خبرگزاری کار ایران

کشاورزی پایدار و ارگانیک به سبک داتیس کشت

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۷۲۸

بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است . کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران های عدم توسعه، بایستی به سراغ بخش کشاورزی خود رفته و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی در تفکر آن باشند که این بخش را با تکنولوژی های پیشرفته آمیخته سازند تا از این رهگذر، تولیدات خود را کارا نموده و سلامت جامعه خود و همچنین اقتصاد کشور را تضمین نمایند.

ایلنا؛ بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است . کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران های عدم توسعه، بایستی به سراغ بخش کشاورزی خود رفته و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی در تفکر آن باشند که این بخش را با تکنولوژی های پیشرفته آمیخته سازند تا از این رهگذر، تولیدات خود را کارا نموده و سلامت جامعه خود و همچنین اقتصاد کشور را تضمین نمایند. قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش بخش کشاورزی را بسیار تعیین کننده دانسته و به آن اشاره کرده است؛ در بند سوم قانون اساسی یکی از بخش‌هایی که به لزوم خودکفایی آن اشاره شده بخش کشاورزی است. همچنین در بند چهل و سوم این قانون نیز آمده است: "تأکید بر افزایش‌ تولیدات‌ کشاورزی‌، دامی‌ و صنعتی‌ که‌ نیازهای‌ عمومی‌ را تأمین‌ کند و کشور را به‌ مرحله‌ خودکفایی‌ برساند و از وابستگی‌ برهاند."

امام خمینی(ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی در تدوین سیاست‌های کلی نظام در دوران بازسازی کشور می‌فرمایند: "توجه به بازسازی مراکز صنعتی نباید کوچک‌ترین خللی بر ضرورت رسیدن به امر خودکفایی کشاورزی وارد آورد، بلکه اولویت و تقدم ‌این امر باید محفوظ بماند و مسئولین بیشتر ‌از گذشته خود را مکلف به اجرای آن سازند … مطمئناً خودکفایی در کشاورزی مقدمه‌ای است برای استقلال و خودکفایی در زمینه‌‌‌های دیگر"

 همچنین مقام معظم رهبری درباره اهمیت بخش کشاورزی فرموده‌اند: «دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهمّ است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامدارىِ ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند. بنابراین کشورهای در حال توسعه برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی باید بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورند و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی(GNP) و در نهایت رشد اقتصاد ملی ایفا می کند، آن را سرلوحه برنامه های اقتصادی خود قرار دهند. یکی از راهکارهای توسعه مستمر در این زمینه، لزوم توجه به کشاورزی پایدار است.کشاورزی پایدار متکی بر روشهایی است که درآن سموم و کودهای شیمیایی به مقداربسیارکم و به طور بهینه مورد استفاده قرارمی گیرند. نظام های کشاورزی مبتنی برمصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی و تاکید بیش ازحد برافزایش تولیدات ضمن برهم زدن توازن و تعادل اکوسیستم های زراعی و طبیعی و کاهش حاصلخیزی خاک موجب شده تا دردو دهه اخیر تاکید بیشتری بر بکارگیری روشهای کشاورزی پایدار شود. ارزیابی آسیب های ناشی ازمصرف نهاده هایی نظیر کود و سموم شیمیایی به محیط زیست نشان می دهد که همزمان با توسعه مصرف این نهاده ها مشکلات زیست محیطی ناشی ازمصرف آنها گسترش یافته است؛ بطوریکه افکارجامعه جهانی به سمت بهره برداری بهینه از نهاده ها، استمرار و پایداری تولید و همچنین تولید و مصرف محصولات عاری از مواد شیمیایی سوق پیدا کرد. یکی از مهم ترین مفاهیم در کشاورزی پایدار، تولیدات ارگانیک است و طبق تعریف؛ محصولات ارگانیک عبارتند ازمحصولاتی که بدون استفاده ازموادشیمیایی، آفت کش، افزودنی های غذایی و طعم دهنده ها یا ترکیبات آروماتیک تولید شده باشند. اما از طرفی موانعی برای گرایش و روی آوری به کشاورزی ارگانیک وجود دارند که از جمله آنها می توان به فقدان اطلاعات لازم و نیروی متخصص، محدودیت های فیزیکی و اقتصادی دسترسی به بذرهای مناسب و کود های دامی، دسترسی محدود به ماشین آلات مناسب شخم و پخش کود دامی، مشکلات اقتصادی دوره گذار، ضعف در مدیریت فنی ارگانیک در سطح عملیات، پیچیدگی و ظرافت های استقرار نظام گواهی و بازار محصولات ارگانیک، ضعف در سیستم انتقال یافته ها در سیستم کشاورزی، تهدیدات و تبلیغات مافیای صنعت کشاورزی و در نهایت رقابت شدید بین بخش های کشاورزی صنعتی و شهری برای دراختیارگرفتن سطح زمین بیشتر که مانع تحت پوشش قرارگرفتن سامانه های ارگانیک می شود اشاره کرد. درنتیجه با شناخت این مشکلات ورفع آنها از طریق راهکارهای ترویجی مناسب، می توان بر این مشکلات فائق آمد و از فواید کشاورزی ارگانیک و توسعه کشاورزی پایدار بهره برد. 

 امروزه به نظر می رسد که سرعت رشد بازارها برای محصولات ارگانیک رو به افزایش و جنبه های درآمدزایی آن، مشوق خوبی برای کشاورزان است. در کشور ما با توجه به این که به لحاظ جغرافیای طبیعی، سیستم کشاورزی به صورت سنتی و پراکنده در روستاها و زمین های کوچک شکل گرفته و کشاورزی صنعتی به طور کامل استقرار نیافته است، این فرصت فراهم است تا از این وضعیت برای تبدیل کشاورزی سنتی و معمول به ارگانیک، بدون صرف هزینه زیاد و تنها با نظارت و هدایت فنی متخصصان استفاده کرد و این طریق با توجه به قیمت 2 الی 3 برابری محصولات و نیز افزایش اشتغال، ارزش افزوده عاید کشور خواهد شد. برای ورود به بازار جهانی محصولات ارگانیک علاوه بر رعایت اصول مربوط به فرآیند تولید لازم است تا یک سیستم استاندارد، بازرسی، صدور گواهی و برچسب معتبر به کارگرفته شود. همچنین برای حضور مداوم و رقابت موثر در بازار ایجاد سیستم بازار ارگانیک، شبکه محلی ارگانیک و شبکه پشتیبان ارگانیک امری ضروری خواهد بود. 

شرکت داتیس کشت بعنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ داتیس، اولین شرکت فعال در حوزه بذرهای ارگانیک در تمامی تولیدات کشاورزی از جمله؛ تمامی سیفی جات، گل ها و گیاهان تزئینی، انواع چمن های تزئینی و ورزشگاهی، انواع میوه های بوته ای است. بذرهای ارگانیک داتیس کشت دارای مجوز PHITO که یکی از  مهم ترین استانداردهای محصولات کشاورزی است، می باشند. این شرکت قصد دارد تا از ابتدای سال 1398 این بذرها را در اختیار کشاورزان و فعالان صنعت کشاورزی قرار دهد و در این راستا از وزارت محترم کشاورزی و کشاورزان دعوت می کند تا با استفاده از این بذرهای مرغوب، گامی بلند به سوی کشاورزی پایدار و ارگانیک برداشته و نهاده های مرغوب را در اختیار هموطنانمان قرار دهند و زمینه ساز صادرات و شکوفایی اقتصادی کشور شوند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شرکت داتیس کشت به شماره تماس 75306-021 تماس حاصل نموده و یا به سایت هلدینگ داتیس به آدرس www.datisworldwide.com مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز