خبرگزاری کار ایران

یوکیو آمانو:

عربستان توافق جامع‌تری درباره حراست از برنامه‌های هسته‌ای خود صورت دهد

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۶۴۸

رئیس دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد گفت که آژانس از عربستان سعودی خواسته تا از مواد اتمی که بناست تا پایان سال جاری میلادی برای راه‌اندازی نخستین راکتور اتمی این کشور وارد ریاض شود، حراست کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ژاپن تایمز، رئیس دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد روز گذشته -جمعه- گفت که آژانس از عربستان سعودی خواسته تا از مواد اتمی که بناست تا پایان سال جاری میلادی برای راه‌اندازی نخستین راکتور اتمی این کشور وارد ریاض شود، حراست کند.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که هیچ نکته پنهان‌کارانه‌ای درباره راکتور هسته‌ای عربستان وجود ندارد. 

آمانو گفت که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از عربستان سعودی خواسته تا توافق‌های امنیتی را در این راستا لحاظ کند که براساس آن آژانس تایید می‌کند تا مواد هسته‌ای در جهت مصارف نظامی به کار نمی‌رود. 

آمانو در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «به عربستان سعودی پیشنهاد داده‌ایم تا توافق پیشین خود با آژانس را معلق کند و توافق جامع‌تری درباره حراست از برنامه‌های هسته‌ای خود شکل دهد.»

عربستان در سال ۲۰۰۵ توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا کرد که براساس آن در صورت داشتن برنامه‌های حداقلی هسته‌ای، از تحقیقات آژانس معاف می‌شود.

آمانو در ادامه گفت: «آنها به این درخواست پاسخ منفی نداده‌اند، اما پاسخ‌شان مثبت هم نبوده است. آنها هنوز درباره این پیشنهاد مشغول فکر هستند و ما منتظر پاسخ‌شان هستیم.»  

وی همچنین افزود: «در حال حاضر، آنها هیچ ماده هسته‌ای در اختیار ندارند و در نتیجه هیچ تخلفی صورت نگرفته است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز