خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

پرورش گوسفند و تولید علوفه در تعاونی‌های تولیدی کشور کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۴۴۲

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: پرورش گوسفند و تولید علوفه در تعاونی‌های تولیدی و شرکت‌های سهامی زراعی سه استان کشور به صورت پایلوت کلید خورد.

به گزارش ایلنا، حسین شیرزاد با اعلام این خبر گفت: پروژه مدیریت تلفیقی پرورش گوسفند و تولید علوفه برای بهبود ژنتیکی و روزآمد کردن مدیریت گوسفندداری در تعاونی‌های تولید و سهامی زراعی منتخب، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های محوری سازمان مرکزی تعاون روستایی است که قرار است در تعاونی‌های تولید استان‌های همدان، اصفهان و خراسان رضوی، به ویژه نیشابور به عنوان مناطق پایلوت اجرا شود.

وی افزود: کشور ما دارای حدود ۵۵ میلیون رأس گوسفند از ۲۷ نژاد مختلف بوده که این بنیان توارثی و وجود تنوع ژنتیکی، شرایط ایجاد گله‌‌‌‌های برتر یا هسته‌های اولیه ژنتیکی (Nucleus flock) را در مناطق مختلف فراهم می‌آورد. بدیهی است با توجه به این مزیت فوق‌العاده باید قبل از اینکه به فکر واردات نژادهای خارجی باشیم این ذخیره ارزشمند ژنتیکی را مبنای بهبود نژادهای گوسفند ایرانی قرار دهیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی باتوجه به شرایط سخت آب و هوایی در پهنه‌های گوسفندداری تعاونی‌های تولید اظهار داشت: اکثر نژادهای خارجی توان سازگاری با این شرایط را نداشته و نمی‌توانند خود را با سیستم‌های سنتی ایران سازگار کنند. اگرچه در آینده ممکن است دلایل علمی و منطقی کافی برای واردات نژادهای خارجی به وجود آید اما این امر بسیار اهمیت دارد که قبل از اینکه تصمیمی برای وارد کردن نژاد خارجی صورت گیرد نسبت به ارزیابی ظرفیت‌های ژنتیکی نژادهای بومی ایران اقدامات پژوهشی فراگیر صورت گرفته تا دانش و آگاهی کافی در مورد این ذخایر ژنتیکی که هزاران سال در این مرز و بوم سازگار بوده‌اند، حاصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز