خبرگزاری کار ایران

رییس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره:

دانشگاه‌های ما اسیر کلیشه‌اندیشی هستند

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۶۶۸

رییس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره عنوان کرد: دانشگاهیان ما متعهد، انقلابی، متدین، دلسوز، هدفدار، مسئولیت پذیرند، اما غالبا نتوانستند از زندان کلیشه آزاد شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین کنگره کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی با حضور علی اکبر ولایتی رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر رشاد، ریاست هیات کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، خسرو پناه رییس دبیرخانه هیات و معاون علوم انسانی و هنر  دانشگاه آزاد اسلامی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در دانشگاه آزاد تهران مرکز سوهانک برگزار شد.

آیت الله علی اکبر رشاد در این برنامه گفت: اوایل که دستگاه حمایت از کرسی‌ها راه افتاد یک دهه طول کشید تا جامعه دانشگاهی و حوزوی ما بپذیرید این نهاد یک نهاد بی طرف است و برگزاری صدها کرسی این واقعیت را به اثبات رساند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی و مانع اصلی پیش روی نظریه پردازی در کشور ما خاصه در علوم انسانی این بود که نهادی برای پرداختن برای به این موضوع وجود نداشت. در سال ۸۱  جمعی از فاضلین حوزوی نامه‌ای به محضر رهبری نوشتند مبنی بر اینکه موضوع نظریه پردازی و نوآوری باید نهادینه شود و مسئول خاص خودش را داشته باشد. که اتفاقا همین امر  از  تاکیدات رهبری بود‌. همین نامه سبب شد ایشان به فاصله یک یا دو روز پاسخ دهند. آن پاسخ جامع و کارساز از ناحیه ایشان صادر شد و این پیشنهاد که نهادی برای ممیزی نظریه‌ها به وجود بیاید و نظریه‌ها سنجش و ارزش‌گذاری شوند، اعمال شد.

او افزود: به هر حال یک جایی برای تشخیص و حمایت این امر لازم بود و این موضوع فاقد مسئول و متولی بوده است. این مساله بعدها در صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و بعد نهاد حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ایجاد شد.

رشاد تاکید کرد: به نظرم ۴۶ مانع پیش روی مساله نظریه پردازی وجود دارد که عدم شجاعت، عدم نقد، عدم مرزشکنی، اختلاف و مشکلات فرهنگی، موانع سخت افزاری... از جمله موانع آن هستند. اما عمیق‌ترین و بزرگترین مانع ، مانع کلیشه‌ای "اندیشه" است، چه در حوزه و چه در دانشگاه این مشکل وجود دارد.

رییس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره با بیان اینکه دانشگاه‌های ما اسیر کلیشه اندیشی هستند گفت: دانشگاهیان ما متعهد، انقلابی، متدین، دلسوز، هدفدار، مسیولیت پذیرند اما از غالبا نتوانستند از زندان کلیشه آزاد شوند. یک سلسه از عرفیات و اخلاقیات در دانشگاه‌ها جلوه علمی پیدا کرده و گاهی تبدیل به نماد علم شده است.

او ادامه داد: رهبری گفتند مقالات علمی را به خارج از کشور ارجاع ندهیم زیرا الان برخی از دانشگاه‌های ما مرجع هستند. این که اصرار کنیم مرجع مقالات ما در خارج از کشور باشد این نوعی کلیشه اندیشی است. برخی اوقات گفته می‌شود معنای واقعی نظریه این است که باید بر روی نظریه‌ها ارجاعات خارجی وجود داشته باشد یعنی خارجی ها روی آن نظر بدهند، همین که  تا خارجی‌ها ارجاع ندهند نظریه قابل تایید نیست یعنی ما دچار کلیشه‌ایم، این معظل اساسی نوآوری و نظریه پردازی است.

رشاد افزود: در حوزه هم ما مشکل اجتهاد تقلیدی داریم.  در حوزه یک قله به نام اجتهاد تعریف شده است و وقتی یک داوطلب وارد می شود از ابتدا مشخص می‌کند که می‌خواهد مجتهد شود یا نه.

او ادامه داد: معادل آن راهی که در حوز پیش روی طلبه قرار می‌دهند، در دانشگاه پیش روی دانشجو وجود ندارد. اگر نقطه نهایی را به دانشجو نشان دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.  در حوزه نیز مثل دانشگاه که دچار کلیشه اندیشی می‌شود یک مشکل وجود دارد که این است که خودِ اجتهاد بد فهمیده می‌شود. این مساله نیز وجود دارد که گاهی در حوزه یک شخص اسیر استاد خود می‌شود و نمی‌تواند از استاد خود عبور کند و این هم یک آفت است.

ریسس هیات حمایت از کرسی‌اای نظریه پردازی، نقد و مناظره در پایان گفت:  تا زمانی که نتوانیم از این موانع عبور کنم نمی‌توانیم تحول علمی و تحول علوم انسانی را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز