خبرگزاری کار ایران

حجم بارش‌های کشور به 183 میلی‌متر رسید/ افزایش 119 میلیمتری بارش امسال در مقایسه با 10 سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۹۳۲

حجم بارش‌های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تاکنون به 183.6 میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین 10 ساله اخیر از 119.1 میلیمتر رشد برخوردار بوده است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت‌ نیرو، بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی 97-96 در این حوضه‌ها 58.1 میلیمتر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال آبی گذشته 216 درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 35 درصد و در مقایسه با میانگین 10 ساله اخیر از 54 درصد رشد برخوردار بوده است.

در آمار بارش تجمعی از اول مهرماه تا 28 بهمن‌ماه، نسبت به میانگین 50 ساله 135.7 میلیمتر افزایش مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 331 میلیمتر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با 37 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

بر همین اساس، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق 26 درصد کمتر از متوسط بلندمدت 50 ساله و 5 درصد کمتر از متوسط 10 سال اخیر گزارش شده است.

ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز