خبرگزاری کار ایران

ویلیام برنز:

تحریم‌ها علیه ایران تأثیر چندانی نداشته است/ آمریکا در مساله سوریه اشتباه کرد

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۸۵۷

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌و‌گو با روزنامه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران تأثیر قابل توجهی نداشته و به ایجاد تغییرات چشمگیر و گسترده منتهی نخواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق الاوسط، «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با این روزنامه به مناسبت انتشار کتابش با عنوان «کانال پشتی» که تجربه 30 ساله وی در وزارت خارجه آمریکا را در همکاری با ۵پنج رئیس‌جمهور و ده وزیر خارجه به تصویر می‌کشد، به بیان نکات مهمی پرداخت که از این قرار است: 

۱-تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیر چندانی نداشته و به اعتقاد من تغییرات بزرگ و چشمگیری ایجاد نخواهد کرد و به تسلیم نظام این کشور منجر نمی‌شود.

۲- اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناخت حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه دو مشکل ایجاد کرد.

۳- «حافظ اسد» رئیس‌جمهوری سابق سوریه، «یاسر عرفات» رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و «اسحاق شامیر» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی تمایلی برای حضور در کنفرانس مادرید نداشتند اما با توسل به ترکیبی از دو قدرت زور و مهارت این کنفرانس را برگزار کردیم.

۴- «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی عجیب و غریب‌ترین رهبری که می‌توان دید، پیژامه‌ای با تصاویر دیکتاتورهای آفریقائی می‌پوشید و هنگامی که به سقف نگاه می‌کرد، سعی می‌کردم تعداد تصاویر این دیکتاتورها را بشمارم.

۵- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ترکیب منحصر به فردی از احساس بی‌عدالتی، جاه‌طلبی و ناامنی است. برای درک حمله روسیه وقتی که آرزو و آشوب به هم درمی‌آمیزد، ابتدا باید این کشور را درک کنیم. پوتین پس از ۲۰ سال برای تحقق دو هدف امده است: بازسازی دولت روسیه و نقش این کشور.

۶- نخستین باری که پوتین را در تابستان ۲۰۰۶ برای تقدیم استوار نامه خود و نامه رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ملاقات کردم، فراموش نمی‌کنم. ساختمان کرملین به گونه‌ای در سکوت فرو رفته بود که مهمانان خارجی از آن هراس داشتند. پوتین وارد شد و دستم را گرفت و پیش از آنکه من حرفی بزنم گفت: «شما آمریکائی‌ها باید بیشتر گوش دهید، نمی‌توانید هر کاری را به میل خود انجام دهید». 

۷- چین در قرن ۲۱ پدیده‌ای خاص و منحصر به فرد است. آمریکا رابسیار به چالش کشیده و قدرتی همیشگی و رو به رشد دارد. روسیه فرق دارد و در حال عقب نشینی است.

۸- ما در سوریه مرتکب اشتباهاتی شدیم و به اعتقاد من پوتین از این اشتباهات استفاده کرد. ما گفتیم که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه باید برود و سپس «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خط قرمز را تعیین کرد اما او هیچ احترامی به این خط قرمز نگذاشت. 

۹- روابط آمریکا- اروپا در سایه مشکلات خاور میانه و بازگشت روسیه و پیشرفت چین در مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله خود بیش از هر زمان دیگری قرار دارد اما اروپا در حال حاضر متأسفانه ضعیف شده است.

۱۰- من تا حدی خوش‌بین هستم که دموکراسی می‌تواند مشکلات را حل کند اما در کوتاه‌مدت چالش‌هایی وجود دارد. من در کوتاه‌مدت واقع‌بین و در دراز مدت خوش‌بین هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز