خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ائتلاف تشکل‌‌‌های کارآفرین اقتصاد ملی مطرح شد؛

بازار سوریه رقابتی است نه سیاسی / تجارت با کشورهای همسایه تنها راه دور زدن تحریم‌ها است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۴۲۵

نشست خبری ائتلاف تشکل‌‌‌های کارآفرین اقتصاد ملی عصر امروز با تعدادی از اعضای این ائتلاف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمدرضا سیف، عضو اتاق بازرگانی تهران در نشست خبری ائتلاف تشکل‌‌‌های کارآفرین اقتصاد ملی گفت: اتاق تهران در این دوره به جای اینکه به دنبال جذب سرمایه‌‌‌‌‌گذار خارجی و تسهیل امور صادرات باشد، فقط درآمدزایی داشته و اکنون ۴۰۰ میلیارد تومان اندوخته دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما ۱۵ کشور همسایه داریم که ظرفیت واردات آنان ۷۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ایران تنها پنج درصد این رقم است. اعضای فعلی فقط به دنبال حل کردن امور بیمه و مالیات هستند. این اتاق تاکنون هشت سفر خارجی برگزار کرده که همه آنها به اروپا بوده در حالی که مهمترین بازارهای ما کشورهای همسایه هستند.

در ادامه این نشست، محمدرضا کمپانی رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: تنها راه خروج اقتصاد کشور از این شرایط، تقویت شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان است. واردات ما در این حوزه به ازای هر تن ۱۴۰۰ دلار است در حالی که صادرات ما به ازای هر تن ۳۰۰ دلار است و سال گذشته، فقط ۲۴ میلیون دلار در این حوزه صادرات داشتیم در حالی که ظرفیت‌‌‌های بسیار مناسبی ما در این حوزه داریم.

در ادامه این نشست، ضیاءالدین خرمشاهی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توافق هسته‌ای تصریح کرد: اتاق نتوانست به عنوان بخش خصوصی همانند دولت از این فرصت استفاده کند این در حالی بود که من همان موقع طی نامه مکتوب خواستار ایجاد مکانیزمی برای در نظر گرفتن جریمه‌‌‌‌های حقوقی برای شرکت‌‌‌‌های بودم که در ایران سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌کنند تا به راحتی نتوانند از کشور خارج شوند.

در ادامه این نشست، محمدرضا راسخ دبیرکل سابق اتاق بازرگانی با تشخیص شرایط کشور خاطرنشان کرد: تحریم این دوره با دوره قبل متفاوت است و دیگر تمام ترفندهایی که ما برای دور زدن تحریم‌‌‌ها داشتیم، لو رفته و اصطلاحا دیگر برگی ندارم. ضمن آنکه این دوره شرکت‌‌‌هایی که با ما کار می‌‌‌کنند، بلافاصله جریمه می‌‌‌شوند که همین امر باعث می‌‌‌شوند که آنها احتیاط بیشتری کنند.

وی افزود: بهترین راه دور زدن تحریم‌‌‌ها تجارت با کشورهای همسایه است. بخش خصوصی دنیا تمایل زیادی به سرمایه‌‌‌گذاری در ایران دارد اما ما این فرصت‌ها را جدی نمی‌‌‌گیریم و حتی نگرانم که در سوریه که این همه برای آن هزینه دادیم، نتوانیم فعالیت آن چنینی داشته باشیم در حالی که بازار این کشور فقط در حوزه زیرساخت ۴۰۰ میلیارد دلار است.

وی اضافه کرد: عربستان – امارات و برخی کشورهای اروپایی در لبنان دفتر تاسیس کردند. آنها یک حالت هجومی برای سرمایه‌‌‌‌گذاری در سوریه دارند این یعنی اگر ما اندکی ضعیف باشیم، بازار این کشورها را از دست خواهیم داد. هیچ‌‌کس نمی‌‌گوید چون ایران سوریه را نجات داد، پس باید اقتصاد این کشور را در دست داشته باشد، اقتصاد یک بازار کاملا رقابتی است و مراودات سیاسی را نمی‌‌‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز