاخ سفید به زودی اعلام می‌شود.

واشنگتن در گزارش خود به گواهی اشخاصی استناد کرده که با تیم کوشنر صحبت کرده‌اند. این روزنامه نوشت که معامله قرن در قبال به رسمیت شناخت اسرائیل توسط اعراب کمک‌های اقتصادی ارائه می‌دهد اما فلسطین با شرایط کنونی بدون حق حاکمیت یا تشکیل دولت باقی می‌ماند. 

کوشنر پیش از این در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود که دولت آمریکا تلاش کرده تا پیشنهادات واقعی و عملی برای راهکار منصفانه در طرح صلح ارائه دهد و به بهبود زندگی مردم کمک کند. 

یک مقام بلند پایه کاخ سفید نیز روز جمعه گذشته اعلام کرد: «ما معتقدیم که معامله قرن یک طرح عادلانه، واقع‌گرایانه و قابل اجرا است... ما تلاش‌های گذشته را بررسی کردیم و افکار و ایده‌های هر دو طرف و شرکا را در منطقه جویا شدیم. از آنجا که این طرح‌ها در گذشته به نتیجه نرسیده، ‌به یک جایگزین مناسب مبتنی بر واقعیت تکیه کردیم».

در این اثنا «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت آمریکا را به جانبداری از اسرائیل متهم کرده است اما برخی از معاونان وی توضیح دادند که آنها احتمالا طرح صلح پیشنهادی دولت ترامپ را به صورت کامل نپذیرند. 

کوشنر تأکید کرد که معامله قرن بر چهار محور اصلی آزادی،‌ احترام، امنیت و ارائه فرصت کافی به طرف‌های مرتبط با این معامله استوار است.

«گیلاد اردان» وزیر جنگ اسرائیل روز سه‌شنبه گذشته با استقبال از عدم ذکر دولت فلسطین در معامله قرن گفت: «بسیار مهم است که دولت آمریکا درک کند که هیچ توجیهی برای تشکیل  دولت فلسطین وجود نداشته و فایده‌ای در این کار نیست».

روزنامه گاردین نیز پیام مخالفت‌آمیز برخی مقام‌های اروپایی نسبت به معامله قرن در گذشته و درخواست آنها برای تأخیر در اجرای این معامله ظالمانه در حق مردم فلسطین را منتشر کرد. 

در این پیام بر حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از راهکار دو دولت تأکید و طرفداری ترامپ از اسرائیل محکوم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز