خبرگزاری کار ایران

ریسک بزرگ یوونتوس درباره آرون رمزی

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۰۴۱

هیچ‌کس از دستمزد بالای رونالدو شاکی نیست چون او به دنیای دیگری تعلق دارد اما زمانی که بحث رمزی مطرح می‌شود نظرها متفاوت است.

به گزارش ایلنا، هیچ‌کس از دستمزد بالای رونالدو شاکی نیست چون او به دنیای دیگری تعلق دارد اما زمانی که بحث رمزی مطرح می‌شود، افرادی مانند امره جان یا فدریکو برناردسکی یا ژوائو کانسلو ممکن است بگویند: «خب، اگر او دومین دستمزد بالا را در تیم می‌گیرد و سه برابر من حقوق دریافت می‌کند اما به اندازه سه برابر من خوب بازی نمی‌کند، نباید دستمزد من هم افزایش پیدا کند؟»

یوونتوس دوشنبه اعلام کرد که آرون رمزی را به‌صورت آزاد در پایان فصل از آرسنال به خدمت خواهد گرفت. رمزی هم بیانیه‌ای پراحساس در توییتر منتشر کرد.

همه می‌دانستند که این انتقال انجام خواهد شد اما چیزی که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند، اعداد منتشرشده از سوی باشگاه بود. یوونتوس به رمزی حقوق پایه 400 هزار پوند در هفته را خواهد داد، یعنی حدود 8/20 میلیون پوند در هر فصل. اگر این عدد دقیق باشد، درآمد رمزی از همه بازیکنان لیگ برتر، بوندس‌لیگا و سری آ بیشتر خواهد بود، البته به جز کریستیانو رونالدو. این در حالی است که پیش‌تر خبر رسیده بود دستمزد رمزی 5/7 میلیون یورو در فصل (پس از کسر مالیات) خواهد بود.

با اینکه فوتبال جهانی شده اما تفاوت‌های فرهنگی همچنان در آن وجود دارد. در ایتالیا (و اسپانیا)، دستمزدها را به‌صورت خالص دریافتی سالیانه (یا پس از کسر مالیات) بیان می‌کنند. در انگلیس، دستمزدها ناخالص (پیش از کسر مالیات) هستند و به‌صورت هفتگی اعلام می‌شوند. دلیل این موضوع به ریشه‌های فوتبال در طبقه کارگر برمی‌گردد، زمانی که بازیکنان هر هفته برای یک شیفت از معدن زغال‌سنگ جدا شده و مقابل جمعیتی 60 هزار نفره بازی می‌کردند.

این یعنی برای مقایسه، باید ریاضیات را به کار بست. 5/7 میلیون یورو خالص یعنی 15 میلیون یورو ناخالص (معادل 1/13 میلیون پوند). مساله فقط کسر مالیات نیست، بلکه کسورات دیگری هم هستند. اگر عدد 1/13 میلیون پوند ناخالص (پیش از کسورات) را بر 52 تقسیم کنید، به 252 هزار پوند در هفته می‌رسید. (من این را برای سادگی به 250 هزار پوند رند می‌کنم.)

این یعنی اختلاف بسیار بالای 7/7 میلیون پوند در سال. آیا رمزی 400 هزار پوند خالص دریافت می‌کند یا ناخالص، یعنی 252 هزار پوند خالص؟

در چنین شرایطی، شما تلاش می‌کنید به سراغ منابعی بروید که می‌توانند اوضاع را روشن کنند. در این مورد، تنها مدیران یوونتوس، نمایندگان رمزی، وکلای درگیر و خود رمزی از ماجرای این مبلغ خبر دارند اما یک حلقه دیگر هم هست که شاید افراد آن اطلاعات دست دوم یا سوم داشته باشند. من با هر کسی که می‌توانستم تماس گرفتم و هر چند یووه اعلام کرد که عدد اعلامی‌اش صحیح است، ولی یک منبع دیگر که از مذاکرات خبر داشت، گفت عدد نهایی بین 252 هزار پوند تا 400 هزار پوند در هفته است.

در چنین شرایطی، شاید از خود بپرسید چرا این موضوع مهمی است، چون در هر حال، رمزی که فوتبالیستی موفق بوده، حالا ثروتمندتر هم شده است. خب، این موضوع مهمی است چون باشگاه‌ها منابع محدودی دارند. اینکه چطور این منابع را اختصاص می‌دهند، یعنی اینکه چه مبالغی برای انتقال بازیکنان می‌پردازند و چه دستمزدهایی پرداخت می‌کنند، مشخص می‌کند که آنها بعدتر چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و چه کارهایی را نمی‌توانند.

باشگاه فعلی رمزی نمونه خوبی است. ماه گذشته اونای امری، مربی آرسنال گفت که آنها در ژانویه تنها می‌توانند بازیکن قرض بگیرند. بخشی از دلیل این موضوع این بود که یک سال پیش در فاصله چند روز، آنها حاضر شدند تا سال 2021 معادل 150 میلیون دلار حقوق به پیر امریک اوبامیانگ، هنریخ مخیتاریان و مسعود اوزیل بپردازند که هر سه نفر بازیکنانی کهنه‌کار هستند. بی‌تردید به این دلیل بود که آنها حاضر نشدند به رمزی 28 ساله 250 هزار پوند در هفته بپردازند، چه رسد به 400 هزار پوند در هفته.

برای یوونتوس هم اوضاع همین است. آنها پس از سال‌ها سود، در فصل گذشته زیان‌ده بودند و 6/19 میلیون یورو ضرر دادند. این در نگاه اول زیان بالایی نیست اما آنها در تابستان اخیر کریستیانو رونالدو را با قیمت 100 میلیون یورو خریدند و به او هر فصل حدود 60 میلیون یورو دستمزد می‌دهند. ‌این سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ سنگینی است و شاید به همین دلیل بود که گونسالو ایگواین با دستمزد بالایش به چلسی قرض داده شد. یووه امیدوار است که به کمک گسترش بازار و البته فتح لیگ قهرمانان، مبلغ انتقال و دستمزد رونالدو را جبران کند اما آنها همچنان باید با احتیاط حرکت کنند و به همین دلیل است که مبلغ 250 هزار پوند در هفته (5/7 میلیون یورو در سال) که منابع نزدیک به یوونتوس اعلام کرده‌اند، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

حمید ابراهیمی ورزشی, [14.02.19 14:16]

رمزی البته بازیکن خوبی است اما او حتی با دریافت 250 هزار پوند در هفته هم دومین بازیکن پردرآمد یوونتوس (پس از رونالدو) خواهد شد. او 28 سال دارد و اگر در یوونتوس موفق نشود، باشگاه نمی‌تواند او را با مبلغ بالایی بفروشد. کمتر باشگاهی در دنیا هست که بتواند هم مبلغ خرید او را بپردازد و هم 250 هزار پوند در هفته به او دستمزد بدهد. اگر دستمزد او 400 هزار پوند در هفته باشد که بعید است هیچ باشگاهی حاضر شود او را بخرد.

نکته مهم دیگر اینکه تیم یوونتوس پر است از بازیکنانی مانند رمزی. رونالدو و جورجیو کیه‌لینی 34 سال دارند، ماریو مانجوکیچ 32، لئو بونوچی، سامی خدیرا و بلز ماتوییدی 31، خوان کوادرادو 30 و میرالم پیانیچ و داگلاس کاستا هم 28. تازه اگر ایگواین در چلسی هم موفق نشود به یوونتوس بازخواهد گشت و او هم 31 سال سن دارد. در هر سازمانی، شما تلاش می‌کنید اعضای متعادلی از نظر سن داشته باشید چون نمی‌خواهید که ناگهان تعداد زیادی از اعضای گروه پیر شوند و نیاز به جانشینی همه آنها وجود داشته باشد. برخی از این بازیکنان شاید در تابستان بروند اما در هر حال اوضاع با جذب رمزی نمی‌خواند. اگر او 250 هزار پوند در هفته دستمزد بگیرد، جذبش ریسکی حساب‌شده است (که البته ریسک است). اگر دستمزد او 400 هزار پوند در هفته باشد، یوونتوس ریسک بزرگی متحمل شده است.

این قرارداد روی سایر اعضای تیم هم اثر دارد. برای اکثر بازیکنان مهم است که هم‌تیمی‌شان چقدر دستمزد می‌گیرد. مساله این نیست که آنها افرادی حریص هستند (هرچند که بعضی‌ها واقعا حریص‌اند)، مساله این است که آنها به این ترتیب می‌فهمند که باشگاه چقدر برایشان ارزش قایل است. هیچ‌کس از دستمزد بالای رونالدو شاکی نیست چون او به دنیای دیگری تعلق دارد اما زمانی که بحث رمزی مطرح می‌شود، افرادی مانند امره جان یا فدریکو برناردسکی یا ژوائو کانسلو ممکن است بگویند: «خب، اگر او دومین دستمزد بالا را در تیم می‌گیرد و سه برابر من حقوق دریافت می‌کند اما به اندازه سه برابر من خوب بازی نمی‌کند، نباید دستمزد من هم افزایش پیدا کند؟»

به بیان دیگر، بازیکنان با دستمزد بالا سنگ محک تیم می‌شوند. رمزی با دستمزد 250 هزار پوند در هفته، یا باعث می‌شود که دستمزد سایر بازیکنان افزایش یابد و بار سنگینی به یووه تحمیل شود، یا اینکه باعث می‌شود بازیکنان دیگر ناراضی باشند. اگر دستمزد او 400 هزار پوند در هفته باشد، او دستمزد سایر بازیکنان را هم نجومی خواهد ساخت. به این ترتیب، تفسیر اوضاع یوونتوس کار سختی است.

خبر خوب این است که یوونتوس حساب مالی خود را منتشر خواهد کرد. هرچه باشد، مخفی کردن 7/7 میلیون پوند در یک حساب مالی حساب‌رسی شده برای سهام‌داران کار دشواری است.

منبع منبع: ESPN
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز