خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پیامد خروج نیروهای آمریکا از سوریه/ سناریوی کردها برای ادامه حیات سیاسی

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۷۳۰

بدون تردید قوه مقننه آمریکا خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه را مورد تایید قرار داده و از این منظر شاهد خروج هدفمند آنها از سرزمین شام خواهیم بود.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده و فرمانده نظامیان این کشور در غرب‌آسیا در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه را به این معناست که واشنگتن در حال آن است تا به دنیا القاء کند که هیچ تهدیدی از جانب داعش سوریه را تهدید نمی‌کند. به عبارتی دیگر اینکه دونالد ترامپ در حساب کاربری توئیتر خود اعلام می‌کند کشورش در صدد سلطه بر جغرافیای تحت تصرف داعش در سوریه هستیم، یعنی قصد دارد تا به دنیا بفهماند اثری از داعش وجود ندارد و به دنبال خروج از سوریه هستند. از این منظر سخنان ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در مورد خروج آمریکایی‌ها از سوریه تا هفته‌های آینده بیانگر این است که ایالات متحده به دنبال آن است تا به هر ترتیبی که است از این کشور خارج شود.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که نیروهای عمل کننده در شمال سوریه و جغرافیای تحت تسلط آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که مقابل داعش جنگیده‌اند و تنها تسلیحات و لجستیک آمریکایی‌ها به آنها رسیده است. از این منظر تنها فکر و ذکر آمریکایی‌ها در سوریه، حفظ امنیت مرزهای مشترک سرزمین‌های اشغالی و سوریه است و البته ایالات متحده به خوبی هزینه‌های این موضوع را درک می‌کند. در این راستا ایالات متحده به دنبال آن است تا هزینه دگیری در سوریه را از زمین به آسمان منتقل کند؛ یعنی به دنبال خارج کردن نیروی زمینی خود از سوریه است تا اگر درگیری خاصی در سوریه شکل گرفت از طریق نیروی هوایی اقدام به هجمه نظامی کند. در اینجا باید منتظر بود تا ببینیم واکنش اسرائیل به خروج آمریکا از سوریه چیست اما آنچه مشخص خواهد بود این است که راهبرد آمریکا در افغانستان همانند سوریه نخواهد بود.

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به تمایل آمریکا برای مذاکره با طالبان، گفت: ایالات متحده و به خصوص تیم فعلی ترامپ به دنبال آن است تا به هر صورتی که شده با طالبان وارد مذاکره و صلح شوند تا از این طریق بتوانند پرونده افغانستان را به سرانجام حداقلی برسانند و از جهتی دیگر هر زمانی که خواستند بر ایران اعمال فشار کنند. ممکن است برای بسیاری از مخاطبان این سوال پیش آید که آیا خروج آمریکا از سوریه مورد موافقت سنای این کشور قرار گرفته است یا همچنان جدال سیاسی میان کنگره آمریکا و کاخ‌سفید بر سر این موضوع به قوت خود باقی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که کمیته اطلاعاتی سنا، سازمان سیا، پنتاگون و سایر نهادهای امنیتی و سیاسی ایالات متحده با یکدیگر هماهنگ هستند و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

مجلسی افزود: به نظر می‌رسد که خروج نیروهای آمریکا از سوریه یک تاکتیک مهم برای ترامپ به حساب می‌آید و البته او به عنوان رئیس قوه مجریه در این راستا با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ لذا خروج ایالات متحده از سوریه با هماهنگی کامل میان قوه مقننه این کشور انجام خواهد شد. تحلیلگران خارجی معتقدند اینکه رهبران دو کشور مانند ایران و آمریکا تا به این حد به صورت مستقیم یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند نشان از آشفتگی در تحولات آینده است و هر کدام به دنبال منافع خود هستند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا کردها را به صورتی تقویت کرده تا بتوانند با داعش مقابله کنند و از این منظر خیالش در این مورد راحت است. تنها مساله‌ای که در این بین وجود دارد بحث درگیری ترکیه با کردها است که همچنان نگرانی‌هایی از سوی برخی مقامات آمریکا در این مورد وجود دارد اما به نظرم ترکیه سعی نمی‌کند تا توانایی‌ کردها را در میدان رزم مورد آزمایش قرار دهد؛ چراکه بسیاری از اقوام آنها در ترکیه حضور دارند و حتی امکان دارد دولت سوریه امتیازهایی در این رابطه به کردها اعطاء کند. وضعیت فعلی نشان می‌دهد که کشورهای دیگر که در پرونده سوریه دخیل هستند باید دست از ناسازگاری سیاسی و میدانی بردارند تا بتوانند خلاء ایالات متحده  در سوریه را پر کنند. چراکه ممکن است با خروج نیروهای آمریکا از سوریه شاهد مانور نظامی اسرائیل علیه این کشور و متحدانش باشیم و آمریکا هم به پشتیبانی از آنها بپردازد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز