خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کابل در گفت‌وگو با ایلنا:

سهم 10 درصدی ایران از بازار 110 میلیارد دلاری برق عراق/ رتبه 17 تولید برق در جهان را دارا هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۳۷۹

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در عراق بحث رقابت شرکت‌ها مطرح نیست بلکه رقابت دولت‌ها است و باید آنها از ما حمایت کنند اکنون سهم ما از بازار 115 میلیاردی این کشور تنها 10 درصد است و باید با یک برنامه‌ریزی مدون تا سال 2030 سهم خود را حداقل به 30 درصد افزایش دهیم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کابل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص سفر لوی خطیب وزیر برق عراق به ایران و نقش بخش خصوصی گفت: کشور ما جزو معدود کشورهای جهان سوم است که از بالاترین کیفیت در تولید و ساخت تجهیزات برق برخوردار است و در کلاس جهانی مطرح است.

علیرضا کلاهی ادامه داد: علیرغم بی‌مهری‌های چند سال اخیر نسبت به تولیدکنندگان و فعالان این حوزه اما همچنان توانستیم چراغ این صنعت را در حوزه صادرات روشن نگه داریم که نمونه بارز آن در سفر وزیر برق عراق به ایران بود به طوری که ایشان از این همه پیشرفت وتکنولوژی که در کشور داریم ابراز تعجب کردند.

وی ادامه داد: وزیر برق عراق گفت پس از سقوط صدام این کشور 115 میلیارد دلار در بخش برق هزینه کرده و تنها 15هزار مگاوات برق دارد در حالی که ما در چند ده سال گذشته یک چندم این مبلغ را هزینه کردیم و توانستیم زیرساخت‌های باکیفیت برای کشور ایجاد کنیم و رتبه 17 تولید برق در جهان را دارا هستیم حتی الان کشورهای منطقه ترجیح می‌دهند که تجهیزات مورد نیاز خود را به جای خرید از غول‌های جهانی همچون زیمنس و سایر کشورهای غربی از ایران تامین کنند.

وی افزود: این درحالی است که به دلیل تحریم‌ها ما شریک خارجی نداشتیم اما چون این صنعت بالغ است و مانند الکترونیک هر روز فن آوری جدیدی ساخته نمی‌شود توانستیم با مهندسی معکوس خود را در سطح اول جهانی قرار دهیم از طرف دیگر مواد اولیه این صنعت همچون مس و پلیمر در کشور تولید می‌شود و در سطح نیروی متخصص از وضعیت خوبی برخوردار هستیم به طوری که چند سال پیش رئیس دپارتمان برق دانشگاه استنفورد اعلام کرد که برترین دانشجوهای این رشته از دانشگاه امیرکبیر و شریف هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در دولت مرحوم هاشمی در زمان صدارت آقای زنگنه طرح خودکفایی در صنعت برق اجرا شد و امروز پیشرفت ما به سبب همان سیاست‌ها است کاری که زنگنه در نفت برای بومی سازی این صنعت آغاز کرد که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات به سرانجام نرسید.

وی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه گفت: 50 درصد صادرات در این حوزه مربوط به صنعت برق است ضمن آنکه تفاوت بسیاری با سایر صنایع دارد به طور مثال در جاده سازی نهایتا چند مهندس و نقشه به کشور مقصد می‌روند اما در این صنعت علاوه بر متخصصین، کابل برق، توربین، تابلو و ترانس هم صادر می شود ضمن آنکه قراردادهای تامین و نگهداری برای چندین سال منعقد می‌شود.

وی در خصوص بازار عراق گفت: در عراق بحث رقابت شرکت‌ها مطرح نیست بلکه رقابت دولت‌ها است و باید آنها از ما حمایت کنند اکنون سهم ما از بازار 115 میلیاردی این کشور تنها 10 درصد است و باید با یک برنامه‌ریزی مدون تا سال 2030 سهم خود را حداقل به 30 درصد افزایش دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز