خبرگزاری کار ایران

صفاری نطنزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

FATF مکمل «اینستکس» است/ مجمع زودتر تکلیف CFT و پالرمو را روشن کند

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۰۰۹

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: می‌شود از INSTEXT با توجه به شرایطی که آمریکایی‌ها برای ما و اروپائیان ایجاد کردند، به عنوان شروع کار، استقبال کرد.

مرتضی صفاری نطنزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره آغاز روند ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران اظهار کرد: این اقدام اروپا کافی نبوده چراکه اروپا در انجام این کار تاخیر داشته و بالاخره از ابتدا و انتهای آن دارند می‌زنند، درنتیجه این اقدام آنان راضی‌کننده نیست.

وی با اشاره به اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: با شرایطی که آمریکایی‌ها برای ما و اروپائیان ایجاد کردند می‌شود به عنوان شروع کار از اینستکس استقبال کرد، این ساز و کار باید مدتی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار بگیرد تا ببینیم تا چه اندازه کارا و راهگشا است، آن موقع است که می‌توانیم ارزیابی کنیم آیا مفید بوده یا اینکه باید راهکار دیگری را دنبال کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات مقام‌های کاخ سفید که گفته‌اند این سازوکار بر فشارهای آمریکا بر ایران اثری ندارد چیست؟، عنوان کرد: آن‌ها هم به هرحال از روی درد این حرف را می‌زنند و بالاخره نمی‌خواستند که این کار صورت بگیرد اما صورت گرفته و حالا هم چیز دیگری نمی‌توانند بگویند.

نماینده مردم نطنز درباره ارتباط بین لوایح چهارگانه FATF با INSTEX گفت:  به نظر من FATF می‌تواند مکمل ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا باشد. اگر ما جزو گروه کشورهای غیرهمکار قرار بگیریم و آن‌ها تصمیم بگیرند با ما کار نکنند، این راهکار هم دیگر خاصیت خود را از دست می‌دهد، لذا ما باید به سمت آن استانداردهایی برویم که FATF برای همکاری‌های بانکی برای همه کشور‌ها درنظر گرفته است.

صفاری نظنزی گفت: اگر می‌خواهیم تعاملات بانکی داشته باشیم، باید آن استانداردها را رعایت کنیم و بایستی تکلیف این چهار لایحه‌ای که مجلس هم تصویب کرده است را روشن کنیم، دو تا از این لوایح که نهایی شده و آن دو مورد باقی مانده یعنی CFT و پالرمو الان در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی است و مجمع باید تکلیفش را زودتر روشن کنند که اگر اروپا هم اراده‌ای برای همکاری دارد، مانعی برای کار وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز