خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

نخست‌وزیر جدید فلسطین عامل نابودی دولت وفاق ملی خواهد بود/ نسل اول جریان فتح نسبت به انتخاب عباس معترض است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۹۹۱

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از حیث سیاسی و قانونی نمی‌تواند نخست‌وزیر جدید اسرائیل را معرفی یا انتخاب کند بلکه این سناریو از پشت پرده‌ به وی ابلاغ شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل انتصاب نخست‌وزیر جدید فلسطین و پیامد آن در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتصاب «محمد اشتیه» به عنوان نخست‌وزیر فلسطین را باید یک سناریوی هدایت شده برای به بن‌بست کشاندن حیات سیاسی دولت وفاق ملی در فلسطین دانست، چراکه این شخص توسط «محمود عباس» انتخاب شده و به صورت کلی اقدام او مغایر با تمام قوانین موجود در فلسطین به حساب می‌آید. باید توجه داشته باشیم که بر اساس قوانین موجود در سرزمین‌های اشغالی دوره ریاست جمهوری او بر تشکیلات خودگردان فلسطین به پایان رسیده است؛ از این منظر اقدام وی در جهت انتخاب محمد اشتیه را باید یک اقدام غیرقانونی از سوی محمود عباس دانست. این در حالیست که حماس نخست‌وزیری محمد اشتیه را قبول ندارد و آن را فاقد وجاهت و اعتبار می‌داند. بنابراین از حیث حقوقی و شکلی باید این رویداد را یک اقدام غیرقانونی دانست.

وی ادامه داد: بدون تردید انتخاب محمد اشتیه به عنوان نخست‌وزیر فلسطین موجب تعمیق شکاف میان فتح و حماس خواهد شد. کاملاً واضح است که او با طرح‌ریزی اسرائیل، آمریکا و عربستان و با میدان‌داری محمود عباس به سمت برگزیده شده و سوابق به خوبی نشان می‌دهد که محمود عباس تا چه حد با رژیم صهیونیستی در ارتباط است. داده‌های موجود به خوبی نشان می‌دهد که در درون جنبش طیف گسترده‌ای وجود دارند که به هیچ وجه با نخست‌وزیری محمد اشتیه موافق نیستند. مخالفان وی در فتح، حماس و سایر جریان‌های مقاومت فلسطین بر این باورند که در هیچ جای کارنامه سیاسی نخست‌وزیر فلسطین به جایگاه و فعالیت او در مقام یک چهره مقاومت فلسطین اشاره نشده است؛ به عبارتی دیگر اعم جریان‌های مقاومت فلسطین معتقدند که محمد اشتیه طی سال‌های اخیر رسماً در میدان جهاد حضور نداشته چهره‌ای است که در پشت میز قرار داشته است. آنها معتقدند که برای هدایت دولت وفاق ملی باید یک شخص موثر و مفید در عرصه جهاد به مقام نخست‌وزیری برسد و همین موضوع موجب اختلاف میان جریان‌های مختلف جهادی شده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پیامدهای انتخاب محمد اشتیه به عنوان نخست‌وزیر جدید فلسطین، گفت: چالش‌هایی که میان حماس و حتی اعضای فتح با محمود عباس به وجود آمده، ریشه در انتخاب نخست‌وزیر جدید فلسطین دارد. بدون تردید انتخاب وی باعث تضعیف جایگاه جریان‌های مقاومت فلسطین خواهد شد و از سوی دیگر تمام آنها وارد درگیری لفظی و سیاسی با محمود عباس می‌شوند. حضور محمود عباس در راس تشکیلات خودگردان فلسطین و سرزمین‌های اشغالی بدون تردید باعث شد تا مذاکرات با طرف‌های دخیل در پرونده صلح خاورمیانه به بن‌بست منتهی شود و از این جهت او نمی‌تواند به راحتی وجهه خود را همانند گذشته حفظ کند و طبیعی است که شخص دیگری را برای پوشش دادن به وضعیت کنونی وارد پازل قدرت کند. این روند به حدی وارد تنگناها و دالان‌های پر پیچ و خم نقشه سیاسی فلسطین شده است که حتی نسل اول جنبش فتح هم به این موضوع اذعان دارند و همین افراد محمد اشتیه را فاقد صلاحیت برای کسب مقام نخست‌وزیری می‌دانند.

هانی‌زاده افزود: علامت سوال‌های بزرگی به موازات انتخاب محمد اشتیه به عنوان نخست‌وزیر فلسطین به وجود آمده است؛ یکی از این علامت سوال‌ها که باید آن را بسیار خطرناک قلمداد کرد این است که چرا کشورهای منطقه (به ویژه عربستان و امارات) به همراه ایالات متحده و حتی مقامات رژیم صهیونیستی از انتصاب وی (محمد اشتیه) راضی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید متوجه بود که دولت‌های عربی – غربی به علاوه اسرائیل و بسیاری از نهادهای بین‌المللی به صورت عمومی از اشخاصی در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند که سابقه فعالیت میدانی و جهادی نداشته باشند؛ طبیعی است که بر اساس اسناد موجود محمد اشتیه هم شامل این مولفه‌های می‌شود و روحیه وی با سیاست دولت‌های مذکور همسو است. بدون تردید او به دنبال ادامه مذاکره خواهد بود و راهبرد محمود عباس توسط او بهصورت جدی دنبال خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: چندی دیگر شاهد انتخابات کنست اسرائیل خواهیم بود و همگان به خوبی می‌دانند که «بنیامین نتانیاهو» در اوضاع و احوال بسیار بدی به سر می‌برد؛ بخشی از این وضعیت برآمده از آتش‌بسی است که او چندی پیش در جنگ دو روزه غزه پذیرفت که منجر به واکنش‌های تند جریان راست افراطی در اسرائیل شد. از این منظر انتخاب محمد اشتیه برای نخست‌وزیر اسرائیل یک نعمت بزرگ به حساب می‌آید؛ چراکه بدون تردید به دنبال قبض و بسط سازشکاری در سرمین‌های اشغالی خواهد بود و رویه محمود عباس را پیش خواهد گرفت. هدف اسرائیل اختلاف و تضعیف جنبش‌های فلسطینی است؛ لذا به نظرم با انتصاب «محمد اشتیه» به عنوان نخست‌وزیر جدید فلسطین، سناریوی ایجاد اختلاف و تضعیف جریان‌های جهادی یکی پس از دیگری عملیاتی خواهد شد و تل‌آویو بهره‌بردار این موضوع خواهد بود.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز