خبرگزاری کار ایران

عبدالرضا کاوند:

نهال های سلامت، دارای مجوز و شناسه هستند

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۸۸۹

معاون تحقیقات و کنترل و گواهی بذر و نهال استان البرز به داشتن اصالت و سلامت نهال‌های موجود در مراکز توزیع تاکید کرد و گفت: باغداران برای جلوگیری از آلودگی باغ و درختان از نهال های دارای مجو، تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا کاوند امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد در ارتباط با اهمیت کاشت نهال و بذر مرغوب، اظهار داشت: با توجه به سنت حسنه درختکاری، لازم است نسبت به کاشت گیاهان دقت لازم صورت گیرد که بعد از کشت، باغدار متضرر نشود.

وی افزود: اگر هدف فضای سبز و محیط آرایی باشد، سنگ بنا، نهال کشت شده است . این اهمیت به خصوص در باغات مثمر با هدف برداشت محصول، تنوع خاص، تقسیم بندی شده و انواع مختلف دارد. 

کاوند توضیح داد: نهال اگر استاندارد باشد از دو جنبه قابل توجه است. نهال باید از نظر اصالت و سلامت مورد تایید باشد چراکه نهال یک موجود زنده است و هرگونه کم توجهی بسته به احداث باغ، متغیر بوده و این نهال درگیر خواهد شد.

معاون تحقیقات و کنترل و گواهی بذر و نهال البرز، تصریح کرد: اگر در اصلاح دانه ها اشتباهی صورت گیرد، علاوه بر زمانبر شدن و هزینه بر بودن کشت نهال، رقم ضرر آن نیز زیاد خواهد بود لذا باید به سلامت بذر توجه ویژه داشت.

وی اضافه کرد: در تهیه نهال باید نسبت به رقم آن اطلاعات لازم را کسب کرد و از طرف دیگر از سلامت آن اطمینان داشت. در موسسه تحقیقات بذر و نهال وظیفه داریم در طول دوره پرورش نهال کنترل هایی انجام شود که در پایان فرایند تولید این امر احراز شود که رقم درست بوده و آلودگی نداشته باشد.

کاوند، تاکید کرد: باغداران باید دقت کنند قبل از تهیه نهال از شناسه‌دار بودن آن اطمینان داشته باشند چراکه ممکن است عرضه کنندگان نهال به صورت واسطه با نوسانات و موج بازار که هیچ ارتباطی با نهال ندارند در شرایط غیر استاندارد تولید شود که رقم آنها نیز نامشخص خواهد بود.

وی افزود: توصیه می‌شود متقاضیان نهال، نهال شناسه‌دار و دارای گواهی بهداشت دریافت کنند و درصورت خرید نهال، فاکتور فروش با مشخصات تولید کننده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز