خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

عراق سنگ موازنه ایجاد تعادل در منطقه / پیروزی مردم تعبیر اراده سیاسی آنهاست

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۵۸۵

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که این کشور شاهد تحولات ریشه­‌ای و واقعی است و امروز از طریق قدرت و انسجام مردم و استناد به پیروزی‌هایی که این مردم و نیروهای مسلح محقق کرده‌­اند، حضور و تاثیر خود را از نو تثبیت می‌­کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در تشریح وضعیت سیاسی و اقتصادی و امنیتی این کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی باید گفت که عراق در حال حاضر سیاست اعتدال را در منطقه در پیش گرفته است. این سیاست بر عدم جانبداری و دخالت در سیاست  در منطقه مبتنی است.  بنابراین عدم وجود چنین رویکردی موجب ایجاد معادله متوازن و برقراری ثبات و امنیت در منطقه نمی­‌شود. همچنین باید تأکید کرد که امنیت و توسعه دو عنصر غیر قابل تفکیک و جدائی‌ناپذیر در منطقه هستند.

الصحاف در ادامه گفت: بنا بر این اصل، باید تمام طرف­‌ها در منطقه و کشورهای همسایه در دیدگاه استراتژیک برای امنیت و توسعه و هموار کردن مسیر این دو عنصر حیاتی مشارکت داشته باشند.

وی تأکید کرد که بر این اساس، تمام کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران در عین حفظ حق حاکمیت و احترام به ویژگی منحصر به فرد هر یک از کشورها در چارچوب هویت ملی عراق باید نقشی اثرگذار و کارآمد در این زمینه ایفا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: ما معتقدیم که عراق در حال حاضر سنگ موازنه در منطقه است که برای آن ثبات و تأمین منافع مشترک خواسته می‌­شود.

وی تأکید کرد که اکنون دروازه‌­های عراق به روی تمام طرف‌ها باز است و با همه آنها با هدف دیدگاه امنیتی، اقتصادی، استراتژیک و تقویت روابط دو جانبه به منظور تحقق منافع همه‌جانبه و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی در این راستا منسجم و هماهنگ است.

الصحاف در ادامه افزود: عراق در حال حاضر به ویژه در مرحله پس از داعش و تحقق پیروزی‌­ها و دستاوردها در تمام سطوح از طریق تلاش و فداکاری­‌های فرزندان این سرزمین از تمام ادیان و و تشکل­‌ها در تمام استان­‌ها می‌­تواند نقش مهم و بارزی را در پیشبرد این معادله ایفا کند.

وی تأکید کرد که ما امروز در برابر عراقی قرار داریم که نشانه­‌های قدرت را ترسیم و به نقش‌­های جدیدی اشاره می­‌کند که موقعیت و جایگاه پیشین خود را باز پس گرفته  و تمدن کهن خود را احیا و بازسازی می‌­کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت:‌ ما بر این باور هستیم که نقش‌­های جدیدی که عراق می­‌تواند ایفا کند، از منافع کشورهای هم­جوار جدا و منفک نبوده و از طریق گفت‌وگوی عمیق، هماهنگی مستمر، رایزنی متبادل و رعایت منافع تمام طرف‌­ها در چارچوب حفظ حق حاکمیت، معادله بسیار متوازنی را ایجاد خواهد کرد که بر آگاه‌سازی نسبت به نگرانی­‌ها و چالش‌­های مشترک مبتنی است.  

وی در ادامه تشریح وضعیت سیاسی و اجتماعی عراق گفت: عملیات دموکراسی در عراق که پارلمان و دولت‌های متوالی این کشور از دل آنها بیرون آمده است، همزمان با تکامل فرایند آن روز به روز تقویت و بر قدرت و توان آن افزوده شد و خود را از درون اصلاح کرده است. چنانچه برخی از اندیشمندان معتقدند که نظام­‌های دموکراتیک خود را اصلاح می­‌کنند. این بدان مفهوم است که برخی ملاحظات وجود دارد اما همزمان، مسیر مستمر و همیشگی آن اصلاح می‌­شود.

الصحاف گفت‌:‌ در حال حاضر تنها گزینه پیش رو برای مردم عراق، تقویت نظام سیاسی و حفظ قدرت وجود دولت و وحدت و انسجام جامعه و صلح داخلی  و نیز حفظ دستاوردهای عملیات دموکراسی در عراق است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر قدرت در عراق به طور صلح‌آمیز منتقل می­شود، انتخابات آزاد برگزار می­‌شود و جهانیان شاهد و  نظاره‌گر وقایع و رویدادهای عراق هستند .

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد: عراق که شاهد تحولات ریشه‌­ای و واقعی است،‌ امروز از طریق قدرت و انسجام مردم این کشور و استناد به پیروز­ی­‌هایی که این مردم و نیروهای مسلح و تمام تشکل­‌های آن چون «ارتش عراق»، «حشد الشعبی»، «پلیس فدرال»، «دستگاه مبارزه با تروریسم»، «نیروهای پیشمرگه و عشائر» این کشور محقق کرده­‌اند، حضور و تاثیر خود را از نو تثبیت می­کند.

وی در پایان گفت: پیروزی مردم عراق در حقیقت تعبیر اراده آنها و نظام سیاسی عراق بیانگر آگاهی مردم نسبت به لزوم استمرار دموکراسی و حمایت از آن و توجه به تقویت راهبردی آن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز