خبرگزاری کار ایران

درخشش پاتوسی، خط بطلانی روی یک قانون غلط

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۵۰۶

هافبک استقلال با عملکرد فوق‌العاده خود نشان داد قوانین نقل و انتقالات سازمان لیگ تا چه حد غلط و دارای اشکال است.

به گزارش ایلنا، قانون نقل و انتقالات فوتبال ایران هم مثل تمام قوانین دیگر عجیب است و بندها و تبصره‌هایی گوناگون دارد که اجازه نمی‌دهد بازیکنان باکیفیت وارد لیگ شوند. به‌عنوان نمونه، زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا با توجه به اینکه در 2 سال گذشته بازی ملی انجام نداده‌ و از حضور در تیم‌های ملی سوئد و اسپانیا صرف‌نظر کرده و یا دعوت نشده‌اند، نمی‌توانند بازی در لیگ ایران را تجربه کنند. البته که این 2 ستاره هرگز به لیگ ایران نمی‌آیند اما مهم قوانینی است که وضع می‌شود و خیلی از آنها ایراد دارد و جای انتقاد.

یکی از ایرادهای قانون جذب بازیکنان خارجی این است که نامی از قاره‌های آمریکای‌شمالی، آفریقا و اقیانوسیه برده نشده است. یک مثال جالب برای‌تان می‌زنیم. داوید ویا آخرین باری که برای یک تیم اروپایی بازی کرد، ماه مه ‌سال 2014 بود. اگر داوید ویا قصد داشت به جای حضور در جی‌لیگ ژاپن به ایران بیاید و برای یک باشگاه ایرانی بازی کند، طبق قوانین سازمان لیگ، اجازه ثبت قرارداد نداشت چون در قانون نامی از قاره آمریکای‌شمالی و لیگ ‌ام ال اس وجود ندارد.

زلاتان ابراهیموویچ تا پایان سال 2019 با لس‌آنجلس گلکسی قرارداد دارد و از سال 2016 هم برای تیم ملی سوئد بازی نکرده است.

 بنابراین در پایان سال میلادی، زلاتان مجوز حضور در فوتبال ایران را ندارد، چون دو فصل قبل، نه در اروپا بوده و نه آمریکای جنوبی و نه در تیم ملی سوئد. اصلا ژاوی هم نمی‌تواند به فوتبال ایران بیاید، چون بیش از دو سال است که در تیم ملی اسپانیا بازی نکرده و در فوتبال اروپا هم حضور نداشته.

برای این قانون عجیب سازمان لیگ می‌توان مثال‌های بیشتری زد. در پایان سال میلادی، وین رونی هم نمی‌تواند به فوتبال ایران بیاید و در لیگ برتر بازی کند. حتی اگر یک تیم ایرانی قبل از الهلال برای جذب جیووینکو – مهاجم شش میلیون دلاری و سابق تیم ملی ایتالیا- اقدام می‌کرد، با سد محکمی به نام قانون جذب بازیکن خارجی برخورد می‌کرد. این بازیکن می‌تواند به الهلال برود و به این تیم کمک کند اما نمی‌تواند وارد یک باشگاه ایرانی شود و در لیگ برتر به میدان برود.

آیاندا پاتوسی هافبکی بود که استقلال برای بازی در میانه میدان خرید و او را از لیگ آفریقای‌جنوبی به تهران آورد.

درباره حضور پاتوسی که آیا قانونی است یا غیر قانونی، حرف و حدیث‌های فراوانی به‌وجود آمد. مدارک و اسناد نشان می‌داد پاتوسی در 2 سال گذشته برای تیم ملی آفریقای‌جنوبی بازی نکرده و کمتر از 10 بار هم در ترکیب تیم بلژیکی لوکرن قرار گرفته. یعنی با استناد به قانون نمی‌توانست راهی لیگ برتر شود و در ایران برای استقلال بازی کند.

با رایزنی باشگاه استقلال و اتفاق‌هایی که دیگر درباره آنها چیزی نمی‌نویسیم، مجوز حضور پاتوسی در استقلال صادر شد و وینفرد شفر هم بلافاصله نام او را در ترکیب ثابت بازی مقابل پارس‌جنوبی‌جم نوشت. وظیفه پاتوسی، بازیسازی در مرکز زمین و خلق موقعیت برای مهاجمانی چون گادوین منشا و اللهیار صیادمنش بود. هر چند منشا در نوک خط حمله بازی کرد و صیادمنش در سمت راست خط میانی و هجومی.

منطقه‌ای که آیاندا پاتوسی در آن بازی کرد، کمی جلوتر از فرشید باقری و روزبه چشمی بود. یعنی شفر وظایف دفاعی را به این دو هافبک سپرده بود و از پاتوسی بیشتر انتظار حضور در فاز تهاجمی را داشت. اتفاقی که به بهترین شکل ممکن رخ داد و این هافبک 26 ساله توانست بازی درخشانی به نمایش بگذارد. پاتوسی روی گل نخست استقلال موثر بود و گل دوم را هم خودش به ثمر رساند تا نشان بدهد چقدر آماده است و تا چه حد می‌تواند در ترکیب استقلال کلیدی باشد.

اگر قانون نقل و انتقالات فوتبال ایران، مجوز حضور پاتوسی در استقلال را صادر نمی‌کرد، لیگ از حضور چنین بازیکن آماده‌ و باکیفیتی محروم می‌شد. پاتوسی نمونه‌ای از بازیکنان باکیفیت آفریقایی است که تنها به دلیل کمبود سابقه ملی در کارنامه نمی‌توانند وارد فوتبال ایران شوند.

آن وقت همین قانون به بازیکنان آسیایی اجازه می‌دهد بدون انجام بازی ملی در 2 سال گذشته، به لیگ ایران بیایند و قراردادشان را بدون بند و تبصره امضا کنند. نمونه‌اش سوگیتا در تراکتورسازی و آکاهوشی که به تازگی پیراهن فولاد را پوشیده.

مسوولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید فکری به حال قوانین عجیب بکنند و آنها را تغییر بدهند. وقتی چنین قوانینی جلوی حضور زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا- به‌عنوان نمونه – را می‌گیرد و به بازیکن بی‌کیفیت آسیایی اجازه ورود می‌دهد، یعنی سرشار از ایراد و نکته است که سازمان لیگ باید آنها را برطرف و پروسه تغییر را از همین امروز آغاز کند. شاید در صورت تغییر قوانین، تعداد بازیکنان باکیفیتی چون آیاندا پاتوسی نیز افزایش پیدا کند و سطح کیفی لیگ بالاتر برود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز