خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

خط راه آهن اهواز- شهرکرد، توجیه پذیرترین خط راه آهن خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۷۶۰

استاندار خوزستان در دوازدهمین گردهمایی معاونین فنی ادارات کل مناطق راه آهن جمهوری اسلامی، گفت: طرح خط راه آهن اهواز- ایذه- شهرکرد که موجب توسعه شمال خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری می شود، از سال ۴۸ همچنان‌ بروی کاغذ مانده است که امیدواریم با حمایت راه آهن به سمت اجرایی شدن حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ اسفند ماه در دوازدهمین گردهمایی معاونین فنی ادارات کل مناطق راه آهن جمهوری اسلامی که در محل هتل نیشکر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم در کشور ما زیرساخت های توسعه ای که مهم ترین آنها حمل و نقل و شبکه ارتباطی است، مورد توجه قرار گرفته و با سرمایه گذاری بخش خصوصی گسترش یابد.

وی افزود: طرح هایی وجود دارد که به دلیل عدم وجود سرمایه گذار حدود ۴۰ سال بر زمین مانده و موجب محرومیت مردم آن مناطق شده است.

شریعتی یکی از مهمترین زیرساخت های ارتباطی را توسعه شبکه ریلی هر کشور خواند و گفت: نقش راه آهن در توسعه هر کشور و جامعه و حفظ محیط زیست با کمترین هزینه های زیرساختی، کاهش تصادفات و سفر ارزان بر کسی پوشیده نیست.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کم توجهی به سیستم ریلی کمتر توسعه یافتگی کشور را توجیه می کند، تصریح کرد: یکی از علل توسعه اروپا و آمریکا رشد و پیشرفت شبکه های ریلی آنها بوده است.

وی با بیان این مطلب که در دولت کنونی تقریبا به گسترش شبکه های ریلی توجه شده است، عنوان کرد: پیش از این به راه آهن به عنوان یک سازمان درجه دو نگاه می شد که به نظر می آید در دولت کنونی این نوع نگاه اصلاح شده و باید این روند ادامه پیدا کند.

شریعتی گسترش و توسعه را یکی از راه های برون رفت از رکود دانست و افزود: خوزستان توسعه چندانی متناسب با نیازهایش نداشته است؛ اگرچه بیشترین شبکه ریلی حومه ای و تعداد ایستگاه در اهواز را در کارنامه خود دارد.

وی ادامه داد: خوزستان به عنوان بندر اصلی واردات فله و غله و تولید بیش از ۴۲ درصد محصولات پتروشیمی کشور ضرورت ایجاد زیرساخت ها برای ارتباط با کشور را مشخص می کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه این استان اولین تولید کننده محصولات کشاورزی استراتژیک مانند گندم و شکر است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید مباحث توسعه راه آهن برای رشد و پیشرفت استان را دنبال کنیم.

شریعتی ضمن اشاره به طرح هایی که مغفول مانده اند تاکید کرد: اهمیت  خطوط راه آهن شلمچه-بصره و اهواز- ایذه- شهرکرد بر کسی پوشیده نیست و باید به آنها توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۴۸ یک شرکت ایتالیایی پس از مطالعه خط راه آهن اهواز- ایذه- شهرکرد احداث ۲ خط قطار برقی را توجیه پذیر دانست، اما از آن زمان تا کنون این طرح همچنان بر روی کاغذ است.

استاندار خوزستان در خصوص نقش بی بدیل این خط راه آهن در توسعه استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، گفت: جاذبه های گردشگری این مسیر و نقش این خط در حمل بار به دلیل مجاورت با صنایع بزرگ و حفظ محیط زیست، توسعه شمال خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری این خط را توجیه پذیرترین خط راه آهن خاورمیانه معرفی می کند.

وی در خصوص دیگر خطوطی که کمتر به آنها توجه شده است، یاد آور شد: خط راه آهن بندر امام به خرمشهر نیز بسیار مهم است که با راه اندازی آن به دلیل صنایع بزرگ‌ و حمل بار آنها موجب درآمد زایی برای راه آهن خواهد شد.

شریعتی افزود: خط راه آهن مسجد سلیمان به اهواز نیز مغفول مانده که به دلیل دارا بودن یکی از جاده های پر تردد و پر خطر مستلزم نگاه ویژه است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز