خبرگزاری کار ایران

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ضرورت وجود داعش از دید آمریکا همچنان باقی‌ است

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۰۳۶

داعش اساسا برای ایجاد جنگ میان شیعه و سنی خلق شد و از دیدگاه آمریکایی‌ها این ضرورت همچنان باقی است. از سوی دیگر نیز آنها تلاش می‌کنند تا مساله فلسطین موضوع اول جهان اسلام نباشد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند با سرکوب داعش این گروه را دوباره در چارچوب بیاورد اما داعش را از بین نمی‌برد چراکه داعش اساسا برای ایجاد جنگ میان شیعه و سنی خلق شد و از دیدگاه آمریکایی‌ها این ضرورت همچنان باقی است.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تحرکات داعش در منطقه گفت: داعش از القاعده بیرون آمده است و در واقع همان القاعده عراق است. یعنی اول دولت اسلامی عراق بود و بعد چون ایمن ظواهری نتوانست راه ایمن الزرقاوی را برود، بغدادی با تندروی‌های خود گوی سبقت را از او ربود و با گسترش فعالیت‌های خود به سوریه، تبدیل به گروه داعش شد.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس افزود: ریشه همه این تندروی‌ها از وهابیت بیرون می‌آید در واقع وهابیت با تفکری که تبلیغ می‌کند بر این تاکید دارد که نباید علیه خلیفه مسلمین حتی اگر فاسد هم باشد مقابله کرد. این دین٬ مخالف رای مردم و پارلمان است. در عراق وقتی دموکراسی نوپایی ایجاد شد٬ قدرت‌های بزرگ خواستند این دموکراسی در عراق موفق نشود. چراکه در این صورت خطر جدی برای پادشاهی سعودی و پادشاهی‌های منطقه محسوب می‌شد. برای همین خود حکومت‌های پادشاهی به این گرو‌ها کمک کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: با این حال وقتی داعش با همکاری انگلیس با بعثی‌ها جمع شد و توانست موصل را ساقط کند از خط خارج شد، چراکه دیگر احساس قدرت می‌کرد. در این شرایط داعش خود را از انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بی‌نیاز دید و ادعای خلافت کرد و برای جذب تندروهای اهل سنت٬ اقدام به سر بریدن یک آمریکایی کرد از همین جا بود که این گروه در خط قرمز غرب و آمریکا قرار گرفت.

حسین شیخ‌الاسلام با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا با سرکوب داعش این گروه را دوباره در چارچوب بیاورد اما داعش را از بین نمی‌برد، اظهار داشت: داعش اساسا برای ایجاد جنگ میان شیعه و سنی خلق شد و از دیدگاه آمریکایی‌ها این ضرورت همچنان باقی است. از سوی دیگر نیز آنها تلاش می‌کنند تا مساله فلسطین موضوع اول جهان اسلام نباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز