خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از روزبه کردونی؛

بشردوستی دیجیتال و یک پیشنهاد به وزیر ارتباطات

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۴۵۲

روزبه کردونی (رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در یادداشتی به تجربه استفاده از ظرفیت تکنولوژی‌های ارتباطی در مواقع بحرانی تاکید کرده است.

پل کانلی یکی از امدادگرانی که در  زلزله فاجعه امیز هاییتی در سال 2010 حضور داشت در یک سخنرانی پس از آن فاجعه که ( با 300 هزار کشته یکی از مرگ اورترین فجایع در تاریخ مدرن بشر بوده است )  با استفاده از عبارت "بشردوستی دیجیتال" از پدید آمدن یک نقطه عطف در نگرش گروه‌های امدادی برای کمک به آسیب‌دیدگان نام می‌برد.

کانلی توضیح می‌دهد : "از میان ویرانه‌های شهر پورتو‌پرنس هزاران پیام کوتاه (SMS) بیرون آمد؛ مردمی که ملتمسانه تقاضایی داشتند، پیشنهاد یاری می‌دادند، به‌دنبال عزیزانشان می‌گشتند."

آن تجربه نهادهای امدادی را به سمت ایجاد یک ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و بحران‌ها سوق داد؛ ارتباطی که هم امکان شنیده‌شدن صدای آسیب‌دیدگان را فراهم کند و هم قادر باشد صدای امدادگران را به‌صورت هدفمند و در مکان‌های خاص جغرافیایی به گوش بلازده‌ها برساند.

سیستم ترا « Trilogy Emergency Response Application» یا برنامه واکنش اضطراری سه‌گانه، پاسخی سیاستی به ضرورت استفاده از ظرفیت تکنولوژی موبایل در زمان وقوع بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل بود که توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ وهلال احمر طراحی و در اختیار نهادهای امدادی قرار گرفت. «ترا» بر مبنای امکان ارسال پیام کوتاه، آن‌هم با حداقل ظرفیت شبکه ارتباطی طراحی شد. این شبکه اس‌ام‌اسی، امکان ایجاد ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایا و بحران‌ها را فراهم می‌کند و ارزیابی های مستقل صورت‌گرفته پس از آن که درباره این سیستم صورت گرفته است، بیانگر کارایی آن بوده است.

هم اکنون که وزیر ارتباطات هوشمندانه عنوان کرده است که از مدیران اپراتورها خواسته است سرویسی ارتباطی طراحی کنند تا نهادهای امدادی از نیاز آسیب‌دیدگان در موقع بحران مطلع شوند به ایشان پیشنهاد می‌دهم دستور دهند تجربه ترا Trilogy Emergency Response Application که یک تجربه موفق بین‌المللی برای نهادهای امدادی در ایجاد ارتباط دوسویه بین امدادگران و آسیب دیدگان است هم مورد مطالعه  و در طراحی سرویس ارتباطی برای نهادهای امدادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از چنین تجاربی، توجه به چالش‌های فرا روی آن و البته آثار مثبت آن در «امدادرسانی هدفمند» و بهینه، می‌تواند در کنار نگاه بومی، این گونه برنامه‌ها را تقویت نموده و آثار آن را ارتقا بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز