خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

باید در کنار رشد اقتصادی به توزیع ثروت هم توجه شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۳۳۵

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: توسعه‌یافتگی با افزایش تولید ملی حاصل نمی‌شود و در کنار رشد اقتصادی و در کنار تولید ثروت باید به توزیع ثروت نیز توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه  و بودجه کشور در مراسم رونمایی از اسناد توسعه‌ای استان تهران گفت:‌ توسعه یکی از محورهایی است که سرفصل مشترک همه کشورها است. اگرچه حتماً باید به نقاط ضعف‌مان توجه کنیم، اما بی‌شک لازم است که بدانیم در هر منطقه‌ای چه ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی برای توسعه وجود دارد و سند آمایش چنین کاری را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اسناد توسعه‌ای استان تهران گفت: براساس این اسناد مشخص می‌شود که هریک از بخش‌ها و جغرافیای استان آمادگی چه کاری را دارند و در توسعه ملی باید چه نقشی را ایفا کنند و قطعاً بعد از مشخص شدن سند آمایش برای استفاده از ظرفیت‌ها باید سند برنامه هم داشته باشیم تا وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: مسئولان استان تهران برای اینکه بتوانند وضعیت استان تهران را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسانند این اسناد را آماده کرده‌اند اما غیر از اینکه ما به دنبال توسعه از طریق برنامه‌ها هستیم این واقعیت را باید بپذیریم که دارای آسیب‌های اجتماعی نیز هستیم.

نوبخت ادامه داد: توسعه باعث بالا رفتن درآمد افراد نادار می‌شود اما باید بدانیم که در رهگذار توسعه‌ای که می‌خواهد درآمد منطقه‌ای را بالا ببرد و عده‌ای را که به هر دلیلی محروم مانده‌اند به وضعیت مطلوب برساند، زمان مهم‌ترین نکته است و در چنین واقعیتی حتی اگر توسعه اتفاق بیفتد و افراد نادار، دارا شوند، اما همچنان فاصله‌ای بین آنها و طبقه ثروتمند جامعه باقی می‌ماند، چرا که ثروتمندان در کنار توسعه داراتر می‌شوند. بنابراین ما در کنار توسعه باید به دنبال مولفه دیگری به عنوان عدالت اجتماعی نیز باشیم. توسعه‌یافتگی با افزایش تولید ملی حاصل نمی‌شود و در کنار رشد اقتصادی و در کنار تولید ثروت باید به توزیع ثروت نیز توجه شود، از همین رو مسئولان استان تهران نیز در کنار تدوین سند آمایش توسعه‌ای سند آسیب‌های اجتماعی را نیز آماده کرده‌اند که تهران یک رونمایی دارد که ما آن را می‌بینیم، اما واقعیت‌هایی نیز در زیر پوست شهر و جود دارد که دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که در همه کشورها وجود دارد و نباید خودمان را قانع کنیم که این یک پدیده اجتماعی است.

وی ادامه داد: اگرچه در کشورهای دیگر آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و بیش از ما است، اما نباید قانع شویم ما حتی یک مورد آسیب اجتماعی را نیز تحمل نمی‌کنیم. امروز وضع ما به مراتب بهتر از اول انقلاب است اما با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید تلاش کنیم همه آسیب‌ها را از بین ببریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جلسات مقام معظم رهبری با مسئولان کشوری در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: ایشان هرشش ماه یک بار در اردیبهشت و آبان‌ماه همه مسئولان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را فراخوانده و از آنها در خصوص عملکردشان در حوزه آسیب‌های اجتماعی توضیح می‌خواهد. البته توسعه هم برای مقام معظم رهبری مهم است، اما ایشان در خصوص آسیب‌های اجتماعی به شدت حساس هستند.

وی با بیان اینکه باید شفافیت در کارهایمان داشته باشیم، گفت: سامانه‌های آماری ما باید در یک ویترین شفاف و در برابر مردم باشد. 16 جلد کتاب در خصوص بودجه سال 98 که همه چیز در آن مشخص شده است به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم. شفافیت یعنی همه بدانند در این 16 جلد چه بیان شده است و در حال حاضر نیز این 16 جلد قابل دسترس برای همه ملت ایران است. در حالی که در گذشته چنین چیزی نبود. در خصوص اسناد توسعه‌ای استان تهران نیز با توجه به کارهای صورت گرفته در تدوین این اسناد استان تهران می‌تواند، سرمشق دیگر استان‌ها قرار بگیرد.

نوبخت با بیان اینکه نگویید استان تهران استان کم‌برخورداری است، گفت: شما فقط در خصوص استان تهران این آمارها را می‌دانید اما من آمار استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها را نیز می‌دانم بنابراین نگویید تهران استان برخورداری نیست. باید از این ظرفیت‌های موجود در استان به نحو احسن استفاده کنید.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم توسعه فصل مشترک همه کشورها است. در کشور ما نیز بحران داریم و عقب‌ماندگی داریم. باید تلاش کنیم تا این مشکلات برداشته شود و بتوانیم توسعه را با عدالت اجتماعی برای همه ملت رقم بزنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز