خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

کش و قوس قیمت نفت٬ از ونزوئلا تا خلیج مکزیک / ۲۰۱۹ سالی پر تب و تاب برای طلای سیاه

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۱۴۲

به نظر می‌رسد قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ به میانگین ۶۵ تا ۷۰ دلار برسد و این در صورتی است که عوامل ژئوپلیتیک و ریسک های عرضه و تقاضای بازار نفت را تشدید نکنند چرا که هنوز مشخص نیست با پایان یافتن مهلت ۱۸۰‌روزه معافیت خریداران نفت خام ایران از تحریم‌ها، دولت آمریکا به تمدید معافیت‌ها اقدام خواهد کرد یا خیر و همچنین وضعیت تولید ونزوئلا به چه شکلی ادامه خواهد یافت.

عبدالصمد رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره روند تغییر قیمت نفت در سال جاری میلادی اظهار داشت: تا قبل از ۳ماهه پایانی ۲۰۱۸پیش بینی می‌شد این سال بعد از ۲۰۱۴سال خوبی برای رشد قیمت نفت باشد اما به یکباره دیدیم که قیمت نفت به شدت افت و به بدترین نحو سقوط کرد و علیرغم پیش بینی‌ها سال خوبی برای قیمت نفت نشد.

۲۰۱۹ ورق برگشت و نفت جان گرفت

وی افزود: انتهای سال ۲۰۱۸ قیمت نفت به شدت کاهش یافت اما اوایل ۲۰۱۹ ورق برگشت و قیمت نفت جان گرفت.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه تصریح کرد: اصلاح قیمت توسط ناظران بازارهای کاغذی به دلیل احتمال کاهش نفت ایران و ونزوئلا و به تبع آن پیروی بازار فیزیکی٬ نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی به خصوص کشور چین به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین٬ افزایش تولید عربستان و روسیه به منظور پر کردن بازار و جبران کاهش تولید ایران و ونزوئلا٬ افزایش تولید نفت ایالات متحده و استفاده از ذخایر خود برای کاهش مصنوعی قیمت نفت٬ اخذ معافیت هشت مشتری نفت ایران از واشنگتن برای خرید محدود نفت از جمله اتفاقات بازار نفت طی ماههای اخیر بوده است.

تعهد کاهش تولید به ۷۴ درصد رسید

وی گفت: نتایج کاهش عرضه ونزوئلا و توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید در ۲۰۱۹رقم خورد و اوپک در ماه ژانویه از ۳۰ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در ماه دسامبر ۸۹۰ هزار بشکه کمتر تولید کرد، همچنین تولید نفت روسیه در ماه ژانویه به ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسیده که نسبت به تولید اکتبر ۲۰۱۸حدود ۳۵ هزار بشکه کاهش تولید داشته است. بر اساس اطلاعات موجود میزان تعهد به کاهش تولید هم اکنون نزدیک به ۷۴ درصد است.

رحمتی ادامه داد: به خاطر اختلافات داخلی و تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شد  500 هزار بشکه نفتی که از ونزوئلا به ایالات متحده صادر می‌شد تحریم شد و بازار برای کشورهای دیگر باز شد، عملا با این اقدام فرصت ۶ماهه خرید نفت از ایران تمدید شد و شرکت‌های چینی، کره‌ای و ژاپنی پای قرارداد جدید آمدند.

افزایش قیمت نفت٬ از ونزوئلا اصرار  از آمریکا انکار

وی با بیان اینکه ریسک عرضه کشورهایی همچون ونزوئلا مهمترین عاملی بود که باعث شد قیمت نفت جان پیدا کند و برنت به حدود ۶۲ دلار و  دبلیو.تی.آی به ۵۴ دلار برسد، گفت: ریسک‌های تردید در خصوص عدم اثرگذاری مذاکرات تجاری آمریکا و چین، امیدواری به پایبندی توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش و رشد اقتصادی یکی دیگر از دلایلی است که مزید بر علت و موجب افزایش قیمت نفت شد.

این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: پیش بینی‌ها حاکی از این است تا آخر ۲۰۱۹ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه تقاضای نفت و همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش تولید از سوی غیر اوپک علی الخصوص ایالات متحده رخ دهد و این بالانس منهای سایر عوامل نشان می‌دهد افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت خواهیم داشت. البته به شرطی که زیرساخت‌های انتقال میدان پرمین به خلیج مکزیک انجام شود تا عرضه محقق شود.

وی افزود: تا پایان سال ۲۰۱۹ و با وارد مدار شدن خط لوله اپیک، تا حدود زیادی مشکلات انتقال نفت آمریکا حل خواهد شد. این خط لوله ظرفیت انتقال ۶۷۵ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد که به‌علاوه ظرفیت‌های ایجاد‌شده در نیمه اول، بیش از یک میلیون بشکه به توان انتقال نفت خام حوزه پرمین می‌افزاید. بر اساس اتفاق دیگری که در نیمه دوم ۲۰۱۹ رقم می‌خورد، کلید خوردن یک طرح افزایش ظرفیت انتقال ۱.۸ میلیون بشکه‌ای در روز است که می‌تواند نقطه پایانی بر محدودیت انتقال نفت تولید‌شده در حوزه پرمین باشد.

رحمتی ادامه داد: موضوع دیگر جلسه آتی اوپک است اگر روی بازار نفت بررسی صورت گیرد، شاید روی یک میلیون کاهش عرضه توافق شود تا قیمت نفت بالاتر برود.

نفت ۷۰ دلاری در پیچ و خم معافیت یا تشدید ریسک ها

وی گفت: به نظر می‌رسد قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ به میانگین ۶۵ تا ۷۰  دلار برسد و این در صورتی است که عوامل ژئوپلیتیک و ریسک های عرضه و تقاضای بازار نفت را تشدید نکنند چرا که هنوز مشخص نیست با پایان یافتن مهلت ۱۸۰‌روزه معافیت خریداران نفت خام ایران از تحریم‌ها، دولت آمریکا به تمدید معافیت‌ها اقدام خواهد کرد یا خیر و همچنین وضعیت تولید ونزوئلا به چه شکلی ادامه خواهد یافت و بسیاری از مسائل نامعلوم دیگر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز