خبرگزاری کار ایران

پیگیری دستورالعمل راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر املاک

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۴۳۳

بهاره آروین در کانال شخصی خود گزارشی از آخرین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، در شصت‌وسومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، دو موضوع «راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر» و «یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی» مورد پیگیری قرار گرفت و بهاره آورین در کانال خود گزارشی از این جلسه ارائه کرد.

بند «ب» بخش پنجم مصوبه «دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد»، شهرداری تهران را مکلف کرده است تا از سال ۱۳۹۸ نسبت به ایجاد سامانه‌ای جهت تهاتر املاک و منابع غیرنقد بدهکاران قطعی با طلبکاران قطعی شهرداری تهران اقدام کند. این بدان معناست که بدهکارانی که متقاضی ارائه دارایی غیرنقد به‌ازای بدهی خود به شهرداری هستند و طلبکارانی که متقاضی دریافت دارایی غیرنقد به‌ازای طلب خود از شهرداری هستند بتوانند در تهاتر با هم حساب خود با شهرداری تهران را تسویه کنند.

باتوجه به ابراز آمادگی سازمان املاک و مستغلات و سازمان فاوا مقرر شد سازمان املاک متولی تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان املاک، اداره کل مالی، اداره کل خزانه‌داری، اداره کل حقوقی، اداره کل بودجه و سازمان فاوا شده و این کارگروه تا پایان فروردین‌ماه ۹۸ نسخه اولیه دستورالعمل پیشنهادی خود جهت راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر را به کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارائه کند.

بخش دوم جلسه به بررسی گزارش معاونت مالی و سازمان فاوا از اقدامات صورت‌گرفته برای برقراری اتصال سیستمی و یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های حوزه مالی شهرداری تهران از جمله سامانه جامع مالی، سامانه قراردادها، سامانه جامع املاک، سامانه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، سامانه بودجه و سامانه کنترل پروژه اختصاص یافت.

منظور از یکپارچگی سامانه‌ها آن است که اتصال سیستمی و سازگاری اطلاعاتی کامل بین سامانه‌های حوزه مالی که اقلام اطلاعاتی مشترک یا مرتبطی را ثبت و نگهداری می‌کنند برقرار باشد تا علاوه‌بر افزایش جامعیت اطلاعاتی و کارایی سامانه‌های مذکور، امکان دخل‌وتصرف در اطلاعات در هنگام ثبت داده‌ها محدود شده و اعتبار اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه‌های داده‌ای شهرداری تهران ارتقا یابد.

بنابر گزارش معاونت مالی:

- با برقراری امکان ثبت باگردش قرارادادهای مشارکتی در سامانه قراردادها تا پایان فروردین‌ماه ۹۸، سامانه «سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها» از دسترس خارج خواهد شد و یک گام دیگر در جهت ایجاد یک پایگاه داده‌ای واحد برای ثبت اطلاعات کلیه قراردادها برداشته خواهد شد.

- همچنین امکان ثبت قرارداد جدید در سامانه کنترل پروژه از این سامانه حذف شده است و این سامانه تنها ازطریق اتصال سیستمی به سامانه قراردادها به اطلاعات قراردادهای پروژه‌های عمرانی، احداثی و نگه‌داشت شهری دسترسی پیدا می‌کند. باتوجه به آنکه اتصال سیستمی سامانه قراردادها به سامانه جامع مالی نیز در شهرداری‌های مناطق به‌طورکامل برقرار شده است، این بدان معناست که در زمینه اطلاعات ثبت‌شده از قراردادها ازاین‌به‌بعد یکپارچگی اطلاعاتی بین سه سامانه قراردادها، کنترل پروژه و جامع مالی برقرار خواهد بود.

- سه زیرسیستم بهای تمام‌شده، صورت‌وضعیت و حسابداری پیمان در سامانه جامع مالی از ابتدای سال مالی ۹۸ در تمامی شهرداری‌های مناطق به کار گرفته خواهد شد. این بدان معناست که ازاین‌به‌بعد، پیش از تسویه حساب با پیمانکاران، متناسب بودن بهای تمام‌شده خدمات با صورت‌وضعیت‌های ارائه‌شده توسط پیمانکاران در زیرسیستم حسابداری پیمان مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت و امکان عددسازی از سوی پیمانکاران یا اعمال سلیقه در پرداخت به پیمانکاران از سوی ذی‌حسابان محدود خواهد شد.

در مورد اتصال سامانه جامع املاک به سامانه جامع مالی مقرر شد تا پایان فرودین‌ماه سال ۹۸ زیرسیستم املاک در سامانه جامع مالی از دسترس خارج شده و ثبت هرگونه عملیات مالی مرتبط با املاک و تأسیسات شامل خرید، فروش، اجاره، مشارکت و تهاتر در سامانه جامع مالی از طریق فراخوانی اطلاعات ملک مذکور از سامانه جامع املاک صورت گیرد.

به عبارت دیگر، انجام عملیات مالی روی املاک شهرداری متوقف به طی کردن فرایند ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه جامع املاک باشد. هدف از این کار آن است که با به وجود آوردن این الزام سیستمی، اراده لازم برای رفع موانع فنی یا سازمانی موجود بر سر راه ثبت اطلاعات املاک در سامانه جامع املاک شکل گرفته و علاوه‌بر افزایش یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های حوزه مالی، ثبت اطلاعات املاک در سامانه جامع املاک نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

موضوع دیگری که در این بخش از جلسه مطرح شد شکاف بین ارقام ذکر شده در گزارش عملکرد مالی شش‌ماهه ابتدای سال ۹۷ شهرداری تهران با میزان پرداختی خزانه به واحدهایی اجرایی بود که معلول عدم اتصال سیستمی سامانه بودجه به سامانه جامع مالی است.

بنابر بررسی‌های انجام شده، اختلاف قابل‌توجهی بین اعتبار هزینه‌شده با اعتبار پرداخت‌شده به واحدهای شهرداری تهران به چشم می‌خورد و درواقع اعتبار پرداخت‌شده به واحدها بیش از آن میزانی است که برایش اسناد هزینه موجود است. همچنین نحوه توزیع اعتبار پرداخت‌شده بین ردیف‌های مختلف بودجه لزوماً با درصد اعتبار تخصیص‌داده‌شده به هر ردیف مطابقت ندارد و عملاً تا انتهای سال نیز مشخص نمی‌شود که پرداخت‌های صورت‌گرفته صرف کدام ردیف‌های بودجه و چه پروژه‌هایی شده است.

بنابر توضیحات ارائه‌شده توسط معاونت مالی، باتوجه‌به آنکه ابلاغ بودجه مصوب و ارائه توافق‌نامه‌های مربوط به آن با تأخیری چندماهه نسبت به شروع سال مالی جدید صورت می‌گیرد، پرداخت اعتبار به واحدهای زیرمجموعه شهرداری نمی‌تواند متوقف به ابلاغ و تخصیص بودجه شود و به همین دلیل تا پیش از سرآمدن سال مالی، همیشه اختلافی بین مبلغ پرداخت‌شده با مبلغ هزینه‌شده وجود دارد.

دراین رابطه نظر کارشناسی کمیته شفافیت آن بود که حتی اگر این ملاحظات در شرایط فعلی موجه باشند، لازم است با اتصال سامانه بودجه به سامانه جامع مالی، پرداخت اعتبار علی‌الحساب به واحدها و نحوه هزینه‌کرد آن توسط واحدها به‌صورت سیستمی ثبت شود و شورای شهر بتواند به‌طور مستمر بر نحوه اولویت‌بندی مدیران در هزینه‌کرد اعتبار پرداخت‌شده به آن‌ها نظارت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز