خبرگزاری کار ایران

جداسازی موفق دوقلوهای به هم چسبیده در فارس

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۶۳۱

جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده که تاکنون دوبار با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام گرفته موجب دستیابی پزشکی ایران به توانمندی شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،از جمله موفقیت های تاریخ پزشکی فارس، توانمندی انجام جراحی های پیچیده و نادر پزشکی است که نجات بخش جان بیماران بوده و موجب شده تا بسیاری از هموطنانمان، از مراجعه به دیگر کشورها برای دریافت خدمات درمانی بی نیاز شوند.

نخستین نمونه این جراحی، مربوط می شود به نوزادان دوقلوی پسر که از ناحیه سینه و شکم به هم متصل بودند و در عضو حیاتی کبد مشترک بودند.

مادر این دوقلوها، در ماه پنجم بارداری پس از تشخیص مشکل دوقلوها تقاضای سقط جنین داشته که با اطمینان تیم پزشکی شیراز نسبت به امکان موفق جداسازی، بارداری ادامه یافته و چهار ماه پس از تولد، با همت تیم پزشکان شیراز به سرپرستی  «علی بهادر»، این جراحی با موفقیت در تاریخ پزشکی ایران به ثبت رسید.

این دوقلوهای اهل مرودشت که اکنون زندگی جداگانه ای را تجربه می کنند، هم اکنون دانش آموز کلاس اول دبستان هستند.

«محمد» و «رضا» از آغاز تولد، تحت نظارت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته و با توجه به وضعیت به هم چسبیدگی آنان، لازم بود مدتی برای اطمینان از موفقیت جداسازی زمان بگذرد.

این دوقلوها از ناحیه دیواره شکم، جناغ سینه، دیافراگم و کبد به هم متصل بودند که سرانجام پس از 6ماه بررسی پزشکان، شرایط لازم برای عمل جداسازی فراهم شده و این عمل با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

بهادر با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی تیم پزشکی، مشترک بودن کبد این دوقلوها بود و در صورت این مشکل، لازم بود کبد مشترک در بدن یکی از نوزادان باقی مانده و برای قل دیگر، اقدام به پیوند کبد شود، می گوید: پدر و مادر محمد و رضا برای پیوند کبد خود به فرزندشان ابراز تمایل کرده بودند و همه شرایط برای انجام این عمل در صورت ضرورت، فراهم بود که با توجه به منفک بودن کبد نوزادان، نیاز به عمل پیوند اتفاق نیفتاد.

او تجربه موفق جراحی های پیوند اعضا در شیراز را موجب تقویت اعتماد به نفس تیم پزشکی برای انجام این دو جراحی می داند و می گوید: درصد موفقیت جداسازی دوقلوها، با توجه به میزان و نحوه چسبندگی و اعضای به هم چسبیده متفاوت است و بیشترین میزان خطر در دوقلوهای متصل از ناحیه قلب و مغز است؛ اما با توجه به موفقیت های به دست آمده، امروز توانایی این جداسازی در همه انواع دوقلو، در ایران کمتر از کشورهای پیشرفته دنیا نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز